Vattenfontän?

B

Berelain

Är det någon som har en sån till sina katter? Stämmer det att katter föredrar att dricka rinnande vatten? Funderade på att köpa en sån till min katt, men den jag har tittat ut var i plast med en matskål bredvid och jag har dessutom hört att man inte ska ha matskålar i plast (kommer inte ihåg varför). Nån som vet om det är sant?

Men tillbaka till vattenfontäner, kan det vara värt att införskaffa en sån, eller är de totalt onödiga?

Sv: Vattenfontän?

kan det inte vara en vattenfontän med en vattenskål vid sidan om då?

har btw också kollat på en sån fontän till min lilla hund.. men han dricker så gärna vatten ur en kruka så det känns billigare att inte köpa nån fontän :p

BeastieBabe skrev:
kan det inte vara en vattenfontän med en vattenskål vid sidan om då?

Jo, självklart, tänkte mest höra om det är OK att använda plastskålar som matskålar, men är det inte sunt för katten kommer jag naturligtvis inte att använda den, det är inget jätteproblem ;)

Berelain skrev:
Stämmer det att katter föredrar att dricka rinnande vatten?

Vet inte om det stämmer, men alla våra har alltid föredragit att dricka direkt ur vattenkranen eller ur badkaret.
Likaså hunden.

Det stämmer säkert. Iaf på mina katter, dom dricker alltid ur kranen när man tex borstar tänderna, sedan kan dm komma när man duschar och vill dricka. Det spelar ingen roll heller om det är kallt eller varmt. Man tycker ju att varmvatten inte borde va så smaksigt men bara det rinner. Sedan är det ju säkert mycke upp till varje individ åxå men på mina katter funkar det. Jag hade för övrigt aldrig hört talas om en sån fontän, vad är det eg?

Tja, har faktiskt aldrig sett hur dom fungerar "live", men den jag har kollat på har iaf ett filter som man kan byta ut som renar vattnet. Antar att dom är batterdrivna eller nåt...

Det var ju jättebra för dig och dina katter...
Vad jag har hört iaf är att det finns nåt i plast som inte är så bra för katter att få i sig och som dom då kan få i sig om man har plastskålar. Men jag har ingen aning om ifall det är så eller inte.

vart köpa? jag måste ha, min katt älskar rinnande vatten, hon kan sitta o lapa det i flera timmar på toaletten om man lämnar vattnet på :D sen kissar hon, och det är inte lite :D

Tror att dom går att få tag på i alla välsorterade djuraffärer, är inte så ovanliga. Den jag har kollat in ska finnas på alla djurmagazinet-affärer iaf :)

Jag köpte en sån till mina katter, men dom förstod aldrig vitsen med den. Dessutom var den jobbig att göra ren pga väldigt oregelbunden form innuti. Den blev helt hal/halvslemmig där man inte kom åt. Den lät väldigt mycket också. Jag använde den i max en månad. Vid flytten nu så slängde jag den.

De finns i olika varianter i de flesta djuraffärer. Ansluts till elnätet, alltså inget batteri. Matskålen på sidan kan man ta bort om man vill, den sitter inte fast. Verkar knepigt att sätta en matskål på vattenfontänen eftersom de flesta katter helst inte dricker där de äter. (Testa att ha en vattenskål bredvid matskålen och en på ett favoritställe i hemmet, hos oss står skålen vid maten orörd)
Det finns ett par orsaker till att andra material än plast är att föredra. 1:Kräsna kattr tycker att plast luktar lite äckligt. 2: Vissa katter får allergiska reaktioner med utslag på hakan av plastskålar. 3:Det är svårare att hålla plast hygieniskt än tex glas eller porslin. Plastskålar bör alltså slängas efter ett tag.

Haha, ok det där låter ju mindre bra. Får fråga runt lite på olika djuraffärer vilken fontän de rekomenderar så kanske man slipper sånt där...

Tack för intressant svar, ska kolla runt lite mer efter olika fontäner innan jag bestämmer mig :)

Jag har den fontänen med matskål på utsidan. Eller den ligger i skåpet, men fontänen är framme. Jag är slö, precis som Sirisiri skriver så är dom rätt jobbiga att rengöra. Men det beror på. Har man diskmaskin är dte ju klart enklare att skicka in allt där.
Min huskatt drack alltid från kupolen, där vattnet rinner. Abbie dricker aldrig därifrån, utan bara från skålen. Men å andra sidan så föredrar hon den framför den porslinsskålen jag också har framme eftersom Yoga inte dricker ur fontänen (bra med katter som är överens), så den är framme och på ändå. När jag orkar göra rent den :smirk: Annars töms den och står kvar.
Abbie lägger kinden mot kupolen nästan varje gång, så hon dricker nära iaf. Hon är alltid blöt när hon druckit :)

Jag har en sådan till mina katter och tycker de dricker mycket mer än tidigare! Jag är bara nöjd! För mig är rengöringen inget problem, jag stoppar bara in den i diskmaskinen. Kissarna älskar den!

/snurpe

Min kompis har en och hon är helnöjd!

När jag köpte min tidigare katt fick jag lära mig av säljaren att plastskålar inte är bra eftersom vissa katter kan reagera på färgämnet i plasten. Lät troligt för mig.

snurpe skrev:
Jag har en sådan till mina katter och tycker de dricker mycket mer än tidigare! Jag är bara nöjd! För mig är rengöringen inget problem, jag stoppar bara in den i diskmaskinen. Kissarna älskar den!

/snurpe
Vad bra att den går att diska i maskinen! Jag funderar på att köpa en sån till min kisse i julklapp, djuraffären hade dem för 245 kr. Kusinens katter dricker mer sedan hon köpte en sån, de drack inte alls ur skål förut, utan bara i handfatet, ur ett glas på diskbänken och i avloppet i duschen :crazy:
Kompisen har samma problem med sin katt så hon funderade på en sån. Jag tyckte att det såg fräscht ut :)
Min dricker helst ur vattenkannan, men bara om den står på golvet, och då springer hon lätt omkull den när hon busar, så jag vill inte ha den stå på golvet :mad: Inge kul med vatten på parketten :mad:

Aha, det kanske är därför min kisse föredrar vasen med vattenväxter i... :) Eller mitt glas, om jag råkar ha ett sånt stående nånstans. Hade bara tänkt på att växterna kanske håller vattnet fräscht på nåt sätt, inte att placeringen hade nån betydelse.

Jag har en vattenfontän till mina katter och de dricker mycket mer än de gjorde tidigare. Den modellen jag har (FreshFlow) är inte svår att rengöra, bara att tömma och skölja ur.
Visst kanske det är en lite onödig pryl, men mina katter gillar den iaf! :)

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka