"vass" häst?

S

_Sweetheart_

Vad menas egentligen med att en häst är "vass"?

Har hittat ett intressant sto till salu, som har en pappa som sägs lämna "vassa" avkommor..

Sv: "vass" häst?

En häst som är klart tuffare än genomsnittet, kanske inte så lämpad för "hobbyryttaren" utan passar bättre till en rutinerad och erfaren ryttare/ägare. Behöver inte alls vara fel - men var beredd på att få utnyttja ditt kunnande. Behöver en fast (men aldrig ojuste) hand och en klar plats i "flocken"

Har hittat ett intressant sto till salu, som har en pappa som sägs lämna "vassa" avkommor..

Är en tuff häst i humöret och som kan lyfta benen, vara lättfotad kan bita. Ja ha humör, kan va het och i allmänhet stökig.

Man behöver kunskap många ggr för att ha en sådan häst. Men har man hjälp så kan det gå bra. Och en fast hand.

Men bara för att pappan sägs lämna vassa avkommor behöver inte alla avkommor bli vassa. Mamman har lite med det hela att göra också. Provrid hästen först, gärna ett par gånger i olika situationer om det går.

Jag har en häst vars pappa sägs lämna "vassa" avkommor. Min häst har varit lite jobbig som unghäst (typisk avkomma har jag fått höra), främst i ridningen. Idag är han 9 år, världens snällaste att hantera och rida, men kan vara jobbig med nya ryttare. Han är en helt underbar häst som gett mig massor under åren!

Jag har sett många med samma pappa som varit betydligt "svårare", men också några som varit väldigt lätta i både ridning och hantering.

Träffa hästen och skapa dig en egen uppfattning. Lycka till!

För mig är det en häst med stark egen vilja, modig och som ifrågasätter saker och ting. Dock inte elak eller omöjlig utan kräver en skötare/ryttare som kan använda vassheten till något positivt. Men i fel händer kan det bli katastrof.

När jag hör ordet vass så tänker jag på typ tuktig, het, talangful och liknande. :p

En häst som är klart tuffare än genomsnittet, kanske inte så lämpad för "hobbyryttaren" utan passar bättre till en rutinerad och erfaren ryttare/ägare. Behöver inte alls vara fel - men var beredd på att få utnyttja ditt kunnande. Behöver en fast (men aldrig ojuste) hand och en klar plats i "flocken"

För mig är det en häst med stark egen vilja, modig och som ifrågasätter saker och ting. Dock inte elak eller omöjlig utan kräver en skötare/ryttare som kan använda vassheten till något positivt. Men i fel händer kan det bli katastrof.

Så är också min uppfattning.

Rie
vars pålle är åt det hållet i hantering, dock lättriden.

En vass häst tolkar jag som något extra. En riktigt fin häst.

En skarp häst tolkar jag som en häst med mycket temperament, kräver väldigt rutinerad och säker ryttare/handler.

"Vass" eller "skarp" brukar vara ett samlingsord på hästar som har rätt mycket hjärna, de tänker mycket och har därmed åsikter, köper kanske inte allt rakt av som många lättare hästar, utan vill bli övertygade varför. Blir väldigt fina hästar med rätt ryttare som kan hantera detta och ta fram det bästa ur en tänkande häst. Kan man det inte, så kan man få en häst som tar över, och anser att den vet bättre än ryttaren/hanteraren. :D

Intelligent häst som inte finner sig i ojuste behandling. reagerar snabbt och konsekvent. Jag upplever att det är hästar som väldigt lätt reagerar på de känslor ägaren/ryttaren själv har i kroppen. kräver ett avtal med sin människa, reagerar negativt på slag och skrik genom att bli aggressiv. Blir en toppenhäst som gör allt för sin ägare om den hanteras korrekt och med respekt.

kräver en konsekvent och känslig ägare/ryttare som kan läsa signalerna, hålla sig till det avtal man har med hästen och vara en bestämd kompanjon som visar vägen och som kan hålla sin kropp och huvud i schack. Ingen nybörjarhäst. Man måste veta vad man håller på med och ha en plan för att få ut det bästa ur de här hästarna.

jag önskar att alla hästar krävde ett avtal med oss, alltför många tar emot för mycket.

Det är så himla olika vilka ord man använder och vad man menar när man talar om hästar.
En häst som är "vass" I någons ögon kan vara "modig" eller "självständig" i någon annans.

DU får väl prova och kolla!

Intelligent häst som inte finner sig i ojuste behandling. reagerar snabbt och konsekvent. Jag upplever att det är hästar som väldigt lätt reagerar på de känslor ägaren/ryttaren själv har i kroppen. kräver ett avtal med sin människa, reagerar negativt på slag och skrik genom att bli aggressiv. Blir en toppenhäst som gör allt för sin ägare om den hanteras korrekt och med respekt.

kräver en konsekvent och känslig ägare/ryttare som kan läsa signalerna, hålla sig till det avtal man har med hästen och vara en bestämd kompanjon som visar vägen och som kan hålla sin kropp och huvud i schack. Ingen nybörjarhäst. Man måste veta vad man håller på med och ha en plan för att få ut det bästa ur de här hästarna.

jag önskar att alla hästar krävde ett avtal med oss, alltför många tar emot för mycket.

Mitt i prick!!:bow: Det är hästen som kan rädda ditt liv eftersom den är mkt medveten häst som oftast vet vad den gör..

Vass = skarp häst. Tuff, ofta dominant och lite allmänt svår sådär. Kräver rutinerad hanterare/ryttare.

Jättebra beskrivning! Jag håller helt och hållet med om detta :) :bump:

Med "vassa" avkommor tror jag att de menar "skarpa" avkommor.
Hästen har mycket attityd, kanske lite svårhanterlig i vissa fall..

Alla har sina egna små uttryck:grin:..

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen är nu till salu. Samtliga hästar har bra härstamning och är efter mycket bra...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka