vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Sv: vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Ah! Nytt projekt till maken hör jag:idea:
Vi har två hinkar, en kan förnärvarande värmas upp med hjälp av värmekabel(för utomhusbruk eg takvärmekabel) som ligger i en orm med distanser under baljan. Konstigt nog så verkar hästarna föredra att slå hål på isen o dricka ur den andra:confused:
Maken har en teori om att hästarna tror att det är ngt lurt med vattnet eftersom det inte fryser....

min har inte tillgång till vatten ihagen.. de fryser ju direkt!! han kommer ut kanske 9 på morgonen, är ute tills 8-9 tiden på kvällen.

han får alltså dricka så mycket han vill på kvällen, på morgonen och efter att jag har ridit honom på eftermiddagen.. han är en stor ponny på 1.45.

Enligt djurskyddsbestämmelserna ska hästen ges möjlighet att dricka sig otörstig två gånger per dygn, men det finns också ett tillägg som säger att det är bra om hästen alltid har tillgång till vatten.

Du gör alltså inte fel - din häst har möjlighet att dricka när den står inne, och du ger den också vatten en gång under eftermiddagen. Helt OK.

På sextiotalet höll jag till i ett stall, där flera av hästarna tränades och tävlades på hög nivå (SM i hoppning, EM i fälttävlan). De hade inte ens vatten i boxarna, utan vi ledde ut dem en och en till ett stort gjutet vattenkar i stallet där de fick dricka. Detta gjordes före och efter utfodring, samt ett par gånger om dagen om de av någon anledning måste stå inne.

Immer

*kl*

Vattnar hästarna på morgonen, på em. och kvällen.
Ställer ut hinkar i hagen/boxen.

Effektivaste sättet att få ur isen är att vända upp och ned på hinken/baljan - knacka ev. hinkarna mot varandras sidor först och sen kicka till i mitten av hinkens undersida. Då brukar det mesta av isen åka ut ganska lätt om det inte är is nästan ända upp till kanten. Har svarta lite mjukare hinkar. Tar nån sekund att göra dem isfria.

Min polle älskar också ljummet vatten!!!
Vi brukar skoja om att han dricker kvällste:D Men så pissar han därefter också:crazy:
T.S Vi har bara två hästar i vårt stall ,så vi kör med vattenhinkar som jag alltid tömmer ur helt på kvällen,så är det bara att fylla på med varmt vatten på morgonen och sen igen på eftermiddan då vi kommer hem.Funkar bra för oss iallafall.Men å andra sidan har det bara varit -6 som kallast ännu.

Jag har gjort en egen "Thermobar" så enkelt och billigt (ca 1000:-) Kolla i mina tidigare inlägg för beskrivning.

Mycket uppskattat av hästarna och besparar mig en hel del arbete:)

Vi vattnar hästarna i hink, både inne (på nätterna) och ute. Hinkarna tas in, samtidigt som hästarna, så hinkarna fryser inte igen. Vid utsläpp fyller man hinkarna, samt värmer en vattenkokare vatten, till vardera hinken, så vet man att vattnet håller sig utan frysning en stund. Och hästarna kastar sig gladeligen i hinkarna direkt om det sen beror på att ytan är ljummen eller, vet jag itne.

På em, när jag kommer till stallet brukar jag värma två vattenkokare och fylla på i hinkarna i hagen medan jag mockar. Sedan tar jag in hästarna och hinkar.

Häll salt i vattnet. Eller köp en thermobar.

Enligt djurskyddsbestämmelserna ska hästen ges möjlighet att dricka sig otörstig två gånger per dygn, men det finns också ett tillägg som säger att det är bra om hästen alltid har tillgång till vatten.

Du gör alltså inte fel - din häst har möjlighet att dricka när den står inne, och du ger den också vatten en gång under eftermiddagen. Helt OK.

På sextiotalet höll jag till i ett stall, där flera av hästarna tränades och tävlades på hög nivå (SM i hoppning, EM i fälttävlan). De hade inte ens vatten i boxarna, utan vi ledde ut dem en och en till ett stort gjutet vattenkar i stallet där de fick dricka. Detta gjordes före och efter utfodring, samt ett par gånger om dagen om de av någon anledning måste stå inne.

Immer

tack för svar!
alltså om han skulle kasta sej över vattnet när jag tar in honom mitt på dagen.. skulle jag ju såklart se till att han får vatten i hagen oxå.. men han gör inte det.. utan brukar dricka efter jag har ridit honom..
så fort det blir varmare.. dvs att det inte fryser is.. så kommer vattenhinken ut i hagen igen..
men vet du hur vildhästar får i sej vatten?? vil veta ..:bump:
men tack för svaret :bow:

Våra går bara ute ca. 3 timmar om dagen just nu när det är så himla kallt, var 25 minus nu häromdan och sen ville dom in. Dom har inget vatten i hagen just nu, Det är för kallt. Men nu när det blir lite varmare har dom vatten.

Fast jag flyttar snart hem hästen och då ska vi ordna nåt. Ska läsa era tips nu :D

Nej, jag vet inte hur vildhästar gör.
Men, i vår sommarhage finns en källa där vattnet aldrig fryser, utan det rinner friskt året om. Kanske vildhästarna hittar liknande källor?

Immer

Jag har en thermobar. Har man fler hagar som jag 3 st så kan man köpa den minsta thermobaren och 3st. Jag tror hästägarna skulle bli väldigt glada om du frågade dom om dom har lust att vara med på att köpa in de till sina hästar men annars får du ta av stallhyrepengarna. Pengarna ska ju igentligen gå tillbaka i företaget om man har de som hobby verkasamhet tex. Vilket jag tycker de flesta borde ha nu för tiden med alla bidrag och så.
www.thermobar.se tror jag det är. Ni kommer garantera ej ångra er. Den lilla dosan för strömmen satte vi i en öppnad 5literdunk så den fr lite skydd. sen kanse man behöver en LÅNG skarvsladd en sån där orange. Sen är de bara att fylla på vatten så har hästarna vatten hela dagen förhoppningsvis.
Matar man hästarna med hö ute el ansilage så SKA hästarna ha tillgång till vatten.
Där är en lag dom kan inskaffa. Dom som älskar att hitta på massa lagar hit och dit.

*knapplån*

Vi har en sån här:
vattenautomat.jpg

Den är som två stora vattenhinkar som fyller på sig själv via en inkopplad vattenslang. Vattnet fryser inte, samma princip som thermobaren.
Känns hyperlyxigt och ändå var den billigare än mellanstorleken på Thermobaren.
Vattenslangen vi kopplat in har vi en elslinga i (så slangen inte fryser).
Än så länge funkar den finfint (har bara haft som mest -8 än) och hoppas på att den funkar hela vintern. Vill inte släpa vatten och knacka is igen :angel:

*knapplån*

Vi har en sån här:
vattenautomat.jpg

Den är som två stora vattenhinkar som fyller på sig själv via en inkopplad vattenslang. Vattnet fryser inte, samma princip som thermobaren.
Än så länge funkar den finfint (har bara haft som mest -8 än) och hoppas på att den funkar hela vintern. Vill inte släpa vatten och knacka is igen :angel:
Men var har du köpt den då?

Vet inte men det är en "pinne" typ me värmeslinga som man har i vattnet för att det inte ska frysa.
Vi har haft den till våra ungdjur när dom gick ute på lösdrift men nu används den till hästarnas vatten.

instämmer, jag tycker det låter lite farligt med elektrisk sak i vattenhinken, tänk om vattnet plötsligt blir strömförande.... :crazy:

Som sagt så är den i ett stort stenkar på ca. 600 hundra liter och det har aldrig varit problem med att det skulle bli strömförande...skulle inte tro att det får sälja doppvärmare i såntfall...
Som just är till för att inte vattnet ska frysa..

Senast ändrad av en moderator:

Ja det har du ju rätt i. Har ingen aning om de finns för utomhusbruk, kanske hon som skrev att hon använder det i denna tråd vet?
Annars är det ju ett ganska osäkert kort som du säger. Innomhus är det ju ingen fara, har aldrig haft några fiskar som dött av elektriskt vatten, men vill ju inte gärna utsätta hästen för det.
Så det var nog ingen bra ide trots allt, fast det lät ju som det först.

Isolerade hinkar? Kan man köpa sådana? Eller gör man dem själv? (alltså isolerar man dem själv?)

Jodå, som sagt så använder vi våran ute till hästarna och hade doppvärmare till ungdjur som gick ute oxå och när ska man använda en doppvärmare då om inte utomhus? :smirk:

*knapplån*

Vi har en sån här:
vattenautomat.jpg

Hm, jag hittar ingen information om denna på deras hemsida http://www.gimmex.se/. Bara en rubrik och sen bild på den och en thermobar. Vad kostar den och hur många liter rymmer den? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka