Vårterminens tävlingar

Tulip

Trådstartare
Nu är det ju långt till vår men i vissa delar av landet börjar snart tävlingsterminen. Fyll på här när ni varit ute, själv ligger jag lågt och har inte ens bestämt mig för vilken kurs jag ska tävla om/när vi är färdiga för det.

Årets första tävling idag. LC 2 och LB 1 (danska program). Mindre bra än vår debut i dec. 63,542 i LC och 60 % i LB. Hästätande dressyrstaket med blommor på piedestal nere vid C som hästen helst inte alls ville i närheten av, plus en pilot som inte red så bra vägar och som behöver lära sig att hålla lite hårdare om tyglarna så att de inte blir längre och längre under programmets gång… Vi får träna vidare. Kommer evt. fil senare.

Vi har en liten programridning inplanerad innan första riktiga tävlingen i mars.
Blir LC & LB korta program (för Div3-laget) och den nya LB2an som vi fokuserar på i vår.
Jag får se om jag vågar återkomma med bilder eller filmer :D

Jag har anmält till årets första tävling, fast jag känner mig inte alls i fas för det egentligen. Jag tänker att konkreta mål är bästa sättet att komma tillbaka i matchen och en LC:1 är ju inget oöverstigligt egentligen :)

Sådär! Nu har vi värmt upp inför säsongen med en liten P&R LB:2 2016. Min häst var lite besviken att det inte fanns några hinder i ridhuset ;) Och jag var lite ur form när det gällde framridningen - är så bortskämd med att kunna rida ifred till vardags och tyckte att alla red ivägen för mig hela tiden! Vilket såklart skapade spänningar i min känsliga kille så han gick inte fram så som jag vet att han kan. Inget speciellt att klaga på när det gäller ritten - han var superduktig, och ibland hittade jag "hemmakänslan" under programmet och det får man väl vara nöjd med. Ibland kändes det som att jag studsade runt med armar och ben överallt..... ;) Slutade på 67.5% med känslan att vi kan mer om vi övar på att tävla lite till. Härligt!

Har siktat in mig på en programridning om ett par veckor. :nailbiting: Har inte tävlat dressyr på flera år och har dessutom ny häst, så jag ser det lite som ett experiment. :angel: Ska rida LC:1 och LB:0. Går det vägen kanske vi startar en klubbtävling helgen därpå, LC och LB där med isåfall.

Ska rida LC:1 och LB:0. Går det vägen kanske vi startar en klubbtävling helgen därpå, LC och LB där med isåfall.
Det kan vara värt att notera att LB:0 är borttaget från listan över giltiga tävlingsprogram igen - även om det kanske inte spelar någon praktisk roll för dina planer? (Lite synd tycker jag; jag tyckte det var ett trevligt program.)

Det kan vara värt att notera att LB:0 är borttaget från listan över giltiga tävlingsprogram igen - även om det kanske inte spelar någon praktisk roll för dina planer? (Lite synd tycker jag; jag tyckte det var ett trevligt program.)

Här i Finland finns det kvar. :)

Jag har varit ute på årets första tävling med Fröken. Startade Lc:1 och Lb:1 i söndags. Hade ett par små missar i LC:1 och slutade på 64,83% vilket jag tyckte kändes okej betalt för den ritten. I LB:1 hade jag en riktigt fin känsla och hela programmet flöt utan några större missar. Var väldigt nöjd efteråt med ritten och hästen som verkligen gjorde allt hon kunde. 65% och en 5e plats blev det, så roligt!

Nästa helg tävlar vi samma klasser igen, och även 3 veckor senare. En månad efter det börjar div 3 och då ska vi vara med i laget. Det ska bli kul!

Har inte tävlat dressyr sedan 2013, och då på utbytes samt klubbnivå, LC. Procenten låg kring 39-53 % då. Men nu när man har häst kanske man ska ge sig ut på riktigt, hade en sån himla wow-känsla idag på träningen att jag fortfarande svävar på rosa moln! :love:
Det jag preliminärbokat hittills är P&R LC:2 i slutet av april. Får se hur det går där och då, men slår jag mitt tidigare personliga rekord i LC:2 på 53,53% med åtminstone ett par tre procent, lokal-debuterar jag även i LC:2 på samma klubb som har P&Ren, fast på deras lokala tävling i mitten av maj.

Idag var det dags för programridning! Jag var nervös och hästen var spänd som en fiolsträng men nåt bra gjorde vi för vi fick i alla fall 62,78% :) Jag vet att jag kan rida så otroligt mycket bättre men jag glömmer oftast bort allt när jag är nervös. Jag är väldigt nöjd ändå!

Klubbtävling i dag. Väldigt nöjd, 60% prick i LC:2 och 68,6% i ryttarmärke 2. Vet dessutom vad jag ska träna på, galoppen.... Hade nästan bara 7:or på skritt- och travdelarna i LC:2, enstaka 6 eller 6,5. Men, så fort det är galopp så ligger jag mellan 3 och 6. Nåväl, får vi bara rätt på galoppen även på tävling och inte bara hemma så kommer det bli riktigt bra! Har haft svårt att få till galoppen eftersom den är stor och kräver mycket ridning. Nu funkar det fint på träning så jag vet ju att det går :)

Supernöjd med min fyraåring som gick sin första pay and ride igår. 66,3% i lc:1. Första gången han gör något sådant :)
Önskar att det fanns fler möjligheter att rida LC:1. Det programmet passar oss bra, lättare galoppdelar i det programmet än i LC:2. Letar efter pay and ride häromkring men inser att det tyvärr inte finns så många.

Önskar att det fanns fler möjligheter att rida LC:1. Det programmet passar oss bra, lättare galoppdelar i det programmet än i LC:2. Letar efter pay and ride häromkring men inser att det tyvärr inte finns så många.
Har tur, hemmaklubben ordnar flera stycken och man får välja program. Tog bara det jag trodde var enklast. Det var bara socialträning för honom innan vi ska ut på hoppbanorna (även om det säkert blir någon dressyrstart då och då). Annars passar mkt galopp oss bättre. Hoppstammad med plus för galoppen.

Vi har samma här på västkusten. Det finns en hel del P & R där man själv väljer program och oftast är det kort bana. - lång bana är svårare att hitta P & R på. Men jag känner sig lite skeptisk till att åka ut för mycket nu när det härjar kvarka :(

Upptäckte i dag att det finns en programridning bara någon mil bort 19 mars med valfria program. Ska anmäla mig i morgon och tänker rida LC:1 och LC:2 :bump:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar