Vattentäta skor

Skulle väl köpa ett par Lundhags Forest II eller liknande om jag ville ha sköna och vattentäta skor.
Dyra men håller i all evighet om man sköter om dem. Föregångaren scout hade nästan alla på den tiden jag var aktiv i friluftsfrämjandet, och de höll tätt när man vadade med (om man inte gick i för djupt vatten såklart ;) )
Lundhags, absolut! Enda kängorna som faktiskt passar mig, och jättesköna.
 
Nej, eller inte vad jag kommer ihåg. Det är ett gäng skor.

De jag har nu är typ 60% läder. Smörjde lädret och höll tummarna. Visst blev det bättre, men 2 timmar i skogen så var jag blöt. Inte så kul när man precis hittat bästa svampstället i skogen :D
Crispi-kängor 👌 finns både vandringsmodeller och såna som är lite mer fria att röra sig med. Jag har stått i vatten med mina SWAT utan bekymmer.
 
Jag har också varit jättenöjd med mina Salomon med GoreTex. De har inte förrän nu efter ca 6-7 år börjat bli lite fuktiga på insidan så ska köpa ett par nya. Med tanke på hur ofta jag använt dom så är jag väldigt nöjd med hur länge dom höll :)

Har också ett par ankelboots i gummi och neopren från Seeland, de har också hållit i många år och gör det än. Bra sula och inga sprickor alls i gummit.

Har oxå Salomon och är väldigt nöjd med dom. Använder dom dagligen och året om i stallet och vid ridning. Om det är blött ute kan man bli lite fuktig om fötterna men aldrig blöt. De brukar hålla ca ett år för mig, sedan har yttertyget gett upp och snart därefter membranet. Jag tar inte särskilt bra hand om mina skor, men ibland får de träffa vattenslangen samt om de är fuktiga stoppar jag alltid ner skotorken.
 
Jag gillar också Euro-hunt, de har funkat bra för mig. Plus att att priset är överkomligt, jag ger inte hur mycket som helst för ett par stövlar.

Jag tänker att priset även beror på hur mycket man använder dem? LeChameau är ju dyra och jag drog mig länge för att köpa ett par pga det, men nu kan jag inte tänka mig några andra stövlar. Pris/km är inte högt på mina just nu 😊 men det har ju så klart med passformen att göra också, kan man hitta ett par som sitter lika bra och är lika bra, men för en billigare peng, så är ju det det bästa.

Jag kan inte alls ha Muckboot t ex, även om många lovordar dem. Jag tycker de är väldigt klumpiga att gå i och de passar inte mina fötter och ben.
 
Jag tänker att priset även beror på hur mycket man använder dem? LeChameau är ju dyra och jag drog mig länge för att köpa ett par pga det, men nu kan jag inte tänka mig några andra stövlar. Pris/km är inte högt på mina just nu 😊 men det har ju så klart med passformen att göra också, kan man hitta ett par som sitter lika bra och är lika bra, men för en billigare peng, så är ju det det bästa.

Jag kan inte alls ha Muckboot t ex, även om många lovordar dem. Jag tycker de är väldigt klumpiga att gå i och de passar inte mina fötter och ben.

Det håller jag absolut med om och jag har i allmänhet kängor när jag rör mig i skog och mark... både jag och mina fötter hatar gummistövlar :D men ibland är det ju för blött.
 
Det håller jag absolut med om och jag har i allmänhet kängor när jag rör mig i skog och mark... både jag och mina fötter hatar gummistövlar :D men ibland är det ju för blött.

Ja, det är ju helt klart en smaksak!
Vi ska gå i fjällen i helgen och min kompis har övertalat mig att ta mina kängor.... men jag tar nog med mina gummistövlar också :D
 
Det är nu ett helt gäng år sedan jag köpte ett par Merrell-kängor som jag har misshandlat varje vinter, i snöslask och lera. Alltså misshandlat, som att aldrig rengöra dem. Efter de första vintrarnas användning började sulan släppa lite från fotdelen, så om det är väldigt klafsigt har det läckt in vatten där de senaste vintrarna. Men annars har de varit helt fantastiska på just att hålla mina fötter torra.
Sen kan jag inte låta bli att påminna om att ullstrumpor är bra skit! Ull värmer även om den blir våt. Så om man vet att man riskerar att bli blöt om fötterna rekommenderas strumpor med hög andel ull. Då gör det inte så mycket om skorna inte är helt täta.
 
Köpte ett par vandringskängor av märket Viking, Gore-tex. Kostade mig 1250kr - i princip lika täta som ett par gummistövlar :D
 
Testa LeChameau 👌🏼 jag har Vierzonord och ljuger inte om jag säger att jag använt dem så gott som varje dag sedan jag köpte dem för ett år sedan, oavsett sommarvärme eller kyla. Kommer aldrig köpa några andra stövlar! Enda gången jag väljer kängorna framför dessa är om det är -10 eller kallare eftersom jag är frusen, alternativt om jag ska stå på pass en hel dag.
Jag går mycket som hundförare på jakter 1-2 dagar i veckan under jaktsäsong, och resten av året går jag naturligtvis också med hundarna, så ett gäng mil har det blivit i dem.

Mina kängor är i skinn, och jag tycker det funkar bättre än goretex :) Jag har hört att goretex måste vara rent för att vara vattentäta, att smuts sätter igen tyget och gör att den vattentäta funktionen uteblir, men jag vet inte om det stämmer. Kanske är det det som händer med dina skor, TS?
Det är såklart skillnad mellan herr- och damstorlekar men hur skulle du säga att lästen är på dina stövlar, bred, smal, hög,låg?
 
Det är såklart skillnad mellan herr- och damstorlekar men hur skulle du säga att lästen är på dina stövlar, bred, smal, hög,låg?

Jag har platta och breda fötter :) googlade lite efter vad andra tyckte, och där tyckte en del att de var smala i lästen och andra att de var breda :laugh: dock är de relativt smala i skaftet! Jag brukar ha problem med att stövlar är alldeles för vida i skaftet, men det har jag inte med dessa. Inte så tighta att jag inte får i t ex långkalsonger och fritidsbyxor dock.
 
Har ett par Haglöfs i läder, kan stå i en bäck utan att bli blöt. Väl insmord och inne på sitt tredje år nu.
Trots att jag äter veganskt köper jag läderkängor, enda som verkligen fungerar.
 
Men har du impregnerat dom då? Jag har som sagt två par och jag kan stå i en bäck utan att bli blöt.
Tycker inte att det ska behövas efter 2-3 användningar. Eller behöver man göra det varje gång man kommer hem från skogen? Kan inte vara speciellt nyttigt för miljön isf väl?
 
Tycker inte att det ska behövas efter 2-3 användningar. Eller behöver man göra det varje gång man kommer hem från skogen? Kan inte vara speciellt nyttigt för miljön isf väl?

De ska ju impregneras innan du ger dig ut första gången! Sen brukar det räcka med 1-2 ggr/säsong, beroende på hur ofta man måste tvätta dem (smuts sliter ju mycket mer än blöta).

Mina används som sagt till sånthär utan att jag någonsin blivit blöt (och just det här är ju ett snällt och mysigt litet ställe, i de genomj-liga videsumparna fiskar jag inte direkt upp kameran...)
 
Tycker inte att det ska behövas efter 2-3 användningar. Eller behöver man göra det varje gång man kommer hem från skogen? Kan inte vara speciellt nyttigt för miljön isf väl?
Nä, inte om du impregnerade innan första användning. Jag gör mina några gånger om året och under sommaren används de till fjälls minst ett par gånger i veckan.
 
Nä, inte om du impregnerade innan första användning. Jag gör mina några gånger om året och under sommaren används de till fjälls minst ett par gånger i veckan.
Fast alltså, man ska inte behöva impregnera nya skor, som ska vara vattentäta, typ GoreTex och liknande. De ska vara täta när de köps och hålla sig täta genom många användningar.
 
@ameo det funkar inte att citera via telefonen. Men goretex och liknande är ett material som ligger under yttermaterialet på skon, så för att förlänga hållbarheten och för all del utseendet på skon är det lämpligt att impregnera trots att skon är ny.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 771
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 823
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 413
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp