Västgötaspets

linafina

Trådstartare
Jag är nyfiken på att höra om någon här har just en sådan hund. Jag har blivit väldigt nyfiken på den och nu har jag läst allt jag kan komma över om rasen. Den verkar helt underbar måste jag säga.

Dom får västgötaspetsar jag har träffat har varit aktiva och glada hundar.

På Malmö Internationella i mars ska jag träffa en uppfödare och deras hundar, det ska bli kul.

Ni som har erfarenhet utav rasen får gärna dela med er här!:bump:
 
Sv: Västgötaspets

Jag har en västgöte! :D Han är glad och aktiv, mycket social, älskar alla. Mycket mångsidig ras. :) Vilken uppfödare ska du träffa (du kan PM:a, sådana saker ska kanske inte läggas ut här)? Valpis första utställning blir just Malmö Int. :)
 
Sv: Västgötaspets

Just ikväll var han billig, men för det mesta är vi sååå kära i honom. ;)

Det finns en annan användare här som också har en västgöte... *ropar på N*
 
Sv: Västgötaspets

Jag är här!

Västgöten är en trevlig hund - aktiv, energisk, personlig och envis. Man får ha lite humor...;)

Det man ska vara medveten om är att den har nära till skall. Just nu är jag nyopererad, så min 4-årige huligan är lite understimulerad och då skälls det en del. Sedan är de rätt så kaxiga och är övertygade om att de är guds gåva till den hundägande mänskligheten...

En annan nackdel är att de är snäppet för små kan jag tycka, om man vill tävla lydnad t.ex.

Men fördelarna överväger! De är sunda, robusta, roliga och personliga. De har världens mest lättskötta päls. De har vallhundens förighet och vallhundens benägenhet att vara med sin flock, samtidigt som den inte har ett hysteriskt vallbehov som t.ex. bordercollien. Gillar man att jobba med sin hund ute i naturen är det en fantastiskt rolig partner. Jag spårar en hel del med min, vilket vi båda tycker är kul, vi är ute på långvandringar och det är aldrig problem att ha honom lös, vare sig han är i flock med sina kompisar beardisen och briarden, eller om vi är ensamma.

Däremot har jag nog lagt ner vår lydnads"karrär" ;) - jag tror inte det passade vare sig honom eller mig.

Man ska dock vara medveten om att en västgöte har man inte som enbart sällskaplig soffpotatis - den vill jobba och ger man den inte arbete sysselsätter den sig själv... Den har mycket egna åsikter och är inte mycket för att bara sitta och titta beundrande upp på sin matte. Jag gillar deras okuvlighet, deras jävlaranamma, deras sjävständighet. Men det finns tillfällen då de är billiga...
 
Sv: Västgötaspets

Det man ska vara medveten om är att den har nära till skall. /.../ Sedan är de rätt så kaxiga och är övertygade om att de är guds gåva till den hundägande mänskligheten...

Man ska dock vara medveten om att en västgöte har man inte som enbart sällskaplig soffpotatis - den vill jobba och ger man den inte arbete sysselsätter den sig själv... Den har mycket egna åsikter och är inte mycket för att bara sitta och titta beundrande upp på sin matte. Jag gillar deras okuvlighet, deras jävlaranamma, deras sjävständighet. Men det finns tillfällen då de är billiga...
Det där är min i ett nötskal... :) Tack för den underbara raspresentationen; du har ju desto mer erfarenhet än jag.

/Kimz0r, och snart blir det ett syskon... ;)
 
Sv: Västgötaspets

En sak till. En ytterligare fördel (ur min synvinkel alltså) är att västgöten har låg jaktinstinkt. I alla fall jag behöver aldrig vara orolig att han drar iväg efter en kanin eller rådjur eller så, han fattar helt enkelt inte vitsen med det.

Däremot är koflockarna ute på Revinge hed oändligt spännande och inbjudande. Dock inte värre än att han avhåller sig från att valla samman en liten flock till matte om hon nu är så knäpp att hon inte vill ha en liten flock med lurviga kossor.
 
Sv: Västgötaspets

Va?! Så spännande! Berätta mer!
Valpis är ju "snart" vuxen, så då tycker vi att det är dags för ett litet syskon, så det blir en till framåt hösten/vintern eller nästa vår. För de är ju så underbara när de är valpar, de är roliga i flock, och ja, vi vill helt enkelt ha en till. :love:
 
Sv: Västgötaspets

Tack så mycket för all information! Jag tror att en sån här hund är precis något för mig.

Jag är ju egentligen en schäferidiot och har en schäfer redan. Jag står i kö för en schäfervalp till början på juni men blir det inget därifrån så blir det en västgötaspets har jag bestämt mig för.
 
Sv: Västgötaspets

Nästan dags för västgöteträff söderöver. ;)
 
Sv: Västgötaspets

Föresten, ni kanske vill vara gulliga och slänga upp lite bilder på Era små sötisar? Nyfiken på att se dom :).
 
Sv: Västgötaspets

Här kommer! :D

%7B6454F860-D193-479B-80B0-40CBEB0A4F93%7D.jpg


%7B89590C28-864C-40EE-85BC-C5CE8D573C68%7D.jpg


%7B26D81197-00B5-4C4C-9E26-C6EA7B0A419A%7D.jpg


%7BCA182DA2-33BE-4FA7-A9A2-0342648BB82D%7D.jpg


%7B5D252526-EED5-44E8-98C0-60C8548326BC%7D.jpg


%7BA03554D3-A79A-4D8A-B6B0-C44119102C78%7D.jpg
 
Sv: Västgötaspets

Man är ju inte nödbedd... här kommer Huliganen: (ber om ursäkt för stora bilder)

P1010011.jpg


gsp.jpg


Hampus030.jpg
 
Sv: Västgötaspets

Aw, gapande/gäspande västgötar är så söta! :love:

Första bilden på Valpis efter att han blivit officiellt vår, tagen hos uppfödaren. Råkade trycka av just som han gäspade.
gap.jpg
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 635
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp