vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Sv: vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Investerat i en elektriskt uppvärmd vattenbalja. Bästa investeringen jag gjort i hela mitt liv.

Investerat i en elektriskt uppvärmd vattenbalja. Bästa investeringen jag gjort i hela mitt liv.

Kan bara instämma vi har termobar i uteboxarna och i hagarna vinter har blivit så mycket lättare och hästarna dricker mycket bättre.

Det finns billigare alternativ, tex. en doppvärmare :idea:

Det har vi i vårat stenkar och det funkar jättebra!
Isfritt och lagom varmt vatten dygnet runt!

Där jag är medryttare har vi en plastbalja i hagen. Vi fyller på med hett vatten vid minusgrader. Jag brukar släpa ut minst 30 liter vatten till 2 hästar när jag är där. Om det är helt tomt så bär jag ut 60 liter till dem.
Vi har inte haft så kallt ännu - 6 som kallast och då ångade det fortfarande om vattnet i baljan efter 3 timmar. Badkar är hemskt att ha, det fryser ju på nolltid.

Jag tror det är en sådan man har i akvarium.. hm..:angel: tror jag..
eh..
har fixat balja nu med el som värmer¨:bump:.. men det där med doppvärmare lät inte heller dumt:idea:.. hm.. hur funkar det??

Vad är en doppvärmare?
En sån doppvärmare jag tänker på används i akvarium för att hålla rätt temperatur på vattnet.
Synd att jag inte har el i hagen bara, lät ju ganska smart. Men jag får prova att lägga i bollar som jag sett i nån tråd tidigare. Lite osäker på om pålle dricker då bara!

häll ett par dl olja i vatten spannen så tar det längre tid för det att frysa

KL Isolerade hinkar eller baljor fungerar bra så länge det inte är alltför många minusgrader.
Doppvärmare drivds med 240 volt vilket jag tycker man bör undvika i hagen, termobar od drivs med 24 volt.
Finns det överhuvudtaget doppvärmare som är godkända för utomhusbruk?
PL

instämmer, jag tycker det låter lite farligt med elektrisk sak i vattenhinken, tänk om vattnet plötsligt blir strömförande.... :crazy:

min har inte tillgång till vatten ihagen.. de fryser ju direkt!! han kommer ut kanske 9 på morgonen, är ute tills 8-9 tiden på kvällen.

han får alltså dricka så mycket han vill på kvällen, på morgonen och efter att jag har ridit honom på eftermiddagen.. han är en stor ponny på 1.45.

hur klarade sej vildhästarna på vintern?? alltså jag är jättenyfiken att veta.. fannsdet typ is eller åt de snö??:bump:

"Vildhästars" energi går åt att vara just vildhästar. Med våra tamhästar räcker det med att var tamhästar utan att de ska behöva lägga energi på att vara "vildhästar" oxå. Dvs vill du att din häst ska kunna prestera bra för din skull ska du ge din häst så bra förutsättningar som möjligt. Inte komma med dravel typ så gör/gjorde vildhästar. För i så fall ska du ju inte utsätta den för tamhästens jobb.

Sedan åt de säkert snö, men de vandrade oxå för att uppsöka rinnande vatten som inte frös. Men så gick det åt ett antal hästar per vinter enbart i avsaknad av mat/vatten.

Det där med att äta snö är bara en myt, hästarna gör av med mer energi av att äta snö/smälta snön, än de får av vätskan som kommer därifrån:crazy:

Ursäkta, jag vill inte vara en besserwisser, men vatten ger inte energi. Det är dock nödvändigt för att matsmältningen och näringsupptaget ska fungera. Men jag tror inte heller att snön gör så stor skillnad i vätskeintag med tanke på att det blir så liten volym vatten av en stor volym snö. Och jag tror inte att det är särskilt nyttigt att få i sig massa kall snö som dessutom sällan är ren i en hästhage.

Men det tar energi att smälta det, därför tar det helt enkelt mer energi.
Jag orkar helt enkelt inte alltid skriva helt korrekt så folk inte ska behöva märka meningar, ursäkta;)

KL Isolerade hinkar eller baljor fungerar bra så länge det inte är alltför många minusgrader.
Doppvärmare drivds med 240 volt vilket jag tycker man bör undvika i hagen, termobar od drivs med 24 volt.
Finns det överhuvudtaget doppvärmare som är godkända för utomhusbruk?
PL
Ja det har du ju rätt i. Har ingen aning om de finns för utomhusbruk, kanske hon som skrev att hon använder det i denna tråd vet?
Annars är det ju ett ganska osäkert kort som du säger. Innomhus är det ju ingen fara, har aldrig haft några fiskar som dött av elektriskt vatten, men vill ju inte gärna utsätta hästen för det.
Så det var nog ingen bra ide trots allt, fast det lät ju som det först.

Isolerade hinkar? Kan man köpa sådana? Eller gör man dem själv? (alltså isolerar man dem själv?)

Jag har isolerat själv med fogskum ev i kombination med annat lämpligt material mellan två hinkar/baljor i lämplig storlek.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka