Ett lysrör mitt i varje box är härligt. Jag har inte skugga någonstans i boxen. Kan lägga om ben om det är så. Har också i vajer.Ja det är öppet till nock. Men vi kommer placera lysrören i vajer. Så inga problem med kontakt ovanifrån. Bra tips!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett lysrör mitt i varje box är härligt. Jag har inte skugga någonstans i boxen. Kan lägga om ben om det är så. Har också i vajer.Ja det är öppet till nock. Men vi kommer placera lysrören i vajer. Så inga problem med kontakt ovanifrån. Bra tips!
Hade jag byggt ett helt nytt stall och får bestämma hur det ska se ut så hade jag velat ha dörrar ut från varje box, så att man om det skulle börja brinna inte behöver ge sig in i stallet för att få ut hästarna.
Spännande. Jag hade sett till att ha utåtgående dörrar in till sadelkammaren, foder och täckesrum. Du vill säkert ha så mycket utrymme som möjligt där inne.
Jag vet inte om dina fönster är öppningsbara? Jag hade gärna sett att man kan vädra igenom stallet med korsdag.
Jag hade nog flyttat dörrarna till sadelkammaren och foderrummet till rummet i mitten.
Det höjer prislappen väldigt mycket.Hade jag byggt ett helt nytt stall och får bestämma hur det ska se ut så hade jag velat ha dörrar ut från varje box, så att man om det skulle börja brinna inte behöver ge sig in i stallet för att få ut hästarna.
Inåtgående dörrar rekommenderas väl av säkerhetsskäl? Så ingen öppnar en dörr och det råkar stå en häst där.
Så stort är inte stallet. Jag är ganska säker på att du vet när du går in i sadelkammaren att det står en häst i stallgången när du går ut ur sadelkammaren. Vi hade fyra hästar (nu tre)i vårt stall och jag vet alltid att det står en häst i gången när jag går ut från sadelkammaren.
Våra hästar vet mycket väl att dörrarna öppnas och stängs och har koll.
Dessutom vill man ha utåtgående dörrar, ifall någon får ett slaganfall innanför dörren, kan inte blårsljuspersonal komma in för att kroppen kan ligga i vägen. Därför är det alltid bra med utåtgående dörrar. Jag skulle inte offra 90cm-100cm av en väggyta för att dörren öppnas åt det hållet.
Bara ett tips.
Och den utan uppsatt skötselplats
Om du gör de stora boxarna på kortänden något mindre så får du en bra skötselplats mellan boxarna och en box som blir lite ”för sig själv” till hingsten.
Jag skulle flyttat de två boxarna på långsidan närmare boxarna på kortsidan och gjort en skötselplats antingen mellan boxarna eller mellan box och täckesrummet, det gör att du kan göra rummet för täckena större och då få bättre utrymme för att de ska kunna torka.