Väskkontroll i butik

No1

Trådstartare
Hur reagerar ni på väskkontroll i butik?

Det blir allt vanligare med informationsskyltar som hänvisar till värdeskåp alternativt uppvisande av medhavd väska.
Detta betyder alltså att man har flera val.

1. Man kan välja att inte gå in i butiken.
2. Man kan välja att lämna sin medhavda väska i värdeskåp eller be om att få ställa väskan i kundservice/bakom kassan.
3. Man kan välja att strunta i detta, gå in i butiken och sedan tjafsa med personalen eller rent av ställa till med en scen.

Jag tillhör kategorin som självmant frågar om personalen vill se i min medhavda påse/väska. Det känns självklart.
Skulle jag av någon anledning inte vilja visa upp mina tillhörigheter så tar jag inte med mig dem in i butiken.

Det är ofta jag ser och hör hur kunder motsätter sig denna önskan/begäran från butikspersonalen, senast idag vid självscanningen på Ica. En man som brev brutalt vansinnig.

Jag kan inte förstå det, framförallt inte när informationen finns tillgänglig redan när man är på väg in i butiken.

Så, hur tänker ni?

Jag har personligen inga som helst problem med det. Vill man titta i min väska så får man gärna göra det..... Om man däremot vill börja gräva i väskan efter saker börjar jag nog kanske protestera lite... för då börjar man väl glida in på kroppsvisitation och då måste man ha synnerliga skäl till att undersöka min väska...

Frågar de så får de titta (inte rota/plocka ur saker) i min pytteväska om de vill, men lite illa vid skulle jag nog kanske ta eftersom jag antar att det är ev snattare de vill avslöja och genom sin förfrågan så hintar de ju lite att de tror att jag är en snattare/ser ut som en potenitel snattare och det är ju inte så nice att känna den vibben, men titta skulle de utan en scen.

Jag har funderat över vilka lagstöd de använder sig av när de begär att man visar upp innehållet i väskan. Du får ju inte visitera någon hux flux bara för att den ser skum ut utan du måste ha sett att personen plockar på sig något den inte får ha så att säga och därefter följt personen med blicken genom hela affären. Har svårt att se hur de kan få stöd i det agerandet faktiskt.

Jag personligen skulle väl inte uppskatta att någon begärde att jag visade väskan men hade förmodligen gjort det, möjligen muttrat något om huruvida de har rätt till det. Sen brukar jag inte heller ha med mig väska i affären heller.

Den enda erfarenheten jag har av väskkontroller har varit på arbetsplatser där arbetstagare valt att skriva under på ordningsreglerna som säger att de vid kontroll ska visa upp sin väska. Men där en arbetstagare kan välja att inte visa upp väskan och kontrollanten kan inget göra än att återkoppla den informationen till personens chef som får ta upp det med personen. Dvs den som kontrollerar har inga rättigheter annat än att be om det och få ja eller nej.

Så jag har svårt att se att någon baserat på anslag vid inträde till området har någon form av skyldighet till att visa upp väskan, när ett skriftligt medgivande till det inte väger tungt.

Och vad ska de göra om jag inte vill visa upp väskan, det är ju knappast så att det ger den som kontrollerar min väska stöd för att använda våld mot mig eller gripa mig. Alltså är jag fri att gå. Det jag kan tänka mig är att de hindrar mig från att handla i butiken däremot. Men det kräver ju att jag inte genomfört köpet innan de vill se min väska.

Men intressant ämne!

Värt att tillägga är att lappar ofta missas. Fick höra på öppna fsk häromdagen att de försökt hänga infolappar så man var tvungen att vifta bort den för att kunna komma in. Ändå såg folk inte lappen. Man är så tankad med information idag ändå att sådana saker glöms av, förmodligen till förmån för ens moderna teknik ;)

De inte har några rättigheter att titta i någons väska eller fickor, oberoende av om de skyltat om det eller ej. Däremot kan de möjligen neka att släppa in folk med väskor, eller bylsiga kläder i butiken. Eller neka att sälja till någon som inte vill visa upp sin väska. Vill de kika i någons väska får de tillkalla polis, för det är bara polis och vissa yrken med förordnande från polis som får visitera personer och deras tillhörigheter. Inte ens om de tror att du snattat får de kräva att få se vad du har i väskan, utan måste invänta polis.

Jag har aldrig fått frågan om att visa upp väskor eller påsar i kassan. Jag vet inte hur jag skulle reagera heller. Med 95% säkerhet skulle jag bara spakt visa väskan som alla andra. Jag har sällan väska, och när jag har den så är den rätt ointressant men innehåller ändå saker jag inte är bekväm med att andra rotar i.

@moiran Däremot får de om det SER att du snattat ingripa, men det får alla göra eftersom snatteri strikt talat är stöld, stöld har fängelse i straffskalan och alla brott med fängelse i straffskalan får du göra ett envarsgrip på. Däremot har de efter att de gripit dig ingen som helst nytta av att titta i väskan, de kan då lyfta bort den ur din räckvidd medan de väntar på polis, men det finns ingen anledning att titta i väskan efter ett grip. :)

Frågar de så får de titta (inte rota/plocka ur saker) i min pytteväska om de vill, men lite illa vid skulle jag nog kanske ta eftersom jag antar att det är ev snattare de vill avslöja och genom sin förfrågan så hintar de ju lite att de tror att jag är en snattare/ser ut som en potenitel snattare och det är ju inte så nice att känna den vibben, men titta skulle de utan en scen.

Det handlar om att det är väskan som gör dig till en potentiell snattare, inte du ;)
Förstår du skillnaden?

Jag undrar liksom @deathslyna om lagstöd de grundar det i. Och vad de gör om jag inte vill visa upp min väska, och vad de haar för lagstöd för dessa åtgärder.

Det handlar inte om tvång.

Väskor, påsar, stora kläder är de främsta verktygen vid stöld och snatteri. Det är den gemensamma nämnaren och varningssignalen.
Stölder och snatterier är ett stort problem inom handeln och genom att kontrollera alla väskor så arbetar butiken förebyggande. Det handlar inte så mycket om att sätta dit kunder utan om att få klientelet som stjäl att välja en annan butik.

När det gäller det rättsliga så har butiken ingen rätt till någonting om de inte är SÄKRA men de har all rätt att BE kunderna visa väska.
Som jag skrev tidigare kan jag inte alls förstå motviljan när man redan innan man besöker butiken får information och blir ombedd.
Vad tänker man när man läser skylten?
Äh skit på er jag tänker minsann inte visa min väska?

Vid mitt Citygrossbesök i somras stod personalen utanför butiksgrindarna, bjöd på godis och välkomnade kunderna. De passade även på att be kunder med större väskor att låsa in dem i förvaringsskåpen.
Majoriteten köpte detta utan pip men givetvis var det några som var tvungna att bete sig pinsamt och rätt illa.
Man vill inte låta någon titta i ens väska - ok - men man vill heller inte vara tillmötesgående och låsa in den. Vad vill man då och vad är poängen?

@moiran Däremot får de om det SER att du snattat ingripa, men det får alla göra eftersom snatteri strikt talat är stöld, stöld har fängelse i straffskalan och alla brott med fängelse i straffskalan får du göra ett envarsgrip på. Däremot har de efter att de gripit dig ingen som helst nytta av att titta i väskan, de kan då lyfta bort den ur din räckvidd medan de väntar på polis, men det finns ingen anledning att titta i väskan efter ett grip. :)

Envarsgripande får de göra så klart, men de får inte öppna väskan och titta, trots detta!

Tycker inte jag ska behöva visa vad jag har i min väska någonstans för någon annan.
Skulle någon fråga mig så skulle jag dock visa upp den, för jag har inget att dölja.

Jag personligen skulle väl inte uppskatta att någon begärde att jag visade väskan men hade förmodligen gjort det, möjligen muttrat något om huruvida de har rätt till det. Sen brukar jag inte heller ha med mig väska i affären heller.

Jag ser det alltid som att det inte handlar om mig utan om att jag hjälper personalen i det "brottsförebyggande" arbetet.
Dvs i de här fallen bland större butikskedjor som börjat praktisera allkontroll/stickprov. En helt annat sak när man blir haffad av personal som är övertygad om att man stulit. Det har jag faktiskt varit med om.
Jag hade en stor träningsbag när jag passerade Åhléns stöldbågar och det pep. Det var rusning och fullsatt fik utanför när tre personal kom rusande vrålandes att jag skulle stanna. De slet av mig väskan, hävde den ut och in där vid det fullsatta fiket. De konstaterade förvånat att stöldgods saknades. Då kom en tjej från fiket som sa att det kanske var den gamla damen som passerade stöldbågarna precis samtidigt som mig, hon valde motsatt färdriktning.
Personalen satte fart åt tantens håll, någon ursäkt fick jag inte.
Ett bra exempel på hur man inte ska agera i jakten på snattare.

Hur som, den ende som tjänar på att alla reko kunder sätter sig på tvären är den som faktiskt använder sin väska till stöld.

Man kan även bli ombedd att visa insidan på jackan om man har en stor bylsig sådan. Även det har jag varit utsatt för.
Så numer frågar jag istället, det känns trevligare att förekomma ;)

Man vill inte låta någon titta i ens väska - ok - men man vill heller inte vara tillmötesgående och låsa in den. Vad vill man då och vad är poängen?

Jag tror det ÄR så enkelt som att man känner sig misstänkliggjord. "Ser JAG ut som nån som skulle snatta?!?" Sen är det ju oftast inte att bara låsa in. Man ska ha en eller ett par mynt, hålla ordning på koder eller vad det nu kan vara. OM jag har väskan med mig har jag förmodligen inga fickor på mig. OM jag skulle låsa in min mycket hemliga väska skulle det innebära att jag fick gå med mobil och plånbok i kundkorgen, och hur det slutar har jag redan fått veta (inga tjyvar och banditer dock!)...

Nåväl. Jag är rätt harmlös och konflikträdd, så jag hade säkert visat väskan vid anmodan.

@No1 Jag säger inte att det är bra med snatteri.

Jag tänker mig flera anledningar till att det inte är bekvämt att låsa in sin väska, framförallt för att man kanske har problem att handla om man ska bära minst telefon, plånbok och ev mediciner i handen, tillägg att det är någon med småbarn så är det även ombyte, nappflaska, blöjor och våtservetter.

Men du menar alltså att du läser alla anslag som sitter uppe överallt du går? Jag gör det inte.

Och återigen frågade jag om hur det ser ut i praktiken med lagstöd och så, men det handlar alltså bara om att be om det och i annat fall typ låta det gå?

Här ligger mina närmsta matvaruaffärer vägg i vägg och ibland kan jag handla på den ena för att sedan komma på "jajustja, det glömde jag!" och då springa in hos "grannen" för att handla det. Detta gör såklart att jag har en plastkasse fylld med matvaror med mig in i den butiken och det har inte varit några problem på flera år, tills en nyanställd satt i kassan och när jag lagt upp min vara på bandet tittade hen på kassen jag hade i handen och sa "det där då?" varpå jag svarade att det hade jag handlat i butiken bredvid. Fick en mycket skeptisk blick tillbaka och "jaha, hur ska jag veta det? i fortsättningen lämna kassen vid dörren så behöver det inte bli några tveksamheter."
Så efter det har jag lämnat kassen på en bänk som är vid entren och hoppats på att ingen ska rycka åt sig påsen och försvinna ut med den innan jag hunnit handla klart. Hitintills har det gått bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka