melvin

Trådstartare
min häst ska ut på en liten tur i trabsport här i veckan, till grannkommunen och prova ut en sadel och sedan hem igen, resan är på kanske tre-fyra mil enkel väg, nu till frågan, jag antar att jag behöver ha vatten med till hästen, eller? (jag är inte van vid att åka med häst, så jag tyckte det bar bäst att höre efter lite här)

Sv: vatten..?

Det räcker om du bjuder hästen på vatten innan du åker, när du är framme och innan du åker hem igen. Du behöver inte stanna för att vattna på den lilla biten :)

Det räcker gott om du erbjuder hästen vatten när du kommer fram, många hästar transporteras betydligt längre sträckor än så utan vatten. 3-4 mil tar ca 45 minuter med släp (beroende på väg, hastighetsbegränsningar osv) och på den tiden behövs inget vatten.

Det räcker om du bjuder hästen på vatten innan du åker, när du är framme och innan du åker hem igen. Du behöver inte stanna för att vattna på den lilla biten :)

Faktum är att TS inte behöver erbjuda hästen vatten vid framkomst heller.

Jag antar hästen har fri tillgång på vatten hemma? I så fall, gör klar hästen och åk. Innan du åker hem, erbjud vatten på nya stället (den kommer mest troligt rata det dock), lasta och åk hem och låt den få vatten som vanligt hemma.

Stanna och erbjuda vatten behövs inte förrän efter en fyra h i släp, många hästar avstår vattnet då med dock, och dricker inte förrän den kommit hem/fram.

hur är det med hö/hösilage i ett hönät då? ska man ge det, har hört lite olika om att det inte är bra att ge grovfoder under resan, men hästen har inte åkt transport på väldigt länge och jag är lite nojig över att hon ska bli orolig under resan, och med lite mat att pilla med brukar hon hålla sig lugn i alla situationer...:confused:

Det räcker om du vattnar innan ni åker och när ni kommer hem! Dricker den inte innan kan ni blanda i lite gott i vattnet. Tex några morotsbitar eller annat ;)

Jag ger aldrig mina hästar hö under transport, men erbjuder när jag kommit fram. Vill inte riskera foderstrupsförstoppning, transportsjuka eller intrasslad häst under resan.

Jag tycker mest att hönät gör stressiga hästar ännu mer oroliga när dom har ett nät att kasta runt och hålla på med. Åk och låt hästen acceptera det.

Jag ger aldrig mina hästar hö under transport, men erbjuder när jag kommit fram. Vill inte riskera foderstrupsförstoppning, transportsjuka eller intrasslad häst under resan.

Glömde en aspekt till varför jag inte har hö i transporten: Hö dammar, och på så begränsat utrymme som transporten faktiskt utgör så försämras luften drastiskt av detta damm.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 192
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna