Vattentäta, fotriktiga skor?

Jag går extremt mycket i mina blundstones (med stålhätta). De passar mina fötter riktigt bra och har bra stötdämpning iaf de första två åren ;). Helt vattentäta är de inte men tål otroligt mycket.

• Gilla
Reactions: Sar
Salomon helt klart! Så sköna och helt vattentäta. Kommer inte ihåg exakt modell jag har men älskar dem! Kan beställas billigare från Tyskland om du vet vilken storlek du behöver.

Såna har jag också, men det har varit seriöst de sämsta skorna jag någonsin lagt pengar på:down: skulle reklamera, men då jag beställde på nätet var problemet att jag inte kunde vara utan skor den tiden det skulle ta.. Så har fortsatt att använda dom ändå. Tycker att de är varma och sömmarna började släppa nästan omgående, läcker mao som såll, men det kan ju förstås vara att just mina är ett måndagsexemplar

Mina är som sagt en äldre modell, troligen från våren 2014. Min man köpte sina 2015. Skorna används flitigt och vi är nöjda båda två. Så olika det kan vara... :D

Jag har ett par liknande @Karfitsa också i gortex,4 år gamla och har överlevt det mesta,ladrig varit blöt om fötterna trots vattenpölar o leriga hagar.

Jag har vandringsskor med gore-tex och högre kant. Funkar fint om man är ute i blandat väder, men inte direkt vadar i blöta. Nöjd med att de sitter väldigt bra och är sköna att gå i. Märke Keen, liknande dessa
Keen_W_s_Targhee_Exp_Waterproof_Mid_Shoes_Syrah_Tandori_Spice[1470x849].jpg

Mina är som sagt en äldre modell, troligen från våren 2014. Min man köpte sina 2015. Skorna används flitigt och vi är nöjda båda två. Så olika det kan vara... :D
Mina är köpta 2016, de har röda detaljer till skillnad från dom på bilden, men modellen heter likadant..
Imponerad att ni fått era att hålla i flera år! Nästan så jag blir sugen på att lägga upp bild på hur mina ser ut idag, måste verkligen varit ett måndagsexemplar jag fått :laugh:

Mina senaste är Salomon Ultra Mid GTX, finns på XXL. Riktigt sköna och har hållit tätt hittills (inkl norrländsk blötmyr). De har vandringsskor i samma modell också om du inte vill ha en full känga. Jag rekommenderar att du kollar på XXL, de har bra priser och utbud samt kunnig personal.
Är det de som bara finns i typ lila? Tror att jag kikat på dem och tyckt att de ser riktigt trevliga ut, får kanske bli inköp till våren :)

Ariat har en mer "friluftsmodell" som inte är renodlad ridsko. Ändå givetvis avsedd även för stall och där är ju både blött och geggigt. Ska ju sitta väldigt bra på foten, vara sköna att gå i när man väl gått in dem. Jag har tyvärr för små fötter för att testa själv, så tipset är högst teoretiskt.

Ariat har en mer "friluftsmodell" som inte är renodlad ridsko. Ändå givetvis avsedd även för stall och där är ju både blött och geggigt. Ska ju sitta väldigt bra på foten, vara sköna att gå i när man väl gått in dem. Jag har tyvärr för små fötter för att testa själv, så tipset är högst teoretiskt.

Jag är inte ute efter en stallsko dock.

Mina favoriter vid blött och kladdigt underlag är Jacson´s gummiboots.
Har lagt i en extra termosula (limat fast) och vips hade jag ett par favoritskor som åker på både på hundpromenader och i stallet vid blött och geggigt väder

Jag är inte ute efter en stallsko dock.

Fast den modellen kan användas typ om man ska gå i skogen. Det är inte en stallsko på det traditionella sättet, och ser inte ut som en stallsko heller. Mer som en vandringskänga. Men sen går den ju absolut att använda som stallsko OCKSÅ, men det är inte en ridsko på det sättet som deras andra modeller. Vi har den på jobbet och marknadsför den inte bara för hästfolk utan för friluftsmänniskor i första hand.

Mina favoriter vid blött och kladdigt underlag är Jacson´s gummiboots.
Har lagt i en extra termosula (limat fast) och vips hade jag ett par favoritskor som åker på både på hundpromenader och i stallet vid blött och geggigt väder

Jag har tittat på sånna, men är osäker på om den är tillräckligt fotriktig för mina fossingar.

Mountin horse jodphur ridskor med stålhätta tycker jag är toppen. Mitt andra par är snart utslitna så jag ska köpa nya likadana. Jättebra för mig att modellen består, att det finns lika som då jag köpte de första för minst tio år sedan! Jag använder dom i stallet, såklart, men ännu mer här hemma på torpet och ute i skog och mark. Smörjer man bara in dom då och då så håller dom sig vattentäta. Jag har inte känsliga fötter men dom är rätt breda och i de här får tårna plats. Dessutom svettas jag lätt om fötterna och de här har såpass vida skaft att fötterna kan andas. Enda nackdelen är väl att höboss och barr och sånt ramlar ned.

https://www.horze.no/jodhpurs/mount...x75NqvaXAV-wNtGeN2d2CG93lcHgpcFSxeuBoCRzQQAvD

Vad är det för skillnad på walking, hiking och vandring? :confused:

Om det är någon skillnad på hiking och vandring vet jag inte, det betyder ju samma sak, men vandringskängor har ofta hårdare sula för att ta emot extravikten som vandringsryggsäckarna innebär.

Kanske inte helt rätt prisklass men jag formligen älskar mina Hanwag Tatra GTX. Finns i flera läster, är väl uppbyggda och jag har inte blivit blöt om fötterna trots heldagsvandringar i ösregn över sura marker och feltramp ner i kärr.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 318
Senast: Buongusto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30