Vätskefylld "bulle"

Sv: Vätskefylld "bulle"

Jag är väldigt tacksam för dina svar. Han ha gått med denna i ca 1 mån. Jag ska boka en tid på ATG-kliniken i Tingsryd. Jag hoppas vet. där är bra och kunnig. Än en gång tack för ditt intresse att svara på mina frågor.

Jag skulle åka in och röntga den direkt! Är det OCD kan du operera den tidigt och kanske minimiera skada i leden. Ju tidigare man tar det dessto bättre kan prognosen vara ffa när hästen är så ung. Hinner dessutom komma ut på sent bete i sommar, konvalescensen brukar vara ca 8v vid operativa ingrepp.

Ok, jag ska till Tingsryd imorgon för det är trav o så är det "öppet" hus där den nya ATG-kliniken ska vara. Tänkte se om jag kan boka en tid redan imon, kan jag ej det så ska jag ringa o boka en tid på måndag o hoppas jag få komma snabbt. Tack för ditt svar.

Lycka till! Vi röntgar alla 1-åringar på våren ca 12-20 stycken, dom som har något opereras alltid. Antingen före eller efter betet för att mininiera följdskador i lederna samt om dom skall säljas senare är det alltid bra om det är bortplockat ffa om man skall sälja på export till USA.

Ett hygrom är en synovial struktur. Ofta en reaktion i redan befintlig bursa, men en slemsäck kan bildas vid upprepat trauma (t ex hårt underlag) eller i mer sällsynta fall akuta trauman. Hästar får t ex sådana hygrom på framknäet, kossor på hasens utsida. På hasens insida är det nog mer sannolikt med en galla.

Har aldrig hört om hygrom, vad är skillnad mot galla?

Lycka till! Vi röntgar alla 1-åringar på våren ca 12-20 stycken, dom som har något opereras alltid. Antingen före eller efter betet för att mininiera följdskador i lederna samt om dom skall säljas senare är det alltid bra om det är bortplockat ffa om man skall sälja på export till USA.

Ok, jo, det låter ju mkt bra att man röntgar alla 1-åringar. Om det är något men något som han ej ha ont av nu så kan man kanske vänta med operation till ef betet..?? Men är det något o vet. säger att vi ska operera direkt, så gör jag självklart det.

En galla innebär ökad ledvätskemängd i en ledstruktur, t ex senskida eller led. Ett hygrom är istället en väl fylld slemsäck, bursa, som har till uppgift att verka stötdämpande mellan underlaget och en ytligt liggande skelettdel. Det finns bursor lite här och där, t ex på hasspetsen (ett slag där ger en ökad fyllnad i bursan och kallas piphas). På andra ställen kan det bildas en bursa vid behov, t ex mitt fram på karpus (framknäet). Området slits ganska mkt när hästen reser och lägger sig på hårt underlag. Kroppen fixar då med stötdämpning, en lite slembulle kallad hygrom.

Jämför skurknän på äldre generationens städtanter.

Bursit är en inflammation i en bursa, hygrom och bursit är nog ganska likt (förutom att bursiten alltid sker i en befintlig struktur). Kan någon reda ut de begreppern lyssnar jag gärna!

Ville bara tala om att jag har varit inne och röntgat bägge knäna och haserna bak idag och det var INGA lösa benbitar. Det enda han såg var att det var lite för brett mellan tillväxtzonerna. Ska in och röntga igen i augusti. MKT bra veterinär!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 710
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 310
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka