Vatten ute nu när det blir minus

O

Ofeigan

Vad har ni ute till era hästar som dom dricker vatten i? En hink är ju för lite och man får fylla hela tiden. Det mesta i plast fryser ju även sönder eller spricker när det blir kallt. Badkaret fryser och det är problem med en massa is. Tänker tillbaks på förra vintern när det var -20 i mer eller mindre en månads tid. Hoppas på en mildare vinter i år.

Sv: Vatten ute nu när det blir minus

Har två murarbaljor. En på 90 L och en på 65 L. mellan dem har jag vanlig gul isolering. (liten träkloss i varje hörn så att isoleringen inte blir ihoptryckt i botten) Det håller jättebra. Blev tunn is på under nätterna förra vintern som gick bort med en kanna varmt vatten. Sen höll det sig hela dagarna. Jag är jättenöjd med den lösningen.

Vi har en svart avlång plastbalja som vi fyller till hälften med varmt vatten och sedan kallt.
Den höll förra vintern iaf.

Jag har en rund murarbalja på runt 90 liter tror jag.
Jag har ställt den på frigolit och fyller på med en 2-liters flaska kokt vatten varje gång jag ger dem hö.
Blir en tunn hinna is på natten som jag bara lyfter bort på morgonen.

Jag fick tipset om att hälla i lite matolja, typ majsolja i vattnet, då fryser det inte lika lätt :D

Vilken region bor du I Lobell?
Och hur mkt är "tunn" ishinna? Knappt en mm eller en centimeter?

Vill också veta om olja funkar. Vi har 2 st murarbalojor och när det blir is i dom så är det ganska lätt att få ur den utan att dom spricker. Vi har redan ganska tjock is i varje morgon:(:. det måste vara det värsta med vintern när man inte längre kan anväda vattenslangen utan man måste bära dom jäkla hinkarna och vatten som bara fryser hela tiden. Är det någon som hört talas om någon form av doppvärmare eller dyligt? Är det farligt eller ej funkar dom??

Senast ändrad:

För tillfället svarta plastbaljor på 80l/st men en ThermoBar på 250l är på ingående. Jag är fruktansvärt trött på att krångla med vatten hela vintrarna och hoppas och tror att ThermoBaren kommer att vara värd varenda krona och mer där till.

Det enda jag tycker oljan gör är att det blir lättare att slå ur isen ur hinkarna/baljorna. Det bildas ju en fetthinna på plasten vilket gör att isen inte fäster lika bra.

Hur funkar en Termobar? vad ligger den i för prisklass? Är ju som sagt så less på att krångla med detta vatten..

Hur funkar en Thermobar? vad ligger den i för prisklass? Är ju som sagt så less på att krångla med detta vatten..

Den har en termostat som ser till att vattnet har en bra temperatur.
De kostar en hel del, 80l går på ca 5000:- och den på 250l som vi har köpt kostar 8500:-. Kan man dra momsen så blir det ju billigare.
Bole har även en variant på 65l som jag tror går på under 3000:-

Jag har gummihinkar ( minns ej mannet på dem, men dem "vanliga" som säljs i hästbutiker) sen på vintern så tejpar vi runt tidningspapper & det funkade super. Funkar även på plasthinkar i ute boxen =)

Södermanland.

Nu blir det en tunn ishinna som går att plocka bort med handen. Typ en millimeter. Så tunn att isen går sönder när man försöker ta upp den.
men jag häller inte i kokhett vatten ännu.

Inne har jag 40-liters murarbaljor som står på halmbädd och när det blir kallt häller jag i 2 petflaskor kokat vatten på kvällen innan intag.
Det funkade ganska bra förra vintern fast det var -grader inne.

Men du, kan du förklara det där igen, det lät smart men jag fattar inte hur du menar :)

Vi har byggt en vintervattenanläggning till våra pållar. En kvadratisk trälåda med en frostvakt i och där på placerar man vanliga, runda 90-liters plastbaljor med vattnet i. Frostvakten håller vattnet precis över nollstrecket så att det inte fryser :) Fyller på vatten gör jag med 25 litersdunkar som jag drar ut till hagen med pulka :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
853
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar