Vart ska jag låta henne föla? hjälp?

Y

ylv4

Har en förstföderska som ska föla beräknat 1 Juni:bump::love::D
Nu är det såhär att var ska jag låta henne föla.

Just nu står hon i en godkänd fölabox i mitt stall med 2 andra hästar, med en box mellanrum till dom.

Hur och var ska hon föla? Antingen tar jag in henne på natten som vanligt hela tiden och låter de andra hästarna gå i en annan hage i sista månan.
Eller ska hon få vara i den hagen (som är mkt lerig) som det finns ingång i stallet till en såkallad Inochutbox som faktiskt är större än fölaboxen. Om hon nu ska vara i inochutboxen, så hon får välja själv om hon ville föla ute eller inne. Om så fallet så ska jag öppna en stor åker så hon inte behöver lägga sig i leran. Men det finns ju risk att hon gör det ändå..

Jag är rädd att hon ska lägga sig för nära väggen om hon ska föla inne.

Vad tycker ni?
Och ge mig gärna andra råd för detta är första gången för både mig och henne :crazy:

Sv: Vart ska jag låta henne föla? hjälp?

För det första så är det ju inte säkert att den idag leriga hagen är lerig den 1 juni.
Sedan är det bäst om hon fölar där du har möjlighet att övervaka henne. Ute kan vara det bästa rent hygieniskt för det är aldrig riktigt rent inne i ett stall. Men det kan ju vara väldigt svårt att övervaka henne på natten i hagen. Vädret kan ju också spel in om det är lämpligast ute eller inne.

Att hon lägger sig mot väggen kan man i viss mån avhjälpa genom att övervakar henne ordentligt när det är dags.

Kan bara hålla med föregående talare.

Och är det fortfarande mkt geggigt i den hagen hon ska gå i så kan du kanske stänga av den delen?

Annars tycker jag det låter lugnast att ha inne på natten för att bättre kunna vaka.

Mina fölar alltid inne. Jag tycker det är mycket säkrare. Hade ett sto som fölade för många år sedan. Den fölisen hamnade i grannens kohage... Inte så kul. Jag vill kunna övervaka på ett bra och säkert sätt för hästen. Händer det något så är det inte lätta att jobba i mörkret. Tex, om veterinären måste komma och spruta eller sy eller andra saker.

Tack så mycket för svaren:bow:
Känns bara alltid lugnare när det finns nån där ute i världen som liksom "vet" allt ^^

Nu velar jag på att hyra kamera eller gå ut och checka till henne,isåfall hur ofta ska man gå ut och kolla?

:D

När jag tog föl på min ena häst, tänkte ju jag givetvis att hon skulle föla inne, så hon togs in varje natt ca kl. 20-21, men hon bestämde sig en kväll ca 18.30 att hon skulle föla i hagen (visserligen fin och torr med mycket gräs), sen fick de två stå inne en natt innan vi släppte ut dem igen.

Tack så mycket för svaren:bow:
Känns bara alltid lugnare när det finns nån där ute i världen som liksom "vet" allt ^^

Nu velar jag på att hyra kamera eller gå ut och checka till henne,isåfall hur ofta ska man gå ut och kolla?

:D

En bra kamera får du för ca 1000 lappen.

Kamera är ju bra då man slipper springa och störa stoet i tid och otid.

Men en del har ju fiffiga lösningar med fönster dom kan kika in i och sådant.
Innan jag hade kamera så ställde jag en solstol med sovsäck i sadelkammaren för vi har fönster som man kan kolla in till stallet därifrån.
Hade ganska mysigt med thekokare och kakor:d

Lite beroende på hur nära det är till beräknad fölning hur ofta jag kollar till dom.
Är det förstföderskor vet man ju inte alltid hur dom kommer att vaxa och så, så då kanske jag kollar nån/några gånger per natt lite före utsatt tid, så dom inte helt plötsligt fått bara.
När det är vaxat så brukar jag trycka på snooze på mobben och slänga ett öga på monitorn och blunda vidare 11 min till.
Kanske lite tätt, men det är jobbigare att ställa om larmet.
Tror jag kan välja snooze-tid på min nya, så då kanske jag lyxar till mej med 30min:D

Här kommer lite goda råd från en luttrad uppfödare ... :);)

Låt henne gå tillsammans med de andra hästarna under dagen men ta in henne under natten, finns ingen annledning att hon ska gå ensam. Detta förutsätter att hon inte blir orolig av att vara ensam i stallet, om så är fallet vore det bra om hon får sällskap. Att ta in henne är en god idé då det underlättar för dig som är ovan att se när det börjar bli dags, det är lättare att kontrollera hennes status än om hon är ute i mörker/regn osv.

Börja vaka ca 2-2 1/2 veckor innan eftersom du inte har en aning om hur hon brukar föla. Första veckan räcker det oftast med en, ev två titt per natt. Har man ett avelssto som alltid går en vecka över tiden behöver man ju inte vara så tidigt ute. Du ser också när hon börjar fylla ut juvret ordentligt, även om det inte är så mycket att gå på med en förstföderska då dessa gärna får ett överfyllt juver eller inget alls och inte alltid har vaxproppar. Ofta brukar stona uppföra sig lite annorlunda från ca 8-12 timmar innan fölning, vissa hänger vid grinden och vill gå in, andra stressäter allt de ser, vissa vandrar osv. Det gäller att lägga märke till de små sakerna som är annorlunda.

Det är av största vikt att du är med vid fölningen. Även om det är relativt ovanligt kan det uppstå komplikationer där snabb veterinär assistans är livsviktigt. Dessutom kan en förstföderska, förutom problem med själva fölningen, få en chock och ge sig på fölet eller så går inte hinnorna sönder eller så kan fölet ha problem att hitta maten. Skulle kunna räkna upp hundra saker som kan gå fel men vill inte skrämma dig ... ;) Personligen hjälper jag alltid stona under fölning för att de inte ska bli så utmattade, dvs drar ut fölet under värkarna, men rekommenderar det inte till någon ovan då man kan skada fölet och stoet om man drar fel. Om inte stoet är alldeles för trött för att krysta förstås.

När fölet väl är på väg ut är det bra om den ligger kvar med bakbenen kvar i stoet ca 5-10 min, ju längre dessto bättre. Detta är för att låta blod passera via navelsträngen från stoet till fölet. Under tiden kan du gärna se till att fölets huvud är fritt från hinnor och fostervatten även om vissa ston inte alls har tid med sånt utan slänger sig runt för att kolla in nykomlingen. När stoet sen ställer sig upp så går förhoppningsvis navelsträngen av. Om inte, lägg en hand mot fölets buk och fatta tag i navelsträngen ca 2dm från buken och dra försiktigt, KLIPP ALDRIG. Strängen är lite tunnare på ett ställe och det är där den ska brista. Spreja sen navelstumpen med jodsprit eller likande för att förhindra bakterier att ta sig in och bli inte orolig om det blöder lite. Slutar det inte blöda kan du ta jodsprit på handen och sen nypa om i änden en stund, absolut inte knyta något runt. När det är gjort och stoet är intresserad och slickar fölet är det dags att lämna dem ensamma för att bekanta sig. Efter ca en timme är det bra att kolla hur det går, om fölet har börjat resa sig eller tom står upp och letar. När du väl ser och hör att fölet äter ordentligt kan du lungt gå och sova ett par timmar. ;)

Hoppas att detta lugnade lite grann och vill du har mer/fler råd så finns det många här på Buke som kan bistå!

/Elin

Tack Elin :D det lugnade jättemycket !!
Bättre svar kunde jag inte fått :)!

Måste bara flika in...

Förhoppningsvis går det som Elin skrev, alltså väldigt smidigt och bra. Men det kan också gå som för mitt sto idag, också en förstfölerska; hon har varit "under bevakning" i flera veckor med kamera och täta kontroller av juver och mjölk, slemhinnor och bäckenband m.m. Natten till idag betedde hon sig normalt och på morgonen såg jag inga som helst tecken på att hon tänkte föla. Hon åt med normal aptit och all var frid och fröjd. Men så plötsligt bestämde hon sig för att föla (okej, hon hade gått över tiden med 11 dagar så det var ju dags) och av någon anledning så var fölets ena ben böjt vid skuldran så fölet fastnade på vägen ut.

Där stod min förstagångsmamma och hyperventilerade i hagen med fölets ena ben och nos ute men resten kvar inne. Efter många lååånga minuter och en hel del "grävande" så hittade jag det andra benet och kunde dra ut fölet under en värk, varpå stoet reste sig upp direkt så att bakbenen åkte ur och navelsträngen gick av (vilket den helst inte ska göra på en gång) och sen försökte hon ge sig på fölet med krafsande hovar och bett över manken och mankammen. Det tog en bra stund innan hon lugnade ner sig tillräckligt mycket för att låta fölet dia, och inte ens då hade hon bestämt sig för att fölet var hennes. Mer eller mindre hela dagen har jag fått hålla koll på dem, för stoet har både visat modersinstinkter och agressivitet mot fölet om vartannat. Nu är fölungen exakt 9 timmar gammal (på minuten faktiskt!) och mamma-häst har äntligen lugnat ner sig och verkar ha tytt sig till fölet. Himla tur! Men det gäller att vara beredd på allt, man vet aldrig hur det blir. :smirk:

Skönt att det verkar ha gått bra trots allt!

Som sagt, man vet aldrig vad som kan hända. Just därför är det så viktigt att inte lämna stoet utan uppsyn under alltför lång tid, vilket även gäller under dagen. Jag brukar säga såhär till folk som anser att hästarna ska/kan föla ensamma ... :cool: "hur kan man vara så dum att man betalar dyra pengar för betäckningen, föder stoet och lägger ner tid och arbete på henne under 11 månader för att sen inte förvalta sitt investerade kapital? Det är ju som att kasta pengar i sjön!" Om inget annat ger reaktion brukar alltid tanken på pengar få folk att öppna ögonen ... :devil:

Men även den bäste kan missa ... ;) Har hittat föl i boxen, i hagen och t.o.m på stallgången ... Men som tur var gick allt bra men ack så förbannad jag har varit på mig själv. :o :D

Är också noga med att vaka. Både för att hjälpa stoet och för att det är så spännande. Men äger ett sto som är hopplös att vaka på. Hon visar inte tecken på juver innan ngn timme innan fölning och har inte följt ngn speciell tidpunkt utan både fölat före och efter beräknad datum.

#9 "Låt henne gå tillsammans med de andra hästarna under dagen men ta in henne under natten, finns ingen annledning att hon ska gå ensam."

Jag låter inte mina högdräktiga ston gå tillsammans med övriga hästar på dagarna strax före beräknad fölning. Stoet får gå i angränsande hage för att i alla fall försöka minska de risker som finns vid en eventuell fölning i flock. Alla gör vi på olika sätt, har olika erfarenheter och möjligheter. Det viktigaste av allt anser jag vara så mycket övervakning som möjligt dygnet runt..

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 523
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 428
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka