Du har fortfarande inte givit någon tydlig källa till det du faktiskt påstår att han tyckte. Du menar att han har sagt det och det är fullt möjligt att det stämmer, men det är som sagt ingen källa.
Jag har inte sett någon valpkull marknadsföras med argumentet att inavelsgraden är låg, men jag förstår vad du menar.
Men jag vet inte heller vilken lösning du tycker vore bäst på problemet? Ta bort beräkningen av inavelsgrad från Avelsdata och andra ställen?
Det vore möjligtvis jämförbart om SKK och underorganisationer helt slutade köpa in hans produkter och tjänster. Men så skedde ju inte.
Därmed inte sagt att SKK inte har kunnat bete sig ruttet mot folk som haft mage att kritisera dem. Men man bör hålla sig till fakta.
Han är källan för mig och jag hoppas att några andra som läser här som läste vad han skrev offentligt kommer ihåg det.
Sen förstår jag att du kanske inte tror mig. Men jag tror att du ser logiken i hans resonemang inte handlade specifikt om valphänvisningen...men valphänvisning är ,ju verkligen också ansiktet utåt för SKK.
Det är synd att det inte finns kvar för min egen del och det jag gör, för där sågs hela förloppet/processen som jag själv gick igenom....jag var inte direkt någon som var för korsavel där i början. Sen kom tankarna och han var mycket skeptisk, ställde mig inför alla problem som skulle uppkomma (ex hur ska jag hålla flera hundar hundar som skulle behövas och hur skulle jag styra upp de olika uttrycken av "hundegenskaperna") men bara något år senare skrev han att jag skulle göra det och då vågade jag. Så för mig är det stort, jag ser trådarna för mitt inre, olika färger om någon hade svarat eller inte.
Angående avelsdata: Jag tycker man ska skriva ut vad det är som anges, dvs inavels
ökning.
Därefter tar det kanske 10 år innan tillräckligt många börjar "aha, ökning från vilket utgångsläge?", men någonstans måste man börja.
Jag ser hela situationen mer akut. Den ÄR akut, man kan inte avla inom sluten population utan svåra konsekvenser i de allra flesta fall. Man kan inte backa förlopp där stora delar av en ras gått förlorat annat än att förstå djupet av att gener inte är märkta med någon ras-etikett och att man alltså kan öppna upp för visst flöde i en takt där man kan hantera det som blir av det. Och det går. Det kommer en dag då vi kommer vara glada att det för huvudtaget finns någon ras som är någolunda intakt som har åtminstone vissa delar av den ras man värnar om mest.
Jag är autist och min hjärna räknar på saker hela tiden, olika sannolikhetsberäkningar. Jag önskar att jag hade fel och försöker ständigt lura mig själv med att jag överdriver, för detta gör ont för mig. Men jag har sett hittills (jag har levt i 48 år) att när det kommer till detta så överdriver jag inte, tvärtom.
Jag är dålig på mycket, men just detta med sannolikhetsberäkningar är min hjärna besatt av jag ser att det är minst lika illa som den säjer. Det är matematik, vem som helst kan ju sätta sig och räkna på att man ganska snart kommer till en punkt där det kommer dra iväg oerhört snabbt med inavelsgraden. Alltså måste man släppa in flödet så snart som mjöligt. vi har inte många år på oss för flertalet raser.
Och det jag då inte hade räknat med är denna kastrationsfrekevensen som gör att väldigt många hundar som ev skulle kunna användas inom sin ras framöver aldrig kommer att kunna vara ett alternativ. Det sätter ytterligare press.
Och det finns ingen, av ras-organisationer oberoende, genetiker som inte säjer att det ser illa ut med hundraserna.
Så jag kommer inte undan det vad jag än gör och hur mycket jag än vill slippa se.
Jag känner också oerhört med hundarna.
Du sa att jag ej skulle nämna din ras eller i ett sammanhang med dig. . Du har nog nämnt mina hundar i ett sammanhang med mig fler gånger än tvärtom och oavsett, dvs oberoende av det så känner jag stor plikt att försvara inte minst vissa hundraser och det ökade rejält nu när jag såg att du inte tyckte det var hela världen om man får lite mer ökning bara den är liten. Jag kan inte förstå hur det kan vara möjligt att se detta och ändå resonera utifrån att hundarna ska klara liiite till.
Det är så hårt! De är våra änglar på jorden, de har redan fått anpassa sig efter vårt liv och de (hundar, inte bara en viss ras) har fått stå ut med mycket i form av ex sjukdomar för att vi började detalj-fokusera och vilja ha alla i exakt samma form.
Jag har högt rättspatos och stark drift att föra talan för de som inte kan göra det själva. Motsvarande kusiner är för mycket och inte ens där kan SKK säja att det ska vara en regel utan en rekommendation. Och fortfarande hör jag folk säja att "endast kunniga uppfödare ska inavla"...men kunniga uppfödare tänker jag borde vara de som inte inavlar bland redan inavlade populationer. Jag verkligen är skitarg för hur människor missbrukar saker och ting. Är det någon ras som ännu håller någolunda ihop mot alla odds så ges dessa ibland som exempel för att berättiga att även andra raser borde klara lite till trots att vi vet att det är undantag. Vi förlorar hela arter varje vecka från den här planeten och vi vet vad som händer där på slutet.
Jag har blivit av med två uppdrag på grund av att det kom fram att jag avlar utom SKK, jag ser det som att få sparken. För mig är det fakta, om man är anställd kan man bli uppsagd från tjänst och om man är egen företagare kan man bli uppsagt från sina uppdragsgivare. Så för mig är det fakta och han skrev precis så, att han fick sparken.