Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?

Sv: Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?

Det låter riktigt illa och jättetråkigt :( vår första bearded collie var extremt rädd för fyrverkerier, skott och åska, jättetråkigt och jobbigt både för familj och hund. Men på din beskrivning låter det som att din hund är ännu mer rädd. Hoppas ni får en lösning på det här och att ni klarar er igenom nyår hyfsat bra.

Visst finns det pensionat som garanterar smällarfritt? Det borde väl gå att hitta hyfsat nära sthlm? Det borde ju vara en stor efterfrågan på sådant menar jag.

Det låter riktigt illa och jättetråkigt :( vår första bearded collie var extremt rädd för fyrverkerier, skott och åska, jättetråkigt och jobbigt både för familj och hund. Men på din beskrivning låter det som att din hund är ännu mer rädd. Hoppas ni får en lösning på det här och att ni klarar er igenom nyår hyfsat bra.

Visst finns det pensionat som garanterar smällarfritt? Det borde väl gå att hitta hyfsat nära sthlm? Det borde ju vara en stor efterfrågan på sådant menar jag.

Hur gjorde ni på nyår? Och när det åskade och så? Tror aldrig hon varit med om ett riktigt åskväder och inget sedan hon blev rädd.

Ja, det sliter oerhört på oss i familjen att se henne må så dåligt, speciellt när det blir så ofta. Farhågan är ju tyvärr att hon kommer få tampas med sånt här hela sitt liv - tragisk tanke när hon är 7 månader :(

Ska absolut kolla upp saken! Kanske finns utåt Norrtäljehållet i bushen någonstans. Såg att det finns en hel del neråt landet.

Självklart ska ni försöka jobba med detta, men ska hunden behöva vara sån här hela livet får ni nog fundera på att ta bort henne.

Min kusin hade en väldigt skotträdd hund där allt eskalerade och till slut funkade inte vardagen alls, så hunden fick tas bort. Åska, smällar från gatan, hammarbank osv, han blev rädd för allt till slut.

Nja, vi gjore inte så mycket ... jag var rätt liten då och ingen i min familj hade så mycket kunskap om hundträning. Hunden var såpass stadig så han klarade det ganska bra bara man var med honom under tiden. Han hässjade och var rädd, låg nästan på en, men ändå lugn. Det jobbigaste var väl när han blev rädd för nåt under promenader, då vände han direkt och ibland tog han den längta vägen hem. Men det löste sig om man hade typ retrieverkoppel så han inte kunde krypa ur halsbandet, då gjorde han ett försök att vända och gick sen som vanligt. Efter vi började med att inte låta honom vända hem så slutade han med det och var glad och lugn under promenaderna. När han blev äldre blev det bättre, kanske för att hörseln blev sämre eller för att jag köpte en egen hund som han bodde med.

Hade jag haft en liknande hund idag hade jag nog försökt jobba bort problemet istället, för det är väldigt energikrävande med en sådan hund. Jobbigt att se hunden lida så :(

Senast ändrad:

Jag bor också i Stockholm med fyverkerirädd hund.

Vi går antingen ner i källaren, eller in på toaletten om vi inte kan fly stan.

Tunnelbanan är ett annat tips, det funkar förvånansvärt bra som ljuddämpare.
För tre år sedan hängde vi på Centralen, blå linjen. Inte ett skott hördes.
Jag tror vi är hemma i år, eftersom vi har ett ouppvärmt oisolerat hus som enda alternativ, vilket känns sådär...

Lugnande hade vi ett år, och hon var skräckslagen och groggy (samt nöp sambon i näsan i ren panik...) så det låter jag bli i fortsättningen.

+1 på det
Ingen hund ska behöva leva med sådana rädslor. Det är rent djurplågeri i mina ögon.

Självklart ska ni försöka jobba med detta, men ska hunden behöva vara sån här hela livet får ni nog fundera på att ta bort henne.

Min kusin hade en väldigt skotträdd hund där allt eskalerade och till slut funkade inte vardagen alls, så hunden fick tas bort. Åska, smällar från gatan, hammarbank osv, han blev rädd för allt till slut.

Vi kommer börja träningen i stort sätt direkt efter nyår. Träning av ljudrädsla tar tid, hundpsykologen vi träffade tyckte att man skulle utvärdera efter ett år. Har man då inte kommit någonstans alls, eller till och med att rädslan blivit värre så är det dags att tänka om. Ett alternativ är kanske ett hem på landet någonstans. Tror vi skulle vilja prova det först innan vi tar bort henne i så fall. Men absolut, inget djur ska behöva lida ett helt liv.

Det låter på landet också, tyvärr. Men jag förstår att ni har den inställningen, jag hade antagligen resonerat likadant själv.

Jo, jag vet. En idé är att låta uppfödaren ta henne i så fall. Verkar som deras hundar lever lite längre ifrån de vardagliga ljuden inne i alla fall, och förhoppningsvis hittar hon stöd i någon av de andra hundarna.
Men ja, hoppas att det inte behöver gå så långt! Hoppas även på att hon mognar på sig lite efter första löpet, då kan de ju förändras.

Det är en hund som är väldigt orolig i grunden (eller iaf upplevs så), väldigt känslig och har svårt att komma till ro. Har i perioder väldigt mycket energi och då menar jag inte valpenergi utan mer åt hyperhållet. Får hon ner den energin och oroligheten med mognad, så kanske hon inte behöver vara så mycket på helspänd hela tiden = förhoppningsvis mindre benägen att bli rädd. Men ja, det återstår att se.

Jag bor också i Stockholm med fyverkerirädd hund.

Vi går antingen ner i källaren, eller in på toaletten om vi inte kan fly stan.

Tunnelbanan är ett annat tips, det funkar förvånansvärt bra som ljuddämpare.
För tre år sedan hängde vi på Centralen, blå linjen. Inte ett skott hördes.
Jag tror vi är hemma i år, eftersom vi har ett ouppvärmt oisolerat hus som enda alternativ, vilket känns sådär...

Lugnande hade vi ett år, och hon var skräckslagen och groggy (samt nöp sambon i näsan i ren panik...) så det låter jag bli i fortsättningen.

Smart tips med t-banan, det har jag inte tänkt på :bow: Kommer nog inte vara aktuellt som lösning den här gången tror jag, men kan vara bra att komma ihåg till ett annat tillfälle. Nere vid blåa linjen vid Fridhemsplan lär det garanterat vara knäpptyst, så långt under jorden som det är.

Tycker du källaren och toaletten "räcker"? Hur länge var ni vid t-banan? Eller ja, mellan vilka tider? Vilken tid brukar ni "gå undan" så att säga när ni är hemma? Kom och tänka på en f.d. granne som hade en rädd hund, hennes hund fick bo i källaren i 1 vecka p.g.a. alla som smällde för tidigt.

Usch, vilken dålig upplevelse ni fick med lugnande! Mardrömsscenariot :( Nä, lugnande håller jag nog mig borta ifrån!

Jag tycker det räcker. Ja, hon är orolig, men hanterbart. Förra året skålade vi inne på toaletten:D

Vi har på tv eller musik, och gör så lite väsen av det som möjligt.
Det har också blivit bättre med åren skall tilläggas. Mellan ca 22.30 och 01.30 är det som mest, så man får väl väga för och nackdelar med att röra sig ute.
Vi tar sista kvällskissningen vid 20-tiden för att vara säkra, sen är vi inne till frukost.

Den reaktionen finns det risk för om man ger Nozinan, knappast om man ger benzo, typ Stesolid/Valium som inte bara är lugnande utom dessutom ångestlindrande.
Jag gav Stesolid med god effekt på husses smällar/raket rädda Hamilton i flera år, han halvsov sig igenom nyår i mitt knä, utan ökad hjärtklappning. Innan jag började så försökte han gräva sig ut ur betongkällaren i panik, typ som i när det vackra dödar.

KL

Det som jag tycker mig ha sett bäst effekt av bland bekantas mycket raketrädda hundar är Valerina Forte (gammalt tips från Anders Hallgren).

Man börjar ge några veckor före nyår och trappar sedan upp ju närmare man kommer. Kompisen använde det på sin förra collie och det gjorde att han gick från att ligga och skaka i ett hörn till att faktiskt kunna gå promenader som vanligt - om än med skepsis för raketer och smällare, men aldrig livrädd. Flera andra som provat tipset har blivit nöjda.

Valerina går inte direkt att överdosera, så det ska inte vara farligt och hunden blir heller inte trött eller utslagen. Fungerar det, så blir den bara mindre orolig och mindre rädd.

Till 25 kilos collien gavs som mest 6-8 tabletter per dag uppdelat på 3-4 gånger per dag och i början gavs då låg dos som trappades upp ju närmare nyår det var.

Enda biverkningen under alla år det gavs runt jul/nyår var mördande gaser, men det verkade hunden inte må dåligt av - bara folket runt om;)

Kan tillägga att vi bor i ett område där det är rena världskriget runt jul och nyår (och massor andra högtider och storhelger...). Raketrädda hundar kan ett rent helvete här och jag är tacksam ingen av mina än så inte visat problem. Få se vad 1-åringen tycker kommande nyår. Har en gång i tiden haft en dock och det var inte kul.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 014
Senast: Monstermom
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar