Vattenskålen 50 cm från matskålen?

Livssituation

Trådstartare
Fick papperna till katterna idag och kollade igenom dom. I en av papperna där det var goda råd från uppfödaren om allt från hälsa till foder stod det att man bör ha vattenskålen ca 50 cm från matskålen men aldrig någon förklaring till varför. Någon som har ett svar på det? :)
 
Sv: Vattenskålen 50 cm från matskålen?

Ja, det enkla svaret är att katter föredrar att ha mat och vatten på olika ställen och dricker mer om vattnet finns på en egen plats. Står vattenskålen brevid maten finns även risk för att matbitar och smulor hamnar i vattnet.
 
Sv: Vattenskålen 50 cm från matskålen?

Fönsterkarmar brukar vara det bästa stället att ha vattenskålar på. Ha gärna skålar på flera olika ställen. Annars kan det gå lika bra med vattenkannan, fågelbadet, hundens vattenhink, handfatet i badrummet, avloppet i duschen osv.
 
Sv: Vattenskålen 50 cm från matskålen?

Det har hänt när de var små men sen jag satte häftmassa under vattenskålen har det gått bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Elbe92
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp