Vattenprov i grävd brunn

Cilla89a

Trådstartare
Hej, antar att de flesta här bor med egen vattenförsörjning.
Var i landet bor ni? Har ni grävd, borrad brunn? Har ni tagit vattenprov och vad visade det? Testade ni även för tungmetaller/radon?

Var i landet bor ni? Har ni grävd, borrad brunn? Har ni tagit vattenprov och vad visade det? Testade ni även för tungmetaller/radon?
Vi har borrad brunn. Bor i södra Småland (gräns mot nordöstra Skåne). Skyhöga järnhalter, som syntes väl för blotta ögat också. Vi har installerat ett dyrt - men väldigt effektivt - filter. Vi testade för allt men det var egentligen bara järnhalten som var ett problem.

Fram tills förra östen vad det källvatten. Tog inga vattenprov och är rätt säker på att vattnet var bra.

borrade sedan 90 m och i priset för borrningen ingick fullständigt vattenprov. Inga anmärkningar på något alls.

Dock blir det emellanåt slängar av järnsmak. I höst har det regnat myckt ocvh järnsmaken har ökat påtagligt. Dock stör det mig inte alls.

jag har dessutom blodbrist så kan jag få järn via vattnet gör det inget :laugh:

Vi har tagit vatten prov några ggr. Bor i kustbandet i Bohuslän. Vi har borrad brun på nära 100 meter. Vi tog vattenprov dels för radon då vi har en borrad brun och även för metall. Har tagit prov några ggr. Tog ett "stort" vattenprov inl radon för att se att radon avskiljaren tog bort radonet ut vattnet. Vattnet är ok i radon nivå och enda att de färgar wc handfat o dusch lite. övrigt är vattnet bra.

Grävd brunn.
Tog vattenprov i samband med första barnet kom.
Värden perfekta, även på flour som vi tog separat. Smakar suveränt, fin färg och så vidare.
Vi bor i södra Värmland.

Två år gammal borrad brunn, tog vattenprov i våras, rejält mycket järn vilket visade sig som mycket störande missfärgningar på porslin mm samt dålig smak, allt annat (inklusive radon) ua.
Köpte ett finfint två år gammalt 20000-kronors filter för 6000 på Blocket och betalade 2000 (efter ROT) för installation. Case closed, allt frid och fröjd nu.

Tidigare har min fastighet delat brunn med ett grannhus, varken den brunnen eller någon annan av de 8-10 andra brunnarna inom 500 m radie hade några problem med järn. Så uppenbarligen kan det vara väldigt lokalt.

Vi bor i södra Kalmar län, bland en massa grusåsar.
Har borrad brunn. Vår kommun bjuder familjer med små barn (och egen brunn) på ett vattenprov/barn så vi har passat på att testa två gånger. Vårt vatten är alldeles utmärkt, alla värden ligger inom gränsen.
Men, vi har inte testat radon. Borde göra, men...

Vi har en grävd brunn på gården, det vattnet är däremot skitäckligt. Vet inte vad det är, men det är både missfärgat och luktar illa. Det duger bara till att vattna paddocken med :p:wtf: (fast pumpen till den brunnen är sönder sen flera år)

Bor man i ett "radon-område" skulle jag ha testat för radon. Samma om det är ett område där det finns risk för förhöjda halter av tungmetaller.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 311
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 046
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka