Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?
Det enklaste du kan göra i sånt fall är att montera dit ett avstängningsvred efter kranen / alternativ en kran innan det vred som redan sitter där, så stänger/tömmer du av allt vatten som går ute i ledningarna men kan ändå använda kranen.
Det är inte så dyrt att sätta dit, det fixar man själv om man är lite händig.
Men du måste ju fortfarande värma upp ledningarna som är fram till kranen, om de är helt öppna.
Annars kan du räkna med att det fryser, i mitt stall (som jag också hyr) frös det i vintras, även vattnet i hydrofonen frös (stod helt öppet i stallet) och då fick jag släpa vatten hemifrån. Nu ligger det ju även i stallägarens intresse att saker inte går sönder, så nu byggde han in allt. Du kan väl prata med stallägaren om det?
ja okej för jag såg att det fanns som en liten "spak" på slangarna till vattenkopparna kan man stänga av där för annars fryser det sönder alltså???
men jag vill ju gärna ta vatten ur kranen i stallet? men från den kranen går ju massa slangar upp i taket och ner till varje box och vattenkopp...jag hade velat använda själva kranen iaf så jag kan fylla vattenkaren ute från den med en vattenslang....behöver inte använda vattenkopparna.
tyvärr hyr jag mitt stall så jag kan inte lägga 20 000kr på det...
Det enklaste du kan göra i sånt fall är att montera dit ett avstängningsvred efter kranen / alternativ en kran innan det vred som redan sitter där, så stänger/tömmer du av allt vatten som går ute i ledningarna men kan ändå använda kranen.
Det är inte så dyrt att sätta dit, det fixar man själv om man är lite händig.
Men du måste ju fortfarande värma upp ledningarna som är fram till kranen, om de är helt öppna.
Annars kan du räkna med att det fryser, i mitt stall (som jag också hyr) frös det i vintras, även vattnet i hydrofonen frös (stod helt öppet i stallet) och då fick jag släpa vatten hemifrån. Nu ligger det ju även i stallägarens intresse att saker inte går sönder, så nu byggde han in allt. Du kan väl prata med stallägaren om det?