Vart ska jag flytta?

Julienne

Trådstartare
Nu är jag så fruktansvärt less på snö och kyla så nu vill jag flytta! Har ni några förslag? Jag har några önskemål.

*Helt ok system med sjukvård osv eftersom man ändå är van det här.
*Helst inte massor med giftiga/farliga djur
*Jag vill ta med mina hästar/hundar
*Det får gärna finnas rinnande vatten för sambon att fiska i (annars följer han aldrig med!)
*jag vill inte bli utsatt för massa naturkatastrofer.
*inga 40 grader på sommaren för så varmt fixar jag inte heller

Resten är jag nog ganska öppen för förslag så kom igen nu buke, hjälp mig att spåna loss!

Senast ändrad:
Sv: Vart ska jag flytta?

Irland eller någon annan av de brittiska öarna så fort du inte kommer upp på högre höjer (tex Scottish highlands). Vill du inte ha varma somrar, men snöfria vintrar hamnar du ju någonstans i mitten på Europa på kusterna.

Det finns inga giftiga djur på de brittiska öarna alls. På Irland finns det inte ens ormar, tack vare Sankt Patrick. ;) Det är både häst och hundvänligt, massor med fina fiskevatten och det blir inte fler naturkatastrofer än i Sverige.

Problemet är att alla de länder som är t-shirt varma på vintern, är jättevarma på sommaren. Du får nog tänka mer snöfritt.

Vill du ha Europa eller längre bort?

Behöver du tänka på jobb? För om man behöver jobba kan ju det påverka tex att man behöver kunna landets språk?

Utomlands tänkte jag på :)

Jo visst måste man väl ha pengar, kanske kan ha nåt för turister? Typ turridning :p

Jag kan tänka mig som typ Madeira, 15-20 grader året runt, hade lätt kunnat flytta dit om det inte vore för att det är en ö så de blir ju lite jobbigt att transportera djur :p

Irland lät ju bra, regnar det inte mkt där?

Jag tror också på Frankrike. Det går att hitta ställen som inte är dyra så att man kräks fortfarande.

Dessutom verkar hästkulturen vara helt OK, det är ju viktigt att kunna få tag på bra foder, bra hagar, bra hovslagare och bra veterinärer.

Problemet är nog att du inte kan få allt ;) Min erfarenhet av Irland och England är regn och väldigt fuktiga vintrar. Inomhus alltså... Däremot är det ju perfekt att ha häst och hund på på brittiska öarna med gröna hagar. Jag bor på Malta, här är det visserligen 40 grader varmt på sommaren (men då åker många svenskar till Sverige eller italien vilket ligger ett par hundralappar bort) men annars är det bra sjukvård, inga giftiga djur (möjligen maneterna i havet då, har lyckats missa dem), billig stallhyra för hästarna, och massor av vatten, dock hav, att fiska i.

Annars - norra italien fast inte så långt norrut som alperna kanske? Elle typ kroatien, slovakien om du vågar dig mot öst. Men vad du ska jobba med där... Vet i sjutton.

Nu är jag så fruktansvärt less på snö och kyla så nu vill jag flytta! Har ni några förslag? Jag har några önskemål.

*Helt ok system med sjukvård osv eftersom man ändå är van det här.
*Helst inte massor med giftiga/farliga djur
*Jag vill ta med mina hästar/hundar
*Det får gärna finnas rinnande vatten för sambon att fiska i (annars följer han aldrig med!)
*jag vill inte bli utsatt för massa naturkatastrofer.
*inga 40 grader på sommaren för så varmt fixar jag inte heller

Resten är jag nog ganska öppen för förslag så kom igen nu buke, hjälp mig att spåna loss!

Jag bor i norra Tyskland. Kallaste dagen denna vintern var väl -5 grader eller så. Snö har vi haft 1 dag. Fast första året jag var här hade vi snö hela december. Men det var 3 år sedan.

Nu i mars har temperaturen pendlat mellan 2-3 grader plus till 20 grader plus. Våren kommer oftast i mars och hösten först i november. Däremellan är det oftast varmt. Här i Bremen regnar det rätt mycket men jag tycker inte det är mer än i Sverige å andra sidan. Men mina kompisar här säger Bremen är känt för sitt regn.

Typiskt Bremenväder är annars på en dag både sol, regn, vind och allt däremellan.

Fiskevatten har du i närheten med hela kusten eller i floderna. Många står hela dagarna och fiskar i Weser så det lär ju finnas fisk antar jag. Hästlivet här har jag ingen koll på men så illa kan det ju inte vara med både Celle, Elmshorn, Hannover osv i närheten. Vi har i alla fall anlagda ridleder i vår Stadspark som är stor!

Det är dessutom plättlätt som svensk att flytta hit, standarden på sjukvård osv är som i Sverige och jobbmässigt beror det på vad du jobbar med. I vissa branscher blir du anställd på dagen då det är sådan personalbrist.

Naturkatastrofer har vi inte fler än i Sverige men regelmässigt hittar man blindgångsbomber från andra världskriget (i hela Tyskland ett par gånger i veckan). Men under mina 3,5 år här har alla utom en sprängts under kontrollerade former.

Portugal verkar bra enl. min svärdotter som bott där i flera år. Tempererat klimat utan stränga vintrar. Dit skulle jag kunna tänka mig att flytta, om jag vore yngre.

Tack alla för era bra tips!
Jag kan absolut stå ut med lite kallare väder en stund men från okt till maj är lite väl länge tycker jag!

Min mamma älskar Portugal och i Frankrike har jag varit. Så de är bra alternativ!

Killen snackar om Skottland, några erfarenheter från det?

Har funderat på om man kan resa till Sverige under ex sommaren för att jobba och sen kunna leva på det under vintern, men då måste det ju va billigt att leva där.

Jag kan inga andra språk än svenska och hyfsad engelska. Jobbar inom äldrevården just nu.

Tack alla för era bra tips!
Jag kan absolut stå ut med lite kallare väder en stund men från okt till maj är lite väl länge tycker jag!

Min mamma älskar Portugal och i Frankrike har jag varit. Så de är bra alternativ!

Killen snackar om Skottland, några erfarenheter från det?

Har funderat på om man kan resa till Sverige under ex sommaren för att jobba och sen kunna leva på det under vintern, men då måste det ju va billigt att leva där.

Jag kan inga andra språk än svenska och hyfsad engelska. Jobbar inom äldrevården just nu.

Det räcker kanske med skåne eller Danmark, då har du ofast ingen snö på vintrarna, eller iallafall bara kort. Det känns iochförsig väldigt kallt när det är precis över nollan och fuktigt.

Holland säger många svenskar är ett land som det är ganska lätt att finna sig tillrätta i för svenskar, och språket är inte alltför svårt för en svensk att lära sig.

Senast ändrad:

Ska man flytta till Portugal så ska man nog rekognosera väldigt, väldigt noga först. Vilket jag tyckte att jag hade gjort innan jag åkte - ändå kunde jag inte ge min häst den tillvaro han förtjänade. Att få ihop ekvationen bra stall med hagvistelse, vettigt grovfoder, bra hovslagare et c är inte alldeles enkelt.

Jag bor i norra Tyskland. Kallaste dagen denna vintern var väl -5 grader eller så. Snö har vi haft 1 dag. Fast första året jag var här hade vi snö hela december. Men det var 3 år sedan.

Nu i mars har temperaturen pendlat mellan 2-3 grader plus till 20 grader plus. Våren kommer oftast i mars och hösten först i november. Däremellan är det oftast varmt.

Det är ju exakt samma klimat som vi har i Skåne ;) Möjligen att hösten kommer tidigare här.

Det regnar i Skottland. Och regnar. Och blåser. Om det inte vore för vädret, så hade det dock varit perfekt. Folket är otroligt trevligt. Inga problem att hålla häst. Men det regnar.

Själv bor jag i Österrike. En bra kompromiss. Inte mycket av vinter och inte så mörkt. Helst skulle jag bo på Kanarieöarna.

Irland lät ju bra, regnar det inte mkt där?
Det regnar inte mer på Irland än vad det gör i Göteborg. Däremot ser regnet lite annorlunda ut på Irland. Det är ju mer att det regnar en stund och sen blir det fint väder. Det är inte som i Sverige där det kan regna flera dagar på raken.

På Irland är det mer att man går upp på morgonen och det är solsken, när man ätit frukost och ska gå regnar det. När man kommit till jobbet är det solsken igen och sen regnar det kanske lite mitt på dagen också.

Det är ju därför gräset växer året om på Irland, eftersom det är omväxlande sol och regn. Regnet på Irland stör mig inte så mycket som regnet i Göteborg gör. Det är värre enligt mig. Blåser gör det inte heller mer på Irland än i Göteborg. Om man inte står på stranden förstås. Men då blåser det ju nästan överallt.

Malta. Svårt det där med rinnande vatte bara......
Malta är jättetrevligt, lätt att flytta dit, alla pratar engelska, man får medelhavsklimatet, många svenskar jobbar där, jättebra sjukvård (har själv legat inne på sjukhus) osv. Billigt att flyga till, 90 min med båt till Sicilien om man vill det...

Mycket vackert, mycket historia och gamla byggnader, kyrkor osv.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 044
Senast: Hanna_b
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?