Vatten i vinterhagen?

Sv: Vatten i vinterhagen?

Tänk att jag aldrig någonsin varken har haft kolik eller foderförstoppning på mina hästar....

*peppar peppar, ta i trä*

Sen händer det, och man ångrar att man inte gjorde något åt saken innan.
Att bara ta ut distriktarn för kolik en kväll brukar sluta på mer än vad en nyinköpt tunna kostar.

Tänk att jag aldrig någonsin varken har haft kolik eller foderförstoppning på mina hästar. Hästar behöver inte dricka mer än 2 ggr per dygn, och dom är väldigt duktiga på att dricka rejält när dom behöver.

Alla är inte duktiga på det... Att du inte haft problem betyder inte att det inte är en risk. Jag vågar inte ge mina grovfoder ute utan att de har tillgång till vatten.

Fodrar du dina hästar någonting under tiden de går ute när de inte har tillgång till vatten?
I så fall känns det ju sådär. I förra stallet där jag hade hästen gick hästarna ute ca kl. 8-15 vintertid och under den tiden fodrades dem inte ute och fick inte heller vatten. Det var ett stall med ca 50 hästar och det hade ju säkerligen krävts en extra anställd om man skulle förse alla hästar med vatten ute under hela vintern samt springa runt med ikea säckar med foder, typ.
Jag tyckte först det kändes sådär men med tiden var det mer ok eftersom de ändå så inte fick något käk ute.

Nu har jag fått byta stall pga mina studier så nu får hästarna minst ett mål mat ute så nu känns det också extra vitkigt att de också får tillgång till fräsch vatten, även ute.

I gamla stallet var det ju istället hög risk för magsår men det kanske inte är lika illa som kolik...

*KL*
Tack för alla tips! Går det att koppla en värmekabel till ett bilbatteri tro?
Vi har lite händigt folk i stallet, kanske de kan fixa till något.

Att inte ge hästarna vatten i hagen är inget alternativ, jag har förlorat en häst i tarmvred och det är en för mycket.

Hästar har aldrig någonsin fått vatten i vinterhagen förrän någon uppfann Termobar och då blev det plötsligt livsviktigt. Hästar har gått i vinterhagar i hundratals år utan att behöva dricka under dagen.

Jag har iof bara hållt på med hästar de senaste 12 åren men jag har alltid tyckt att det varit viktigt att hästarna har haft vatten även vintertid.

Hästar har aldrig någonsin fått vatten i vinterhagen förrän någon uppfann Termobar och då blev det plötsligt livsviktigt. Hästar har gått i vinterhagar i hundratals år utan att behöva dricka under dagen.

Vilka hästar pratar du om när du skriver så?

Jag har alltid gett mina vatten ute, både före termobar´s tid och nu oxå utan termobar.
Va snacka du för dynga:p

Eh? Våra hästar har ALLTID haft vatten i hagen oavsett årstid, det där var det dummaste jag hört! :crazy:

Gillar du ens dina hästar? :angel::crazy:

Jag kommer för första gången att ha en häst i Luleå = KALLT SOM ATTAN! :D och undrar om det skulle fungera att göra som någon visat tidigare i tråden att man köper en stor tunna och lägger frigolit i botten och runt sidorna och sen i med en mindre tunna i mitten och så mer frigolit som ett kantlock och sen nånting över det (men vad???) och fyller på varje dag efter jobbet (tar bort isrester), skulle det fungera för att hålla det i alla fall flytande med kanske en tunn ishinna?
Finns det något bättre att isolera med?
En 3:e hink ytterst kanske för ännu mer frigolit?

Jag kan inte ha ett lock eller liknande över och känner att det blir lite magstarkt att köpa en Thermobar för 4000kr såhär med en gång efter flytten.

Min donna är grymt duktig på att ta hål på is med framhovarna, men vill inte att hon skall dricka isvaksvatten hela tiden! :(

(Ja nu är det ju rumstempererat inne men vill att hon har tillgång till vatten 24/7 såklart!)

Jag har haft häst i snart 20 år och dom har alltid fått vatten ute i hagen även vintertid. Har aldrig haft termobar och har ingen nu heller men hästarna får vatten i hagen om vintern ändå. Skulle aldrig falla mig in att inte ge dom vatten i hagen!

Jag har häst på lösdrift och förra året köpte vi en thermobar. Den bästa investeringen som gjorts och den har varit värd varenda krona den kostade. Utan den hade livet med häst under vinterhalvåret varit bra mycket jobbigare.

Vi har en 250 liters och den drack 5 hästar ur på ca 2 dagar.

Mina hästar har haft vatten i hagen ALLTID i 20 år!
Känner folk som inte har det, och de äv överrepresenterade i kolik på vintern jämfört med de som har vatten. Förr när jag inte kunde vattna mitt på dagen oxå så gav jag rejält med ljummet vatten på morgonen.Så klarade de sig i alla fall flera timmar. Ljummet vatten fryser fortare än kallt, MEN det blir bara en liten liten skorpa, som dom lätt har hål på. Så gjorde jag i vintras, dom fick en stor full tunna full med ljummet/varmt vatten. Det höll sig hela dagen i 20 minus! I år ska jag göra en låda med frigolit, en mindre tunna i en större, fogskum emellan de båda och sen i med varmvatten. Dom dricker jättemycket på dagen om de får ljummet vatten, de dricker nästan för lite när de får kallt, de vill inte kyla sig inifrån har jag hört. Det är INTE bra att de dricker för lite!!

Dom dricker jättemycket på dagen om de får ljummet vatten, de dricker nästan för lite när de får kallt, de vill inte kyla sig inifrån har jag hört. Det är INTE bra att de dricker för lite!!

Ha för mej att det ha varit uppe på tapeten förut.
Vissa säger att ljummer vatten släcker törsten sämre bara, därför dricker dom lite mer av det. :)

I hagarna har vi eluppvärmd vattentunna, helt underbart! Inne fyller vi på vattnet på kvällen, inte helt optimalt men funkar helt ok.

Vi 20 minus är det inte bra för någon att dricka iskallt vatten, så oavsett så anser jag att tempererat vatten är att föredra. Jag ser hellre att dom dricker för mkt än för lite. Jag har vissa hästar här som dricker farligt lite vatten om de får iskallt. Inte alls bra!

*kl*

Iår har jag hästarna i eget stall och måste lösa vattenproblematiken på något vis. Det ska gå att fylla på vatten på kvällen, då jag inte alltid har möjlighet på morgonen.

Vi har en elektriker som håller på att slipa på en idé om en egen uppvärmd balja, och tills dess så bygger jag nu en egen.

Jag köpte en 45 l och en 90 l murarbalja på Biltema samt en flaska fogskum (= 190 kr). Planen är nu att fylla mellanrummet mellan baljorna med fogskum, sänka ner den lilla baljan i den stora och sedan ställa detta på en lastpall för att få upp den från marken. Jag får i detta nu hjälp med att bygga ett isolerat lock (av playwoodspill från en renovering) som man ska kunna lyfta bort helt på dagen.

Idén är alltså att kunna fylla den på kvällen (antar att vattnet får ha högre utgångstemperatur allt eftersom det blir kallare ute), lägga på locket och sedan ska det bara vara för den som släpper ut hästarna att ta av locket och lägga det åt sidan på morgonen. Känns som ett värt experiment även om den måste bytas ut senare under vintern då den inte blir dyrare än ett par hundralappar.

Vi 20 minus är det inte bra för någon att dricka iskallt vatten, så oavsett så anser jag att tempererat vatten är att föredra. Jag ser hellre att dom dricker för mkt än för lite. Jag har vissa hästar här som dricker farligt lite vatten om de får iskallt. Inte alls bra!

Jag bara skrev att det fanns kanske fler anledningar om varför dom dricker mer av ljummet:)
Tycker oxå det är bättre med ljummet till hästa, jag själv kan inte dricka iskallt sommar som vinter:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 006
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 826
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar