Varulvslekspecial i storskogen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varulvslekspecial i storskogen

Fast vad vinner en ond på att försvara en god i ett tidigt skede av en lek?

Jag har svårt att tro att det handlade om ett försvar av den typen, att försvara en god (eller ond utifrån din teori) för vilken roll denne har. Mammas är som sagt ingen person som försvarar sina ulvkollegor, däremot, liksom jag (och även många andra) kan hon gå in och försvara en deltagare som hon tycker har fått en ojuste teori/röst mot sig. Det handlar inte så mycket om vilken roll man själv har eller vilken roll den man försvarar har, det handlar om att en ojuste teori/röst utdelats och man vill säga sin åsikt utifrån det.

Sedermera så är din teori att Mammas försvarar sin ulvkollega bumpo för att hennes ulvkollega Myrten röstade på ulvkollegan bumpo?

Varför menar du att Mammas skulle försvara en ulvkollega när det står klart att ulvarna tänker köra en lek med högt spel? Vad menar du att hon skulle vinna på det?

Jag tror att det är där vi onda gjorde fel i förra leken. Dvs käkade "mindre aktiva" än de som är vassa på att teoria. Med tanke på hur det gått såhär långt i denna lek så kan man ju konstatera att de onda inte haft alltför mkt flyt precis. Förutom sina nattliga måltider vill säga dådå.

Jag minns inte alls förra leken. Men ja, som ulv borde man rimligen käka/försöka käka de som utgör ett hot eller är en potentiell fara, inte de som är inaktiva bara för att de är inaktiva. Visst, det förekommer absolut att inaktiva käkas. Men det beror så mycket på spelet i sig. Jag har svårt att tro att ulvarna skulle välja att käka inaktiva spelare när de varit så hotade i denna lek.

Jag håller delvis med i ditt resonemang. Men det märkliga är ju att ingens annans röst blev "försvarad" även om det var många röster som i efterhand skulle behövt sig en funderare. Men sen ytterliggare en aspekt är att det är svårt att veta nånting egentligen sådär i början och det kanske var mer det som gjorde att jag reagerade. Hade det varit senare i en lek då man har mer att gå på då kan jag förstå att man undsätter någon om denna får en knäpp röst. Sen får man väl även ta en del röster med en nypa salt när någon i en lek viskar simsalabim.

Jag håller delvis med i ditt resonemang. Men det märkliga är ju att ingens annans röst blev "försvarad" även om det var många röster som i efterhand skulle behövt sig en funderare. Men sen ytterliggare en aspekt är att det är svårt att veta nånting egentligen sådär i början och det kanske var mer det som gjorde att jag reagerade. Hade det varit senare i en lek då man har mer att gå på då kan jag förstå att man undsätter någon om denna får en knäpp röst. Sen får man väl även ta en del röster med en nypa salt när någon i en lek viskar simsalabim.

Jag tycker att det brukar vara vanligare att försvara i tidigt skede, oavsett vilken roll man själv/den deltagaren har. Kanske för att förstadagens röster ibland kan vara helt i det blå?

Förövrigt kanske det aldrig var menat som ett försvar överhuvudtaget från Mammas, det kan likväl varit så att hon ville teoria mot sin ulvkollega. Eftersom Myrtens röst hamnade på just bumpo så är det förslagsvis det man ifrågasätter.

Jag håller på min åsikt att Mammas inte försvarar ulvkollegor. Det har aldrig hänt under de åren jag spelat med henne. Snarare är det så att hon i så fall hade någon annan plan med hennes inlägg, utan att tänka på att det skulle kunna tolkas som ett försvar. Såvida hon inte försvarade bumpo av anledning som jag redan skrivit tidigare, för att hon tyckte att Myrten (oavsett deras roller) hade en ojuste teori/röst.

Tillägg: Jag skulle ju gå och lägga mig. Återkommer imorgon förmiddag.

Senast ändrad:

Jag funderar vidare på Lillgrådis och vart hon står. Alla gånger har hon röstat på onda! Det är faktiskt beundransvärt :bow:. En gång ändrade hon rösten från mammas till myrten men det var enbart för att stilla Viras nerver ;). Nej det tror jag inte men det var någon/några som vart oroliga för spridda röster. Finns en förklaring på detta med procentsats å allt.

Jag måste nog säga att jag har väldigt svårt att sätta Lillgrådis i ett ont fack med detta spelsätt och vara så lyhörd på övriga spelare.

Jag måste nog säga att jag har väldigt svårt att sätta Lillgrådis i ett ont fack med detta spelsätt och vara så lyhörd på övriga spelare.

Hur menar du lyhörd för övriga spelare? För att hon röstat på onda alla gånger?

Jag skulle nog rekommendera att gå igenom hennes inlägg också, om du inte gjort det alltså. Det finns ju folk som kan luras rejält. Myrten lyckades ju med det i någon lek, du var väl med i den?

För egen del har jag i och för sig också svårt att sätta Gråddan på onda sidan, men ska gå igenom hennes inlägg imorgon hur som haver.

Ja lyhörd att hon snabbt snappar upp saker. Jag ska gå igenom mer men såg att klockan blivit mycket. Ska gå igenom henne, shaggy och Hedinn mer (och dig ;)).

Skulle Lillgrådis vara ond är hon körd ändå. Hon (om hon är ond vill säga) kan inte vinna över så många goda. Det vore ju tom. Ännu mer osannolikt än det myrten gjorde i en lek (nej jag var inte med i den, men läst den).

Ja lyhörd att hon snabbt snappar upp saker. Jag ska gå igenom mer men såg att klockan blivit mycket. Ska gå igenom henne, shaggy och Hedinn mer (och dig ;)).

Skulle Lillgrådis vara ond är hon körd ändå. Hon (om hon är ond vill säga) kan inte vinna över så många goda. Det vore ju tom. Ännu mer osannolikt än det myrten gjorde i en lek (nej jag var inte med i den, men läst den).

Lillgrådis skulle om inte annat roa sig väldigt mycket om hon nu skulle vara ond. Jag tror inte heller det som sagt, men tycker ändå det är bättre att gå igenom hennes inlägg än att inte göra det alls.

Du får gärna komma in med teorier och tankar under morgondagen då :)

Om du läst i anmälningstråden borde du sett att jag inte ville ha in någon som varit med i leken. Folk som lekt i en lek där alla har specialroller brukar ha information som gör att man inte vill ha in dem i leken igen man kan inte bara stoppa in någon som dött.

Du får givetvis teoria om vad du vill men det där kändes så märkligt att jag ville påpeka det. :)

Jo, jag vet att du skrev det och hade Sasse varit spion, siare eller någon annan sådan roll så vet jag att hon inte fått återvända.

Eftersom de här lekarna är aldrig riktigt vad det ser ut att vara så försöker jag hålla dörrarna öppna för alla eventualiteter - sedan kan mina teorier vara mer el mindre långsökta.... :)

För att göra listan komplett m enkelnicken så lånar jag Sasses lista och kompletterar med dennes röster:

DL1
Hedinn röstar på HollyGoLightly
(bumpo röstar på vira)
Lillgrådis röstar på Slim_Shady
Shaggy röstar på Slim_Shady

DL2
Hedinn röstar på Slim_Shady

DL3
Lillgrådis röstar på Mammas
Hedinn röstar på RainbowDash
Shaggy röstar på RainbowDash
Lillgrådis ändrar sin röst till RainbowDash

DL4
Hedinn röstar på MrX
Shaggy röstar på Mammas
Sasse röstar på Mammas

DL5
Lillgrådis röstar på RainbowDash
Hedinn röstar på Vax
Sasse röstar på RainbowDash

Hm frågan är vad man kan räkna ut av den listan. Vi verkar vara oerhört överens om villka som ska röstas på. Det enda som sticker ut är Hedinns senaste röster. Det känns inte som någon konstig tanke att tro att de är trollade.

Spontant känns ju rösterna i sig ganska intetsägande. LG och Shaggy har ju röstat på samma sätt genom hela leken (vet inte varför KD inte uppmärksammade det, utan bara att LG träffat goda?) och jag vet inte om det godförklarar dem direkt. De är ju inte ensamma att rösta på onda. Och båda KAN inte vara goda... Ulven kan ju som sagt mycket väl flutit med och lagt alibiröster, för att rädda sitt eget skinn. Siaren bör ju dock ha velat sticka ut något för att visa lyan vart de står (för ulvarna vet väl inte vem som är spion, Paddi? Med tanke på att du skriver att ulvarna vet vart alla står). Och ja, jag vet att det uttalandet kan sätta mig själv i skiten, men förhoppningsvis tänker ni lite längre än så.

Visst, bumpos röst och teorier dag ett är väl inte de skarpaste. Inte mina heller, men det är förstadagsröster och bumpo tycker jag brukar skriva nåt liknande då oavsett vart hon står. Sen går det inte att säga något om bumpo, pga den bristande aktiviteten. Det Sasse skrivit känns ju dock äkta och även om jag tänker att en spion vill rädda sitt eget skinn bör den väl samtidigt också skydda den kvarvarande ulven - under förutsättning att den vet/anar vem det är, för utan ulven är ju spelet slut. Även för siaren. Siaren bör ju ha kollat något enkelnick, åtminstone senaste natten. Den behöver inte ha träffat ulven, men har den träffat en god borde den väl misstänka den goda för att undvika att en ond lynchas?

Sen får vi inte glömma att Mammas och Myrten är skickliga spelare. De bör, ganska tidigt, ha insett att det var kört för dem. Speciellt när de spelade som de gjorde med sina dubbelnick och sumpade chansen att hålla dem levande. Jag tror inte alls att det är omöjligt att den kvarvarande ulven fått order att spela god och se till att rösta ut varenda ulv den vet om just för att bli godförklarad... Så att utesluta både Shaggy och LG i det här pga rösterna tycker jag känns lite naivt.

Bara för att det ska vara riktigt rätt:

DL1
Hedinn röstar på HollyGoLightly
(bumpo röstar på vira)

DL2
Hedinn röstar på Slim_Shady

DL3
Hedinn röstar på RainbowDash
Lillgrådis ändrar sin röst till Myrten (inte RD)

DL4
Hedinn röstar på MrX
Shaggy röstar på Mammas
Sasse röstar på Mammas

DL5
Lillgrådis röstar på RainbowDash
Hedinn röstar på Vax
Sasse röstar på RainbowDash

Status
Stängd för vidare inlägg.