ildiko
Trådstartare
Jag vet inte vad du är bäst på och vad du då kan göra åt saken.Låt säga att jag inte tycker det. Vad ska jag göra åt saken? Vadå gränsen nådd liksom? Ska jag skriva ett argt brev? Till vem? Till rasklubben som är ansvarig för RAS, till FCI? Till rasklubben i hemlandet? Stampa i golvet?
SKK är inte den politiska, inflytelserika, allmängiltiga världsorganisation du vill få det att låta som.
Var hittar jag en sådan blandras där jag kan se över hälsotillståndet i x+ generationer? Där jag kan förutsätta ett visst temperament?
Hurdå vi? Om jag inte avlar hur ska jag då påverka "flödet"? (min tik är inte en lämplig kandidat till avel, vilket är synd egentligen. Sett till blodslinjen.)
Om jag bedömde att det var ett vettigt inkorsningsprogram skulle jag gärna köpa en inkorsningsvalp! Alltså en valp som omsorgsfullt avlats fram med en ras som är såpass snarlik shiban att jag vet på en höft vad jag får och med föräldradjur vars hälsostatus jag kan kontrollera.
Finns det verkligen gott om sådana valpköpare? Är det alltid säkert att det förbättrar rasen? Anledningen till att många vill att inkorsningen görs med omsorg är ju för att se till att det inte slår fel.
Jag tycker att du rasar i helt fel ände och i helt fel forum, särskilt med tanke på att du själv inte har någonting att göra med den avel du försöker förändra överhuvudtaget. Den har du ju tagit avstånd ifrån.
Du skulle eventuella göra mer nytta om du arbetade inifrån en rasklubb än att stå utanför med megafonen och hojta över huvudet på folk som inte ens i huvudsak är emot det du predikar- så länge det görs på ett ansvarsfullt sätt. Tycker jag.
Ja, skriv brev om du vill. Välj en korsningskull från inkorningsprogram om du tänker att du ser mest på djupet i generationerna, om det gör dig trygg.
Om du nu bryr dig om dagsläget vad gäller inavel, men det känns inte riktigt som att det är därför du är i denna tråd.
SKK är definitivt den största hundorganisationen i sverige och de flesta tror än så länge på vad de säjer om hundar även om det går åt rätt håll och många tänker själva.
Ja, det finns gott om sådana valpköpare. Alltså de som älskar en ras men både intellektuellt och intuitivt inte vill ha hund som är avlad inom sluten population generation efter generation. Om folk köper blandraser allt oftare, varför skulle de då inte köpa det från SKKs "Rasgrupp 11"?
Slår fel? Det är som att många av er har någon slags fobi.
Du säjer att du vill veta vad du får. Och vad vet du med Shiban? Du vet att det blir en, ganska fyrkantig, ganska självständig och charmig hund i fantastisk praktiskt storlek med ett ganska lungt temperament men ändå superpå i sin energi.
Du vet också att du får en HD-frekvens som ökar precis som i majoriteten av raserna. Så ja, du kanske skulle premiera en som är korsad med ras som inte har just den negativa utvecklingen.
Jag vet ej vad du fått ifrån att jag ej har något med den aveln att göra. Det har jag.
Och jag skriver i vilka forum jag vill, när jag vill och i den utsträckningen jag vill.
Det tycker jag att du också ska göra.
Dina och vissa andras ord om att jag är fel, gör fel, använder fel ord osv ser jag som rena härskartekniker och argument för att rikta uppmärksamheten åt annat håll än det faktumet att raserna är i behov av flöde och att det måste få vara prio 1. Det betyder inte att man med omsorg väljer vägen, det finns ingen anledning att inte välja en väg som är genomtänkt. Men då måste vi också börja tänka NU.
Ni kan starta de trådarna där man förbereder sig för hur man ska tänka och göra, men eftersom det är dåligt med det så dyker jag upp här under en period.