Vart ska man inte Massera?

diabla

Trådstartare
Jag masserade min häst lite gran idag över bogen och på rumpan, liksom framför och bakom vart sadeln ligger, men inte mitt på ryggen. och han njöt verkligen!

men så började jag tänka på om det kan vara dåligt att massera på ryggen?

Jag kan ingenting om hästmassage men vill gärna lära mig.
Jag bara knådar lite mellan hårt på honom och om han visar mig att han gillar det så forstätter jag, men om han börjar bli sur så trycker jag någonannanstans. Men jag undar om det kan vara så att han gillar det och så masserar jag där och så blir det något dåligt sen när jag rider och lägger på sadeln? eller? kanske inte?

jag trycker ju som sagt inte hårt. blev bara lite orolig.

Sv: Vart ska man inte Massera?

Tror inte att ditt knådande kan skada en stor hästrygg. Fortsätt som du gör. Iofs lär det ju vara på de platser där kan reagerar som spänningarna finns - prova att massera med lite mindre tryck här och se om han slappnar av.

Sen finns det ju vissa "regler" för massage - inte massera på akut skada, inte på sår osv. Men det var ju inte det du frågade om.

Sv: Vart ska man inte Massera?

Om du bara knådar och kollar om hästen verkar gilla det så är det ingen fara.
Om hästen grinar illa någonstans har den säkert som sagt en spänning där, då kan man massera lite mjukare eller bara hålla handen där och värma.
Hittar man lite hårdare knölar typ kring skulderblad osv så kan man trycka lite på dem en stund, man brukar snabbt känna att hästen lutar sig emot en och vill att man trycker hårdare, och då är det bara att göra det. När man släpper från ett sånt tryck så ska man helst släppa upp gradvis, gärna samtidigt som man gör en cirklande rörelse över knölen.

Att mjukt och sakta gunga mankammen emot sig och ifrån sig brukar också vara poppis.

Längs med benen kan man ta tag runt benet, sätta tummarna mitt i en muskel och sakta dra neråt.

Undvik att massera med slag bara, enligt vissa kan slag över njurarna vara mindre bra. Men vanlig mysig knådning är ingen fara.

Tänk också på dig själv, försök stå i ställningar som ger dig kraft utan att du måste spänna dig så mycket. Massera med handloven istället för med fingrarna.

Prova dig fram och lycka till, så länge du lyssnar på hästen kan du inte göra illa den.

Som sagt tidigare, undvik dräktiga ston, och skadade områden om du inte pratat med veterinär först om det.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: igbest
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 978
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 685
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola