vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Sv: vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Jodå, som sagt så använder vi våran ute till hästarna och hade doppvärmare till ungdjur som gick ute oxå och när ska man använda en doppvärmare då om inte utomhus? :smirk:
Man använder ju doppvärmare i akvarium och dessa är ju innomhus. Det var därför vi funderade.

Jo, då förstår jag men men jag tänkte på hästar ;)

Jo, då förstår jag men men jag tänkte på hästar ;)
Ja det förstod vi ju. Men vi hade bara hört talas om doppvärmare som man använder i akvarium. Jag visste inte att det fanns speciella doppvärmare för utomhusbruk. Eftersom de man har i akvarium är gjorda för innomhusbruk!

Inomhus tex!
Jag har letat lite på doppvärmare o de flesta är inte avsedda för utomhusbruk. Vilket märke o skyddsklass är det på din?
PL

*knapplån*

Vi har en sån här:
vattenautomat.jpg

Är inte den för nötkreatur?

//Jezz

Inomhus tex!
Jag har letat lite på doppvärmare o de flesta är inte avsedda för utomhusbruk. Vilket märke o skyddsklass är det på din?
PL

Haha :rofl: jag tänkte skriva något, men jag gjorde det inte! :D
Nu blir jag väl snart avstängd :o hahaha

Häll ur allt vatten på kvällen och häll i nytt på morgonen... Så gör vi i vårt stall och då håller det sig några timmar innan det fyser.

Herrejesus är den för nötkreatur? :eek:
Tänk om min häst med koskräck vetat om detta!

:angel:

Jag köpte den på Elmia-mässan i Jkp, jag tror apselut att den funkar för andra djur åxå... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Nä, infon på hemsidan är lite knapphändig. Minst sagt.

Vi köpte den på Elmiamässan i Jkp, om jag minns rätt för mässpris 3 800 kr eller något sånt. Skulle varit bra om han skrev ut priser på hemsidan, jag är så värdelös på att komma ihåg siffror...
Men jag minns att jag inte tyckte det var jättedyrt jämfört med Thermobar, och med denna kunde man koppla på vattenslangen vilket jag tyckte var toppen. Absolut värt varenda krona än så länge ( får se om den kraschar vid -20 :p )

Behållarna är stora som två hinkar av bredare modell, jag vet inte riktigt hur många liter de rymmer.

Tillflödet om jag minns rätt är 13 l /min.

Under behållarna finns någon typ av el-påhitt, en platta av något slag, och trådar hit och dit, som håller vattnet isfritt.

Inomhus tex!
PL

Vet inte vilket märke och skyddsklass det är på den men har för mig att den är köpt på Bole för några år sen och användes då till ungdjur och för utomhusbruk.

ställer ut hinkar man med lite varmare vatten och sen tar jag in dom på kvällen...funkar perfa...det är dock inte så jätte kallt här!

Jag har en 70l plasttunna på min lösdrift. Den står relativt dragfritt och "nedborrad" i halmen. Fyller sedan på med ljumet vatten 2 gr/dag. Detta har gått bra ned till -10 grader.

Om det blir kallare har jag byggt en låda som är isolerad att ställa tunnan i. Har också tänkt göra ett frigolitlock som är mindre än tunnan diameter som jag lägger på vattnet, hästarna får då tryck ned locket för att komma åt vattnet (ett tips jag fått från en kobonde:smirk:)

Jag har för nån veckan sen riggat upp vår elbalja i hagen. Den är nog gjord av två svarta baljor som är ställda i varandra, en större o en mindre. Det går 65 L i den och har hållt sig isfri trots - 12 nu i natt. Köpt på Bole produkter för 2600 kr.

Jag har också gjort en sån. Jag fick en kostnad på 800 kr. Ska man köpa allt och inte har några elektrikerkontakter - jag fick 10 m värmekabel för 500 bagis - går det nog på lite mer. Värt vareviga krona!

Jag har tio meter värmekabel (kallas också frostvaktskabel har jag för mig), två svarta runda plasttunnor (en större och en mindre), lite gullfiberisolering (i botten och på sidorna). Denna tunna håller frostfritt åtminstone ner till -22 grader.

Gör så här:

• Tejpa värmekabeln i slingor på den inre tunnan med silvertejp.
  • Lägg gullfiber i botten på den stora tunnan samt runt väggarna.
  • Ställ i den mindre tunnan
  • Dra ut stickkontakten mellan tunnorna och tejpa ihop skarven mellan baljorna med silvertejp (annars kommer det in snö och vatten och gullfibern blir inte vidare fräsch...).

Tunnan är fäst i en staketstolpe med spännband, för att hästarna inte skall kunna välta tunnan och dra med elkabeln in. Kontakten är också fäst i stolpen, så att om hästarna mot förmodan skulle få omkull tunnan så dras kontakten ur och det är åtminstone ingen ström på.

Så smart! Trevligt med en ordentlig bruksanvisning så man slipper tänka själv! :bow: Jag ska helt klart göra en sån själv! :bump:

Jag är grymt bortskämd med uppvärmd vattenho... Det är en enorm lyx! har stått år efter år och hackat is men efter stallbytet är detta ett minne blott! Om jag skull byta stall idag skulle jag absolut sparat så att jag ahde råd att köpa typ thermobar eller dylikt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka