västgötaspets

Ciindy

Trådstartare
Eventuellt blir det valp till hösten/vintern här och vi har velat fram och tillbaka vad vi ska ha för ras. Vi har varit inne på framförallt Lapsk vallhund, Tollare och Golden tidigare men alla har haft vissa bitar som vi inte riktigt känner oss nöjd med. Framförallt storleken då jag gärna har en mindre hund.

Hunden kommer bo med en till hund och få ordentligt med motion samt träna och tävlas i agility och lydnad samt ställas ut. Jag vill ha en pigg och arlert kompis som är med på noterna men kan ta en slappardag om det behövs. Angående träning och tävling vill jag tävla men har inga sm drömmar. Med det jag läst och hört verkar västgöten stämma in ganska bra på dessa kriterier, eller är jag helt ute och cyklar?

Ni som har västgötaspets, hur är dom? Har träffat allt för få för att få någon bild av hur dom är "på riktigt". Hur är tillgången på valpar? Hur ser det ut med sjukdommar inom rasen, de jag läst låter ju bra men finns det nått under ytan?

Sv: västgötaspets

Min stallkompis har två stycken, mestadels trevliga och fina.
Det enda är väl att båda två har medfödda hälsoproblem men vad jag förstår har min vän haft otur och att rasen generellt är väldigt friska :)
Det som stör mig mest är dock det förbannade jävla skällandet!
Tydligen är dessa individer tysta för att vara västgötaspetsar men jag tycker att de nästan konstant skäller så jag blir tokig på dem, men å andra sidan är jag van vid extremt tysta hundar.

Annars är de roliga, hänger med helt okej på ridturerna och är roliga att träna med :)

Lancashire heeler är väl nästan annars en "syskonras" till västgöten. Den brittiska motsvarigheten. Jag har fått intrycket att den är aningens mer samarbetsvillig och inte har fullt lika lätt till skall men kan inte svära på det då jag inte är insatt i hur västgöten är. Bra hälsoprogram inom rasen dessutom.

Vill du hålla på med agility på en högre nivå får du vara mycket noga med var du köper hund ifrån. Korta ben och kort kropp gör det inte lätt för hunden att konkurrera. Men på en lagom nivå funkar det kanon med västgötar vad jag sett. Finns några som tävlar på lite hög nivå också men som med corgi så är det enstaka få som kommer någon vart. Svårt att konkurrera mot högställda shelties och russels! :)

Jag kan varmt rekommendera "vätten"! Min dotter har en som vi nu är hundvakt åt några veckor. Vår lille goding är bara 9 månader, men vi har varit runt lite och träffat fler. Jag har iaf blivit helt frälst och kommer så småningom att köpa en egen.

Jag har inte fått intryck av att det finns några speciella hälsoproblem i rasen. Överlag verkar dom pigga och lättlärda. Det ska ju finnas ett visst mått av självständighet, men de flesta verkar ändå samarbetsvilliga. Dotterns hund är extremt lättlärd och samarbetsvillig! Otrolig rolig hund, som nog helst skulle vilja ha lika mycket träning som min bruksschäfer, men som nöjer sig de dagar då det inte händer så mycket.

Skällandet är väl det som ligger på minussidan i rasen... De vi pratat med verkar ändå vara överens om att är man bara lite "på det" när dom är unga så behöver det inte bli några problem. "Vår" har lätt till skall, men tomskäller inte, utan det blir bara något enstaka skall för att tala om att något händer. Inget som känns jobbigt.

Jag har förstått att det inom rasen ändå finns lite skillnader bland uppfödare, hur aktiva hundar man får. Vissa uppfödare är kända för att få fram mer arbetsvilliga hundar. Så det kan vara värt att kolla upp lite om man vill ha en att träna med. Det finns några uppfödare som också har/haft brukshundar och dom är nog lite mer för den aktiva typen.

Som jag skrev tidigare vill jag inte ha någon sm hund utan en hund som jag kan träna och tävla med på lagom nivå. Kommer jag till klass två i agility är jag nöjd :)

Angående skällandet tror jag inte att det är något problem då jag är uppvuxen med jaktspetsar och hittills har vi då lyckats träna alla till en lagom nivå av skall, typ vid jakt och lek. Måste säga att jag blir mer och mer inne på dessa kortbenta. :)

Jag har en Västgötaspets!
Jag är otroligt nöjd med mitt val av ras!
Det är friska och robusta hundar som hänger med på allt man hittar på.
De lär sig snabbt, både saker man ska och INTE ska göra:D
Nära till skall, ja, men det är till stor del en träningssak.
Jag vet en jättebra uppfödare i mellansverige.
Hojta gärna till om du vill veta mer!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar