Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?

Sv: Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?

Det finns hörselkåpor för hundar att köpa i Sverige nu, bl a här. Kanske kan vara något att testa i kombination med övriga saker? Nu är det ju lite kort tid kvar för hunden måste ju vänja sig vid skydden också.

För det första så hade jag börjat med att be vetten kolla öron och hörsel på valpen. Om där inte är något fel så hade jag börjat vänja valpen vid olika ljud. Ett ljud i taget. T ex ställ ner något hårt på diskbänken och ignorera hunden helt, börja pyssla med något annat direkt. Titta inte på hunden ens. På det sättet markerar du för hunden att du inte reagerar för ljudet. Kommer hunden så säg bara nånting glatt typ "hej på dej du kommer du till matte". Det sämsta man kan göra är att tassa runt och göra allt så tyst som möjligt. Om det då nån gång låter så blir hunden rädd och man ömkar den. Då blir den bara mer och mer rädd.

Vi kan ta ett exempel. Härom veckan så brakade min kryddhylla ner. Metall mot metall och med glasburkar. Det lät rejält. Ingen av hundarna reagerade och den ene låg och sov cirka 1 meter ifrån bara.

Du vet ju inte om hunden är/blir rädd för raketljuden, men för säkerhets skull antingen åk långt ut på landet eller kolla runt bland hundpensionat om det finns något i er närhet där man har avtal med grannarna att de inte skjuter raketer. Eller be att han får vara hos uppfödaren om denne bor på landet. Lugnande medel skulle jag aldrig ge en hund. Den är recis lika rädd, men kan inte visa det på grund av att den är avtrubbad.

Har inga stora kunskaper om Zylkene, men efter en snabb googling verkar det som att preparatet inte hjälper ett dugg på väldigt många hundar. Så frågan är om jag vågar lita på att det funkar. Men kanon att det funkar på dina vänners hundar iaf!

Jag säger bara vad jag skulle göra, och jag skulle lätt lägga 300-700 kr (beroende på hur stor hund du har) på att i alla fall prova med de preparat som finns som inte har några kända biverkningar. Det är ju några veckor kvar, fungerar det inte så fungerar det inte, med då har ni i alla fall provat och fått en chans att utvärdera innan smällandet börjar.

KL

TS
Jag har en hund har med valdiga radslor, bla kunde askvader resultera i att hon vagrade lamna sitt hus pa 2 dagar (grav caged animal syndrome sa det ar rejalt oschysst att ha henne inomhus, hon kan inte hantera det vettigt) det som gjorde storst skillnad i henne var att hon far ha en mkt stabil hund med sig/hos sig/bredvid sig. Hon kan ocksa ga in i helt apatisk state. Asdrygt, men efter att jag mer planerat borjade anvanda min mkt stabila och oradda hund i hennes traning har vi kommit rejalt frammat.

Terrierkorsningen har haft vissa skygghetsproblem, for att hjalpa henne anvande jag samma hund. Har gatt fran att gomma sig i craten/hallen/sovrummet till att raskalla, till att skalla 2 ganger och sedan halsa pa frammat... och halsa fint.

om ni har en mkt mkt mkt stabil hund i narheten, prova introducera den och ha den som "stod" i er vidare ljudtoleranstraning? Galler dock att hunden ar i det narmaste orubblig, talmodig och vanlig.

Ang. nyar som ar alldeles for jakla nara... sa hade jag hyrt en stuga pa landet... eller en husvagn.. eller nat. For i ar, sa kan ni ta itu med "desensitivitets traningen" till nasta ar...

kanner verkligen med er och er hund. Det ar javligt tungt att jobba med radsleproblem, och krangligt (tycker jag i alla fall)

...tillagg:

forutsatt att det inte ar halsorelaterat! <3 hoppas ni hittar ett svar och/eller en losning som funkar for er och vovven.

Tråkig situation! Men att hyra en stuga eller åka ut till vänner på landet känns som det bästa alternativet, annars ta bilen och kör ut på landet och bara kör, om ni håller er på stora vägar(högre hastighet) och täcker över buren så att hon inte ser ut och lite musik på så borde det inte bli så himla allvarligt.

Angående ångestdämpande. Min ena hund äter Clomicalm, och har gjort i snart ett år, det är ångestdämpande men påverkar inte henne för övrigt, hon får det pga separationsångest. Men det jag vill komma till är att det ofta är en viss invänjningsperiod, upp till en månad på Clomicalm iaf. Valeriana kan man ge nån timme innan, men på vår hund hade det noll effekt. Zylkene vet jag inte, men har för mig att det också ska ges en period innan, så börja undersöka det redan nu.

Och inför veterinärbesöket, kolla hörseln ordentligt, be dem kolla långt ner i hörselgången, NOGA.

Vad är det för ras?

Du skriver att den "blivit ljudrädd", har den varit med ett trauma?

Den har ju som sagt inte upplevt nån nyårsafton tidigare. Vad är det för ras?

Lugnande kan absolut vara ett bra alternativ. Man testar några dagar innan för att komma fram till rätt dos. Hunden sover igenom smällandet och märker inte av någonting. Fungerade ypperligt på min gamla hund.

Använder man DAP bör det kombineras med Zylkene för bästa effekt och man bör börja att ge i tid.

Att kolla upp öronen hos vet kan vara en bra idé.

Ang. bilen så är jag rädd för att ta bort den enda trygghet hon verkligen har. Men ja, jag vet inte. Rädd är hon ju redan.

Jag har kört omkring på skogsvägarna varenda nyår och även vid kraftiga åskväder. Det har inte givit negativa kopplingar till bilen på min hund i alla fall. Hon var fortfarande orolig i bilen, men inte så hysteriskt skräckslagen som hon var utanför den.
Min hund var också lugn som liten. Men när hon var 1½ år blev hon överkörd av en lastbil, mirakulöst nog klarade hon sig med bara en trasig klo eftersom hon aldrig hamnade under hjulen, men efter det var hon helt hysterisk vid ljud. Det tog ett par år innan vi kunde poppa popcorn här hemma:crazy:

Eftersom din hund var orädd tidigare så måste det ju finnas en anledning till detta. Kan hunden har råkat ut för något du inte känner till? Det gör ju ingen skillnad nu, men kanske kan man jobba på problemet när man vet vad det kommer ifrån.

Inte varit med om att hunden inte tycker om bilen sen?

Som det är idag så älskar hon sin bilbur (när den är i bilen ska tilläggas), men jag är orolig att hon ska tappa den tryggheten om hon blir rädd i bilen också.

Nej, vi har inte märkt något sådant. Vår skotträdda hund verkar känna sig väldigt trygg i bilen och blir därför inte lika rädd som hon blivit annars.

Vår ena hund är extremt skott- och blixträdd (räcker med att han hör ljudet när man sätter på kameran så börjar han gnälla och tror att det ska komma en blixt). Vi har provat att dra för gardiner, spela hög musik, distrahera, trötta ut mentalt, medicin, men han blir ändå helt panikslagen. Så de senaste åren har vi lämnat honom på ett pensionat som ligger ute i skogen och hämtat en lugn och glad hund dagen därpå. Det är förstås trist att han inte kan vara med "flocken", men för oss känns det som det bästa för alla inblandade. Vill man inte lämna så kan man kanske, som någon redan föreslagit, hyra en stuga någonstans där man vet att risken för smällare är liten.

Den ena av mina är jätterädd på/kring nyår. den andra bryr sig inte ett dugg.

Jag börjar med att dagen innan ge halv dos lugnande på eftermiddagen och sedan får han full dos på nyråsafton. Även om han reagerar trots lugnande, så är han ändå betydligt mindre ängslig och ligger mest och sover.

Ska ni fly från alla fyrverkerier överhuvudtaget, är de nog en ensam stuga i skogen som gäller. Då det skjuts rätt hejvilt på landet också. Tyvärr!:cool:

Ni får åka till vår lilla by där vi bor, här smälls det bara vid tolvslaget och inte flera veckor innan och efter som det görs i vissa städer.
För vår skotträdda hund är detta toppen. Vi kan nämligen enkelt begränsa ljuden för henne eftersom vi vet när det smäller.
För vår snart 9-månaders kille är detta första nyåret, men han har hittills inte varit rädd för ljud även om han blivit lite spökig på sistone. Så vi laddar upp med tuggben, hänger för fönstren och har tvn på hög volym för den skotträddas skull (man får dock välja kanal så man inte höjer volymen med tolvslaget på Skansen på tvn).

Träning med cd har hjälp vår skotträdda bäst. Dock förstördes det hela när några ungar kastade smällare mot henne i storstan för nåt år sen och pga sjukdom hos mig så har vi inte orkat träna henne igen...

Så var det med min gamla hund, låg och kramade en darrande hund i ett mörkt rum hela nyår trots han hade fått maxdos lugnande.
Han var dock helt skottfast

Många hundar kan skilja på ljudet från skott och raketer/smällare.

Dessutom så ger raketerna ifrån sig ljus, vilket kanske var problemet från början.
Var en bevakningshund inom hemvärnet så vart annars väldigt ljudtrygg.

Vi var då hos veterinären igår. Hon kollade igenom öronen ordentligt med ortoskop och hittade inga fel, hittade inga andra fel på hunden heller.

Vi diskuterade lugnande och även veterinären menade på att med lugnande finns det en risk att hunden fortfarande blir rädd, men att den inte kan röra sig p.g.a. preparatet. Det vore katastrof, så hon rekommenderade inte den metoden alls. Dock fick jag en akutkur och ett behandlingsschema ifall jag kände att det gick helt åt skogen utan. Men som hon sa...i värsta värsta fall, undvik verkligen om du kan!
Vet inte vad ni andra har fått för preparat när det gäller lugnande, men det här (Stesolid) som jag fick gjorde att hunden blev groggy, hunden kommer absolut inte sova sig igenom nyår. Det frågade jag specifikt om.

Även den här veterinären gav mig rådet att fly fyrverkerier helt och hållet.

Hon föreslog Adaptil (DAP) i kombination med Zylkene och då både Adaptil halsband och i väggen. Det finns tydligen studier på att det fungerar bra på vissa, men ja, det funkar inte på alla. Så vi skulle sätta igång med det nu och sedan trappa upp till nyår.

Annars verkar det inte finnas så mycket att ta till tyvärr...vilket ju känns sådär minst sagt :crazy:

Kanske finns det något sommarstugeområde ni kan hyra en stuga i? Bor själv i ett sommarstugeområde och här är väldigt folktomt på vintern och ingen skjuter, samma i det området morfar har sin stuga.

Lite allmänna svar:

Det är en Bearded Collievalp. Vad vi vet så har hon inte varit med om något trauma, vi har försökt analysera vad som kan ha hänt men inte kommit på något. Hon började bli rädd ute, helt plötsligt vägrade hon gå utanför ytterdörren vid cirka 16 veckor, så något har troligen skrämt henne ute. I flera veckor gick hon inte alls ute, oavsett vad vi gjorde. Nu går hon igen, men sedan flera veckor tillbaks är hon även rädd inne och det blir värre och värre för var dag som går. Hon är inte mörkrädd, som många valpar blir.

Jag skulle nog ändå vilja säga att jag med 99,9% säkerhet vet att hon kommer att reagera och bli rädd på nyår. Hon har som sagt hört fyrverkerier 1 gång inomhus och kissade då på sig 3 gånger och var paralyserad i 2-3 timmar efteråt, hunden blir rädd av minsta lilla som händer inomhus och alla högre ljud som kommer utifrån när hon är inne, samt då förstås reagerar ute.

Men...även min hund är orädd för rena skott. Tror det är "pepprandet" från fyrverkerier hon inte klarar av.

Tanken är att vi ska börja träna med cd-skiva efter nyår, men som läget är nu så har hundpsykologer bedömt att hon är alldeles för rädd för det i dagsläget och att det är för nära nyår för att inleda någon sådan träning.

Började för några veckor tillbaks, i samråd med hundpsykolog, att börja ljudvaccinera hunden. Vi började då med att lägga en vanlig matsked (alltså en sådan man äter med) på en tallrik och skulle då ge godis när hon rörde på skeden och inte flydde. För några veckor sedan gick detta kanonbra! Viss tvekan från valpen, men hon stod kvar och accepterade uppgiften. Nu fungerar inte övningen alls. Så fort skeden rör sig flyr hunden till andra sidan rummet och sätter sig och trycker, är rädd och vägrar återvända. Då handlar det alltså om något så litet som en sked på en tallrik.

Har förstått att det även skjuts en hel del på många mindre bebodda områden. Kollade på att hyra en fjällstuga och där stod det "Vid 12-slaget avfyras vårt årliga fyrverkeri" :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 014
Senast: Monstermom
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar