ildiko
Trådstartare
Jag tror fortfarande att folk (inklusive jag) vill diskutera själva sakfrågan.
En av sakerna jag hade velat veta mer om är vad det är du tror kommer att hända av den ökande inavelsgraden i vissa raser?
Tror du att massa hundar kommer att dö hips vips?
Ok. Bra att ni vill diskutera sakfrågan. Vad har ni för intention med det om ni inte berättar vart er gräns går trots jag vet inte hur många sidor???
Vad händer med den ökade inavelsgraden? Eh....samma sak som vetenskapen säger om det och som utvecklingen av rasernas RAS ser ut sedan 15 år, för själva inavelsgraden har dragit iväg rejält sista 20 åren, den inavelsÖKNINGEN på SKKs avelsdata är bara en bråkdel av inavelsÖKNINGEN räknat på alla de generationer som finns.
Fler gendubletter, fler immunrelaterade sjukdomar av den sorten som inte räknas som ärftliga av olika anledningar.
Min Schappe har 0.02% på 5 generationer och 19% på 16 generationer.
Och då är det något bättre än medel för de 2127 hundarna jag hittills har kollat på. Ja, precis det här är inte den sista tråden jag kommer starta här om man inte kastar ut mig och OM man kastar ut mig så kasta ut mig om ni inte vill diskutera den faktiska inavelsökningen framöver.
Nej jag tror inte de kommer dö hips vips, men att läget försämras betydligt mer hips vips än att SKKs takt att ens komma i närheten av att skapa det absolut nödvändiga flödet som behövs för att vända vågen åt andra hållet med den kraft som krävs för att balansera ut vågen. För vågen växer ju också, det är så vågor gör.
Vi vill inte ha dessa vågor.
Du frågar om vad jag tror SKA hända, jag svarar att vi är redan där, i en tilltagande våg, den började för ungefär 20 år sedan. Innan dess hände mycket bra saker, ex man fick ner Schäferns HD från 50-30 osv, men det krävdes enorm selektering och vågen är alltid fördröjd.
Vart går din gräns?