Vattenblåsor på halsen?!

G

Gomiago

Jag har en unghäst född 02 som jag har haft i tre månader.

Han har fått stora vattenblåsor på halsen, cirka 10x10 cm. De ser ut och känns som såna man själv får när man har skoskav. De är platta och inte "skarpt avgränsade". När han rör på halsen så ser man att det "kluckar" i blåsorna.

Han har en på varje sida, större på ena sidan. De sitter där tygeln skulle legat mot halsen, men han är inte inriden så det kan inte vara av tyglarna.

Vad tror ni? Jag bad veterinären titta när hon vaccinerade honom men hon sade bara "han har fått ett bett eller något, det är inget farligt". Är det ett bett? Av en annan häst? Insekt? Avmaskning? Kan man ta bort det?

Fast jag vill ändå veta vad det är!

Sv: Vattenblåsor på halsen?!

Det där lät ju inte helt ok, jag menar om det hörs att det kluckar i blåsorna så måste det vara en hel del vätska och då skulle väl inte jag i första taget tippa på att det bara var bett från en insekt...och vad skulle det vara för insekt isåfall? Det är ju fel årstid för bromsbett mm...
om jag var du skulle jag omgående ringa upp en annan veterinär än den jag hade ute och be om råd!

Senast ändrad:

Gomiago skrev:
Kan man ta bort det?

Hej

Jag tycker inte att du ska försöka ta bort det själv. Risken att det blir infektion är stor om man försöker ta hål på det. Det bästa är om kroppen kan absorbera det själv. Jag kan inte förstå varför du fick så dålig hjälp av din veterinär. Risken finns ju också att h*n själv skaver hål på blåsorna och därmed orskar infektion.

Mvh Ideaal

Jag tippar på att någon annan häst har "misshandlat" din häst. Hästar kan få "skavsår" som till slut torkar bort - huden torkar och lossnar.

Det var en tråd här om det för ett tag sedan.

Uärk, det låter lite läskigt tycker jag. Att huden ska trilla av? :o Jag får försöka leta reda på den tråden, har ni något tips om sökord?

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 827
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka