Vart går gränsen?

Jamtland

Trådstartare
Fick några dagar in på det nya året beskedet jag fruktat. Shettisen som fick ett fånganfall för drygt tre år sedan har till följd av det fått en rotation på ena framhoven. Veterinären var verkligen inte positiv men tyckte ändå att vi ska testa om hon med hjälp av fångverkning kan bli så pass bra att hon har ett drägligt liv.

Med tanke på hur stor förändringen på hovbenet är (har någon möjlighet att ta emot en bild via mail och lägga ut länken här så kan ni få se eländet) och med tanke på att jag tycks vara inne i ett "otursstråk" vad gäller djuren (har förlorat båda hundarna under jul och nyårshelgen) plus att shettisens mamma fick tas bort pga fång så är jag själv inte alltför optimistisk...

I dagsläget är det en dryg vecka sedan hovis var ut och kapade tårna och jag kan än så länge inte se någon förbättring (eller försämring heller för den delen.). När hon skrittas så skulle jag säga att hon är lite halt, så pass att det syns men inte så hon störs nämnvärt av det kanske 3 på en 10 gradig skala där 0 är ohalt och 10 är hoppandes på tre ben. Får hon snö i hoven så blir hon betydligt mer halt, skulle säga 6. Klämmer jag med visitertång reagerar hon inte alls.

Var går då gränsen? När är det djurplågeri att ha henne kvar? Jag vet att hon inte kan bli helt frisk utan att det bara finns en väg det kan gå förutom att det kan "stå still". Och både hon och jag är helt nöjd med att hon bara strosar runt lite i hagen, någon körning eller något sådant behöver hon inte klara. Hon är än så länge glad och positiv, rör sig "självmant" i sin lilla sjukhage och går raskt men haltande mellan stall och sjukhage, gnäggar och kommer fram så fort man är i närheten så jag har så svårt att smälta att jag eventuellt måste ta bort henne inom några månader...:(:cry:

Vad tycker ni? När är de för halta för att ha ett bra liv?

Jenny

Sv: Vart går gränsen?

Jag personligen hade nog faktiskt valt att ta bort hästen.
För hästens skull.
Även om hästen bara är lite halt har den ont och fång blir aldrig bra :cry:

Även om folk påstår att sina hästar blir helt okej så tror jag inte på det, jag tror det sitter mer i oss människors psyke och hjärta för att det gör så förbannat ont att ta bort sin älskade vän.

Jag vet själv hur jobbigt det är att ha mer eller mindre kronisk värk och jag skulle inte vilja utsätta min pälskling för ett liv med det för att jag är ego..

Hela poängen med att "fångverka" är att hästen kommer bli nästintill helt frisk!

Du bör hitta en annan veterinär och hovslagare, de du har nu har tydligen ingen erfarenhet av att rehabilitera fånghästar eftersom de säger att den aldrig kommer bli bra!

Det tar tid innan de blir helt bra, hoven måste växa ner. Men verkar man bara korrekt och ser till att hästen inte får nya fånganfall (dvs åtgärdar orsaken!) så är chanserna att den blir bra stora. Det kan kännas lite jobbigt eftersom det tar tid, men så är det ju med all sjukdom och skada, man måste ha lite ont ett tag innan man kan bli bättre. Det låter inte heller som din häst har jätteont, en del ligger ju ner hela tiden och kan knapt röra sig öht men blir ändå friska.

Så ge inte upp! Du måste bara hitta någon med mer kunskap som kan hjälpa dig att få din ponny frisk igen. :)

Så länge den är märkbart halt bör den inte gå omkring så mkt. Och köp boots samt mjuka sulor att ha i så du skyddar hoven. Ofta blir de mer komfortabla direkt när man verkar rätt samt sätter på boots med sula.
Att hon blir sämre av att ha snö/is i hovarna är inte ett dugg konstigt, det finns det många friska hästar som tycker är obehagligt också. Därför skall hon ha boots på sig, du måste skydda hovarna.

Senast ändrad:

Du missförstod mig, jag menade att rotationen aldrig kommer att gå tillbaka. Så på så vis blir hon aldrig "frisk".

Vadå hoven måste växa ner, hovtillväxten spelar väl inte så stor roll, huvudsaken nu är ju att hon är tvärtåad så överrullningen fungerar? Det är ju inne i hoven och i benställningen värken finns.

Precis som du säger så får hon ite gå runt så mycket. Bara tio meter morgon och kväll mellan boxen och sjukhagen/vindskyddet, hon vill INTE stå inne hela dagarna...;) Ska ev sko henne och slå på en snösula , vi får se hur det utvecklas.

Jodå, jag lever själv med kronisk värk (fibro), men jag tycker att livet är så pass bra iaf att det liksom är värt besväret de dagar värken är riktigt jävlig.

Jag har ju en fånghäst just nu där hovbenet antagligen roterat.
Vid en fånverkning ska inte bara tån kortas, utan även trakterna tas ner, för att hoven ska ansluta till hovbenets riktning (luddig förklaring!:p)

Enligt uppgift blir de allra flesta hästar helt bra. Finns det någon duktig fångveterinär och fånghovslagare i närheten? Annars kanske du kan kontakta hovslagarna på Strömsholm och låta dem bedöma bilderna.

Den kunskap som finns idag jämfört med för bara några år sen är helt annorlunda, varför inte så många veterinärer/hovslagare har koll på det.

Är hon nyligen röntgad?

Lycka till!!!

Jag har ju en fånghäst just nu där hovbenet antagligen roterat.
Vid en fånverkning ska inte bara tån kortas, utan även trakterna tas ner, för att hoven ska ansluta till hovbenets riktning (luddig förklaring!:p)

Enligt uppgift blir de allra flesta hästar helt bra. Finns det någon duktig fångveterinär och fånghovslagare i närheten? Annars kanske du kan kontakta hovslagarna på Strömsholm och låta dem bedöma bilderna.

Den kunskap som finns idag jämfört med för bara några år sen är helt annorlunda, varför inte så många veterinärer/hovslagare har koll på det.

Är hon nyligen röntgad?

Lycka till!!!

??vart fíck du det ifrån?? man ska ta ner trakten??

?????? på vilket sätt??

För att hovbenet ska återfå sitt rätta läge!

Hovbenet går ner mot sulan, alltså kortar man tån samt verkar ner trakten så att sulan börjar söka sig horisontellt mot hovbenets riktning.

Man eftersträvar alltså att anpassa hoven efter hovbenet. Då kommer det att ändra läge. Visserligen kommer hoven att se för dj-vlig ut ett tag, men man förskjuter på så sätt utväxten.

:confused: är det den nya fångvård koncept:confused:
PG sko, korta tå och avlästa den djupabojsen var den behandling för i tiden-----
men som sakt mycket har andrat sig det sist 40 år---det är bara häster och jag som har inte hängt med :(

Ja det verkar vara det senaste, och det som räddat många hästar!

Därför som jag råder TS att kontakta Strömsholm och låta dem bedöma plåtarna! Det går idag att bota fånghästar, iaf de flesta, även om man måste ha noggrann koll efteråt!

Min bekants häst hade ett hovben som var på väg igenom sulan, hästen är idag frisk!!!:love::love::love::love:

Jag har själv haft fånghäst, och så fort det stod klart att hovbenet var påverkat fattade vi beslutet. Omgående. Såg plåtarna på eftermiddagen, ringde och fick tid nästkommande morgon och sedan var det slut.

Fång är en hemsk sjukdom och jag har oerhört svårt för de restriktioner hästarna får (med mat, gå på bete, vara hästar etc). Och det är de som blir symptomfria. Har de dessutom m e m ont så vet jag att jag själv inte ger det mer tid än så.

kl
Om hovbenet är roterat tre år efter fång så är det något som inte stämmer. Frisk hov växer längs hovbenet och verkas hästen rätt och inte får nya fånganfall så ska det inte synas någon rotation efter 1 år när ny hovkapsel vuxit ut.
Hästen måste haft fång senaste året, kanske inte märkbart för dig :(

Må så vara att Strömsholm är bästa stället för behandling av fånghäst, men de pengarna och det "besväret" (med skjutsande, oro och bilkörande) klarar inte jag att lägga ut... Tyvärr...

Tack till er som kommit med råd om behandlingen osv, men nu var det inte DET jag undrade över utan VAR GÅR GRÄNSEN FÖR NÄR DET INTE LÄNGRE ÄR FÖRSVARBART ATT HA KVAR DEM?

Leafhill, jag vet att jag använde "fel" skala men det var bara för att kunna vara mer nyanserad då jag personligen tycker att en femgradig skala är för vagt.

Om man inte kan, vill eller lyckas göra hästen bra så ska man ta bort den.
Men snälla läs svaren.

Nu är jag skitkass på fång, men om ponnyn fick fånganfall för tre år sedan, roterade inte hovbenet förrens nu? Eller har den varit halt i 3 år?

Jag menade bara att du kan kontakta dem för en bedömning om de tror att de är värt att fortsätta eller om det är dags att ge upp.

Fins ju en stor kompetens och vana av fånghästar, antagligen större än "vanliga" veterinärer och hovslagare

Du sitta i en annan sitts an Tex, hon har en babies som komma till våren att tänke på.
Var gå gränsen är nåt du kan bara bestämma själv.
Du måste sitta ner och försöka se hela bilden.
Fång ÄR ett plågsam sjukdom som hästen kan inte tala om i vilket skala den ligga.
Är det så allvarlig att hästen komma inte att anvadas som man tänkt sig (tävlings häst eller en grass klipper som för inte klippa grasset?)
Kostnad------? det kan bli ett dyr beslut.

Kom ihåg:
Känsla ska aldrig råda över lidenda.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 918
Senast: lizan
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama