Vatten i vinterhagen?

Lona

Trådstartare
Vet inte vilket forum det här passar bäst på men om jag är fel ute kanske någon snäll modde kan flytta :)?
Hur gör ni för att lösa vattentillgången i hagarna på vintern, alltså för att vattnet inte skall frysa? Är det någon som har erfarenhet från termobarer eller liknande?
Vill allra helst ha någon form av lösning där man kan fylla på vattnet på kvällen och det inte är fruset när hästarna släpps på morgonen.

Sv: Vatten i vinterhagen?

Vi skaffade thermobar förra vintern.Efter två vintrar med mycket minus hela tiden så kändes det ohållbart att inte ha det.Våra hästar går ut tidigt och in sent så det är skönt att veta att de har vatten.Den står under tak och vi är nöjda med den.Fattar inte hur vi klarade oss utan innan :)

Vet inte vad min balja kostade eller vad det är för märke. Men efter att ha haft en så kommer jag aldrig byta ner mej igen till vanlig hink... Om det så skulle kosta 6000 kr..

Jag hade hästen på lösdrift och har oftast bar möjlighet att ge mat och vatten en gång/dygn. Oftast då på kvällen.
Att då hästarna har vatten är guld värt. Till två hästar så räckte en 60 liters balja/dygnet å vintern.
Jag fodrade ut min häst och skickade med baljan i kontraktet då det är värt så mkt för mej att min häst har tillgång till vatten:)

Efter en ordentlig kolik nyårsdagen så byggdes det en eluppvärmdbalja här hemma. Och även om vi inte haft möjlighet att bygga så skulle jag köpt en uppvärmd, min vet räkning gick på 8.000 kr, alltså en termobar!
Uppvärmt är guld värt!

Den är på 60 liter tror jag.Jag har förträngt vad den kostade :) Några tusen iallafall.En annan variant som funkade om det inte var vrålkallt var att ta en stor balja typ 90 l,lägga frigolit i botten och runt kanterna och sen stoppa ner en mindre balja där i. Den stod också upphöjt från marken på brädor. Det frös,men inte så det bottenfrös.Sen får man hälla i varmt vatten,ta bort den is som är innan man fyller den igen.

Vet inte vilket forum det här passar bäst på men om jag är fel ute kanske någon snäll modde kan flytta :)?
Hur gör ni för att lösa vattentillgången i hagarna på vintern, alltså för att vattnet inte skall frysa? Är det någon som har erfarenhet från termobarer eller liknande?
Vill allra helst ha någon form av lösning där man kan fylla på vattnet på kvällen och det inte är fruset när hästarna släpps på morgonen.

Hur jag har gjort har jag visat i en annan tråd....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14755859#post14755859

Vad fin din balja blev! :) Får man fråga hur mycket den gick loss på, på ett ungefär med materialet? Vad har du för storlek på ytter och innerbalja?

Vad fin din balja blev! :) Får man fråga hur mycket den gick loss på, på ett ungefär med materialet? Vad har du för storlek på ytter och innerbalja?

Tack! :)

Kommer inte riktigt ihåg vad materialet kostade (förtränger gärna såna saker) men murbruksbaljorna är på 90 liter och 65 liter. Tror den stora kostade ca 170 ,-och den mindre ca 150,-. Styroliten till baljisoleringen är 30 mm, använde två skivor och de gick på 18,-/st. Syroliten till locket är 50 mm och den fick jag av min käre broder. Plyfan till locket hittade jag bland spillbitarna på Bolist och fick för 20,-. Ramen av plyfa fick jag oxå av min ovärderlige broder. Handtaget kostade 18,- tror jag, på Biltema. Hittade en liten, hyfsat oanvänd presenning i källaren till locket. Summa => 394,-

En sak som hjälper väldigt mycket är att man isolerar utsidan av kärlen. Jord, sand eller snö packat kring vattenkärlet gör en enorm skillnad.

Jag brukar fylla på med lite ljummet vatten sent på kvällen. Är det riktigt kallt kan jag lägga i en PET-flaska (1,5 liter) med skållhett vatten.

Det brukar oftast hålla sig bra tills på morgonen, ibland kan det ju bli en tunn ishinna, men inget som egentligen hindrar hästarna att dricka.

Men det viktigaste är att isolera runtom kärlet.

Tack för svaret! Det var ju inte så fasligt dyrt, kanske kan övertyga någon att hjälpa mig tillverka en liknande balja, är själv inte så snickarkunnig :p

Det svåraste var att såga locket och ramen, det gjorde brorsan.

Jag rekommenderar att styroliten sågas utomhus.

Jag har själv gjort en balja med värmekabel. Tejpade värmekabeln runt en fyrkantig murarbalja som jag satte ner i en isolerat utrymme, bestående av en pall med 3 pallkragar och sen lock på det. Ställde den inne i min ligghall och det var inga problem med att det frös.

I år har jag ingen möjlighet att dra el till hagen och vet i tusan hur jag ska lösa det, inte heller möjlighet till varmvatten...

Mina hästar får inget vatten ute på vintern. Dom får dricka det dom behöver när dom står inne.

Jag har gjort egna "thermobars". Man behöver två baljor varav en är mindre än den andra och kan ställas innuti den större.
Sen behövs det en frostskyddskabel/värmekabel. 10 meter har fungerat fint till oss.
Linda kabeln runt den lilla baljan, vi fäste med aluminiumtejp.
Ställ den lilla baljan i den stora. Fäst den stora vid ett träd (eller liknande) vid hagens kant så den sitter fast och elkabeln inte slänger runt i hagen utan dras direkt ut ur hagen.

I år ska jag prova att fästa kabeln på botten istället, för det blir lite värmespill när vattennivån är låg.

Men den ovanstående lösningen har fungerat superbra i flera år, haft ofryst vatten ända ner till -30 grader! Inte blev det så dyrt heller :)

Tänk att jag aldrig någonsin varken har haft kolik eller foderförstoppning på mina hästar. Hästar behöver inte dricka mer än 2 ggr per dygn, och dom är väldigt duktiga på att dricka rejält när dom behöver.

*KL*

Vi har tyvärr inte tillgång till termobar eller liknande där vi står inhyrda så vi får bära vattenhinkar. Vi bär ut hinkar med varmt/ljummet vatten varje fodring så fryser det inte direkt. Sen har dom självklart vatten inne på natten.

Jag skulle aldrig låta mina hästar stå utan vatten med mening. De ska ha fri tillgång så gått det går. På vintern har dom vatten ett tag tack vare att vi bär ut varmt vatten och flera ggr per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 006
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 826
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar