vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Sv: vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Jag har inga inhyrda, men varför står du och hackar med högaffeln? Jag använder en jätteklubba à 5-6 kilo och slår runt bunken, allt rasar ut. Hur mycket is det än är.

Just nu har jag inga problem, är hemma eftersom jag snart ska ha barn så nu vattnar jag de sonm BOR UTE tre gånger/dag. De som bor inne får inget vatten i hagen dagtid. Jag vet att de egentligen borde ha fri tillgång på vatten, men det funkar inte som det ser ut idag.

Till alla som vet: Vart köper man en thermobar? Hemsida kanske?

Vi vattnar hästarna vid fodring.
Alltså ser den som morgonfodrar till att ställa ut minst en hink vatten på morgonen. Är man kvar en stund o tex mockar fyller man på hinken vid behov innan man åker hem.
Mormor lunchfodrar o vattnar då åxå.
Sedan får dom vatten på kvällen när dom går in.
Den som tar in tar även in hinkarna från hagen så de inte är frysta nästa morgon!
Inget krångel...vi hjälps åt. (2 ägare på 4 hästar)

Hej

Ni som har hyresgäster i erat stall,
hur gör ni med vattning av hästarna på vintern??

har lite bekymmer med hur jag ska göra med mina.. som det är nu så hackar jag i hinkarna varje dag, men det känns såå onödigt o stå o svettas :smirk: i 20 min innan man får bort isen för sen tar det bara en timma så är de fruset igen :mad:

här finns det ju snö i allafall så dom borde ju äta det eller???

tålamodet mitt höll på o fara åt fanders nu på morgonen när jag stog med högaffeln i 20 minuter :devil: o försökte få sönder isen som var säkert 25cm tjockt :devil:

hoppas jag får någon liten hjälp i den här fråga...
:bow: :)

mvh//W

Vi gjorde nog vårt livs bästa kap någonsin när vi hade inhyrningar. Vi köpte vattenkopp med elvärme i. Det är så bekvämt att ha den och eftersom att det finns värme i den ska det inte frysa heller om det inte är något fel.

Annars har jag hört att det ska fungera att lägga tennisbollar i vattnet. Det ska hindra det från att frysa.

WOW! Tack för sidan! Inser att jag INTE har råd i år. Jag får glatt bära vatten.

Fick sån ångest idag när jag skulle släppa ut hästarna att jag satte igång och drog om hagarna, så nu ligger de hagar som används tillräckligt nära stallet för att jag ska kunna vattna ALLA mina hästar även dagtid! Känns BRA!:)

Tur att jag inte behövde slå ned stolp i eden frusna backen!!!:D

Till min häst ger jag varmt vatten på morgon,fyller på med nytt varmt vatten på lunch,sen får hon vatten i stallet när hon kommit in,ibland har det vattnet som hon fått vid luch frysit,men inte ofta..

Hej
Termobar är toppen o jag ångrar inte det köpet. Annars kan man göra som vi gjorde i mitt förra stall.Fyll vatten i dunkar o ställ i sadelkammaren där det är varmt o bra så blir vattnet varmt. Då tar det längre tid för det att frysa.
Lycka till i vintervädret.
/ Christina

Har inte läst hela tråden, men jag gör så att jag tar med en stor termos med kokat vatten varje gång de ska fodras, alltså 4 ggr/dag, och trots att vi nu haft runt 10 minus flera veckor så funkar det förvånande väl. Då jag fyller dunkarna till stallet, så låter jag dem stå på ett uppvärmt golv över natten, och detta uppvärmda vatten (ca 45 l) fryser inte på åtminstone 8 tim vid 10 minus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka