Sv: Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?
Lite allmänna svar:
Det är en Bearded Collievalp. Vad vi vet så har hon inte varit med om något trauma, vi har försökt analysera vad som kan ha hänt men inte kommit på något. Hon började bli rädd ute, helt plötsligt vägrade hon gå utanför ytterdörren vid cirka 16 veckor, så något har troligen skrämt henne ute. I flera veckor gick hon inte alls ute, oavsett vad vi gjorde. Nu går hon igen, men sedan flera veckor tillbaks är hon även rädd inne och det blir värre och värre för var dag som går. Hon är inte mörkrädd, som många valpar blir.
Jag skulle nog ändå vilja säga att jag med 99,9% säkerhet vet att hon kommer att reagera och bli rädd på nyår. Hon har som sagt hört fyrverkerier 1 gång inomhus och kissade då på sig 3 gånger och var paralyserad i 2-3 timmar efteråt, hunden blir rädd av minsta lilla som händer inomhus och alla högre ljud som kommer utifrån när hon är inne, samt då förstås reagerar ute.
Men...även min hund är orädd för rena skott. Tror det är "pepprandet" från fyrverkerier hon inte klarar av.
Tanken är att vi ska börja träna med cd-skiva efter nyår, men som läget är nu så har hundpsykologer bedömt att hon är alldeles för rädd för det i dagsläget och att det är för nära nyår för att inleda någon sådan träning.
Började för några veckor tillbaks, i samråd med hundpsykolog, att börja ljudvaccinera hunden. Vi började då med att lägga en vanlig matsked (alltså en sådan man äter med) på en tallrik och skulle då ge godis när hon rörde på skeden och inte flydde. För några veckor sedan gick detta kanonbra! Viss tvekan från valpen, men hon stod kvar och accepterade uppgiften. Nu fungerar inte övningen alls. Så fort skeden rör sig flyr hunden till andra sidan rummet och sätter sig och trycker, är rädd och vägrar återvända. Då handlar det alltså om något så litet som en sked på en tallrik.
Har förstått att det även skjuts en hel del på många mindre bebodda områden. Kollade på att hyra en fjällstuga och där stod det "Vid 12-slaget avfyras vårt årliga fyrverkeri"