Våtrumsskivor istället för kakel?

Michellan95

Trådstartare
Nu är det dags att ta tag i vårt badrum och vi funderar på våtrumsskivor istället för kakel.

Är det någon som har använt sig av skivorna? Är det någon nackdel eller kanske fördel jämfört med kakel?
Det vi mest är ute efter är att hålla kostnaderna nere på renoveringen men ändå ha lite lyxigare känsla än våtrumsmatta.

Nu är det dags att ta tag i vårt badrum och vi funderar på våtrumsskivor istället för kakel.

Är det någon som har använt sig av skivorna? Är det någon nackdel eller kanske fördel jämfört med kakel?
Det vi mest är ute efter är att hålla kostnaderna nere på renoveringen men ändå ha lite lyxigare känsla än våtrumsmatta.

Vi var också inne på det när vi skulle göra om! Det finns en hel del snygga, framför allt från "BerryAlloc". Dock verkar det finnas en hel del hantverkare som är skeptiska till hur tätt det blir, så det var en hel del bygghandlare som inte hade det i sitt sortiment pga detta. Prismässigt var det ungefär samma kvadratmeterpris om vi hade valt att köpa skivor och sätta dit själva, som matta inkl. läggning. Vi valde matta till slut, både på golv och vägg, vilket kommer läggas in i början av oktober. Det kändes som om det blev tätast och tryggast.

Ja det är ju det där med tätheten. Vi kommer inte renovera badrummet själva alls. Dels har vi inte kompetensen och det får gärna gå undan då vi bara har en toalett ;)

Våtrumsmatta var vårt första alternativ, finns många snygga nu mot förr, men som sagt våtrumsskivorna ser lite lyxigare ut och kakel är ju väldigt exklusivt och det som snickaren är inne på (tror) att vi ska ha.

@Michellan95: Jag är ingen expert men har ett nyrenoverat badrum (pga vattenskada... :meh:) så om vad @Nemo säger stämmer att många hantverkare är tveksamma till dem skulle jag inte använda den lösningen. Det kvittar om det är en hantverkare som gör det och det senare blir en vattenskada för lik förbannat måste den åtgärdas. Visst, det kanske går att få lite från hantverkaren som utfört det (om denne inte slutat eller gått i konkurs) men det blir ett krångel oavsett. Jag var utan badrum från mitten på juni till början på mars pga skadan här (det var MYCKET krångel med det hela, bla pga saneringsfirman).

@Michellan95: Jag är ingen expert men har ett nyrenoverat badrum (pga vattenskada... :meh:) så om vad @Nemo säger stämmer att många hantverkare är tveksamma till dem skulle jag inte använda den lösningen. Det kvittar om det är en hantverkare som gör det och det senare blir en vattenskada för lik förbannat måste den åtgärdas. Visst, det kanske går att få lite från hantverkaren som utfört det (om denne inte slutat eller gått i konkurs) men det blir ett krångel oavsett. Jag var utan badrum från mitten på juni till början på mars pga skadan här (det var MYCKET krångel med det hela, bla pga saneringsfirman).

Ja nej det var inte så jag menade att vi är home free bara för att vi tar hantverkare utan mer ett svar på att det kostnadsmässigt var lika att göra själv med skivor eller mattläggare (?) för våtrumsmatta :) vi kommer ha hantverkare oavsett vad vi väljer på väggar och golv (golvet blir med all sannolikhet matta) så den kostnaden kommer vi inte runt oavsett vilken teknik som väljs.

Jag lät sätta Fibo-Trespo-skivor i mitt badrum och får ofta komplimanger för att det är så snyggt! :D
Det märket är iaf "försäkringssäkert" om man följer sättanvisningarna och slösar med fogmassan.
Det var billigare än att låta sätta kakel iaf och jag var inte ett dugg sugen på matta, det var aldrig ett alternativ.
Skivorna brukar vara på kampanj på diverse byggvaruhus då och då och då "lönar" det sig att handla!

Vårt badrum blev färdigrenoverat igår och vi satte Fibo Trespo.
vi valde det just för att de är snyggare än våtrumsmatta och billigare än kakel. Trots att badrummet är ganska litet kostade renoveringen ca 100000 inklusive allt (iofs köpte vi ett specialbadkar själva). Hade vi satt kakel hade priset varit det tredubbla, trots att detta är minst lika bra, om inte bättre, har faktiskt för mig att det är längre garanti på dessa än på Kakel.

Före/efterbild 70-talet byts mot 2000-tal
20150908_125526_zps6qpsksyo.jpg

Bara efter
20150908_104238_zpsf0t5ovhe.jpg

Vårt badrum blev färdigrenoverat igår och vi satte Fibo Trespo.
vi valde det just för att de är snyggare än våtrumsmatta och billigare än kakel. Trots att badrummet är ganska litet kostade renoveringen ca 100000 inklusive allt (iofs köpte vi ett specialbadkar själva). Hade vi satt kakel hade priset varit det tredubbla, trots att detta är minst lika bra, om inte bättre, har faktiskt för mig att det är längre garanti på dessa än på Kakel.

Före/efterbild 70-talet byts mot 2000-tal
20150908_125526_zps6qpsksyo.jpg

Bara efter
20150908_104238_zpsf0t5ovhe.jpg
Häftigt badkar med "dörr" :)

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 905
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 289
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka