Vattenpöls-problem

L

Livie

Vi är två tjejer som rider två ponnyer, ett russ och en new forest. Vi har ett problem, de vägrar gå genom vattenpölar! Om man kommer i galopp tar de ett skutt åt sidan och galopperar förbi, det går verkligen inte att få dem genom pölarna! Någon som har ett tips på hur man kan vänja hästarna vid vatten? Vi blir väldigt tacksamma för svar!:confused:

Sv: Vattenpöls-problem

Min ponny gör detsamma. Uräckligt att bli lite blöt om benen :eek:Vi kan skritta på en väg och sen kommer vi till en vattenpöl över hela stigen. Då tar han ett galoppsprång och HOPPAR över pölen! :o Vi går dagligen genom vattenpölar och nu går han utan problem! :)

Kanske duscha hästen (om du har tillgång) eller svampa av hästen för att vänja?

Hästar har inget djupseende, alltså kan de inte se botten på vattenpölarna - därför är det antagligen lite läskigt att stoppa fötterna däri :) Bråka absolut inte med dem och tvinga dem inte! Vill ni vänja dem att gå i så ta det försiktigt och låt dem nosa, plaska och undersöka.

Hoppa av hästen och gå före och visa att det inte är farlig, då lärde jag medryttahästen :laugh:

Nu har vi ridit! Båda hästarna gick genom vattenpölarna till slut :D

Tack för all hjälp!:bow:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar