Vart tog golden retrieverns färg vägen??

R

Rigoletto

Hur länge sen är det som den vackra mörka färgen på golden försvann? (Finns väl några kvar, men rent allmänt...) Vad var det som gjorde att man hellre ville ha fram vita/väldigt ljusa hundar? Finns det någon mer hundras som ändrat färg så tydligt dom senare åren?
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Jag har också funderat över detta... Vissa är ju nästan vita...
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Det var väl som vanligt. Domarna kunde inte tolka rasstandarden! Eller ens namnet!
PL
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Har två grannar med några REJÄLA gyllene Golden hanar.
Ser båda ut som den gamla fina modellen:idea:
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Så man får bra poäng för de ljusa på utställningar?
Min instruktör slutade föda upp goldens den dag hon inte kunde hitta en bra hanne till sin tik.... i hela sverige....
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Ute vid familjens landställe finns det en kvinna som har Goldenkennel.
När jag var liten var de jättefina i färgen, verkligen gyllene.

Nu ser de mer ut som de platinablonderade tjejerna runt stureplan i pälsen :(
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Den frågan har jag oxå haft.. fast i min by är det en som har en röd golden, nästa lika röd som en sätter *så läckert*

annars är dom ju inte röda/golden längre utan mer vita...
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Eller uppfödarna som märkte att det fanns en marknad för ljusa goldens.
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Du har nog rätt. Enl en uppfödare jag pratade med så var det ungefär så. Hon lade av med just Golden-uppfödning i mitten på 80-talet just för att hon tyckte att den sk utvecklingen gick helt åt fel håll och det ville hon inte medverka i. Det var inte bara färgen som blev "fel" uten hela hundens uppbyggnad förändrades till mer kompakt och "fyrkantig". Därmed så förlorade den också en del av sin rörlighet. De Golden jag sett av "jakt-typ" rör sig på ett helt annat sätt och ett mycket bättre "flyt" än de som är stöpta enligt "utställnings-formen" från 80-talet.
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

En Golden retriver ska inte vara rejäla, om man nu ska snacka om den gamla standarden...
 
Sv: Vart tog golden retrieverns färg vägen??

Är det inte så att utställnings goldens har den vita färgen och jaktgoldens den gyllene? Ser ju på utställningar att dom flesta är vita och mycket fyrkantiga i modellen och stora samt på jaktproven kommer dom gyllene lite mindre,smidigare typen. Min mamma var en av dom första (kan jag tänka mej) som kom med en vit på -70talet och hon blöev ju totalt utskrattad när hon kom med den tiken... Det kan man ju aldrig tro nu när alla nästan är vita.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 794
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp