För den som redan är säker på att man inte bör fortsätta att HÖJA inavelsökningen (som ju är MYCKET större än beräknat på 5 generationer för de hundar som avlats inom sluten population i över 5 generationer) och vill diskutera metodik att öka den genetiska variationen finns denna tråd:
https://www.bukefalos.se/threads/me...oerbaettra-den-genetiska-variationen.1517584/
Ni kan diskutera det där.
Jag flyttar iväg till youtube eller liknande om ett tag då jag är lite övermättad av gardinerna som finns i det här "rummet" och behöver en paus från att läsa om kaniner som parar sig med sina pappor och argument som menar på att våra hundar, inklusive de som är inavlade närmre helsyskon-nivå ska klara lite till.
Jag kommer nog tillbaka men behöver få tillbaka matlusten efter det där med kaniner och att det inte skulle röra sig om incest annat än för endast en viss art. För mig handlar detta om rena övergrepp på hundindivider och raser. Jag behöver paus men kommer eventuellt tillbaka.
Jag hoppas ni tar tillfället i akt att diskutera utan mig ett tag och gärna tills ni som säger att ni ÄR för inkorsning/förbättring av genetisk variation (inte bara att försämringen ska gå så sakta som möjligt) diskuterar metodik som faktiskt hjälper på populationsnivå eftersom SKK inte är där ännu.
För många här säger att SKK utgörs av sina medlemmar och att det mer eller mindre inte finns en maktstruktur vars intention är att suga ut så mycket pengar som möjligt av hundraserna.
Då är det upp till de medlemmar som vill ha kvar sina älskade raser.
Eller är du utmattad av att bli emotsagd när du kommer med påståenden du inte har faktagranskat och har belägg för?
Jag har försökt hjälpa dig, bett dig att du gör efterforskningar och hänvisar till källa flertalet gånger när du gör påståenden men gång efter gång så bygger du dina argument på 1 saker du inte kan visa källa för 2 uttrycker dig mer känslomässigt än sakligt 3 skriver samma sak om och om igen som om det skulle stämma bättre då 4 går till angrepp när folk påtalar att dina argument inte håller.
Själv har jag aldrig påstått att inaveln inte är ett problem, jag bara ser inte det som det allra största problemet i hundvärlden eller den enda faktorn för sjukdom. Jag ser ett större problem I att folk avlar efter utseende (med följd att exteriören blir överdriven och osund), att hundar inte får möjlighet till att utöva sitt naturliga beteende och att de far illa och vanvårdas pga att folk skaffar hund utan förståelse för hundars behov. Jag ser större problem med den utbredda smuggelverksamhet av hund som verkade explodera under covid, där kan man verkligen tala om miserabla förhållanden. Att jag tycker annat ligger högre på min prio lista betyder inte att jag inte är bekymrad över en stigande inavelsgrad också men det finns som sagt andra saker i hundvärlden som bekymrar mig mer.
OM inavelsgraden är det främsta hotet i hundhälsan hur förklarar du att en basenji är billigare att försäkra än en blandras? Basenji ligger ju tredje högst upp på embarks lista över inavelsgrad?
Nu vill jag påtala ATT jag personligen inte skulle dra så stora växlar på det men det du som hänvisat till försäkringspremiegrupper i dina inlägg och dragit en parallell till inavel. Precis som du drog en parallell till att du var så bekymrad över att livförsäkringen plockades ut i snitt vid en ålder på 7,5år där jag kunde påvisa på en studie att snittåldern de facto ligger betydligt högre nämligen 10-11 år för alla raser varav hela 17% dog av trauma.
Att jag säger emot dina felaktigheter betyder inte att jag automatiskt utesluter att inaveln inte skulle ha nån effekt det bara att du drar så raka slutsatser i komplexa frågor där absolut inaveln kan påverka men den är inte den enda faktorn och sällan påvisbart den största faktorn.
Om man har en trubbnosig hund som inte kan andas är det ett exteriört problem eller är det ett inavelsproblem? Det är ju absolut ett exteriört problem främst eftersom andningsvägarna inte fungerar som de ska. Inavel kan vara en faktor som bidragit till att avla fram dessa exteriöra avvikelser men just inaveln i sig är inte det som är det primära problemet för hundstackaren som inte kan andas. Jag vill bara belysa att du tar väldigt komplexa frågor och förenklar efter din egen tro när svaret oftast är mycket mer komplext än att man kan ge inaveln hela skulden.