Vart går gränsen på sommaren?

Sv: Vart går gränsen på sommaren?

Jag tycker det beror på hur vältränad hästen är. Min häst är i tävlingskondition och jag rider oavsett väder med tanke på att det faktiskt kan vara just det vädret det är på tävling sen, men jag rider aldrig två pass per dag om det inte har varit något träningsläger eller liknande. Vila får min häst på vintern, men jag tillhör de tävlingsryttare som faktiskt låter min häst gå på bete ihop med unghästar/avelshästar trots att han tävlas upp till 1,30 hoppning och enstjärnig fälttävlan...Kommer dock alltid in på natten och vilar magen lite ;)...

Eller så är det helt enkelt så att folk har lite olika perspektiv vad som är sin egena hästs behov och vad som är bäst för den.
Tror nog de allra flesta ser till sin egens hästa bästa faktiskt. Vad som är bäst för din häst kanske inte passar min o.s.v.

Jag pratar om när det INTE är så som du beskriver. Det är tyvärr alltför vanligt. Antingen ser de till sina egna behov och inte till hästens, eller så är de okunniga och ovilliga att lära sig mer om hästens behov. Jag möter båda delarna och det är tråkigt.

Det beror ju helt och hållet på vad din häst får utföra "normaltvis" och inte. Har du t.ex en elithopphäst som tränas 1timme varje dag och som knappt får vara ute bland sina kamrater/står installad större delen av dagen kan det vara skönt för den att få stå med sina kompisar och bara vila.
Ja men det är ju just det jag skriver: Att man ska ta hänsyn till hästens behov.

Sen såsom min häst har det. 23timmar av dygnet står hon på sommarbete den andra timmen rids hon. Hur ansträngande är det på en skala om man tänker på hur mycket i jämförelse hon får vara "ifred" ? :grin:
Nej ansträngande är det ju inte. Vem har sagt det.
Så länge man tar hänsyn till hästen klagar jag inte. De som inte gör det skriver jag om.

Jag har hittills bara befunnit mig i en enda hage som var helt brutal när det kom till backarna. Grinden var högst upp och längst ner fanns en å där de drack vatten. Backarna där emellan var löjligt branta, jag var helt slut efter att ha gått ner och upp en gång.
Sådana hagar som du beskriver här är sällsynta. Den beteshagen jag har mina i på somararna är inga brutala backar i, men visst är det backar. De måste gå nedför en brant för att komma till sjön och dricka. Sen galopperar de ofta där det sluttar, men inga brutala backar. De strövar däremot mycket.

Jag köper det här argumentet fullt ut för t ex ridskolehästar. De går ett antal lektioner varje dag och har ständigt en massa folk springandes omkring sig. I det fallet anser jag att en totalvila är snudd på livsnödvändigt.
Min häst, och säkert många fler privathästar, lever däremot ett helt annat vardagsliv och då finns inte riktigt samma behov av mental och fysisk vila under nån lång sammanhängande period.
Jag har bara 2 platser hos mig och det har varit två eller tre hästar. Min häst rids bara av mig. Det är väldigt lugnt, inne i skogen och som sagt varken mycket djur eller människor där. Ändå märks det vad hon mår gott av tiden på betet. Fysisk vila behöver hon inte. Det är den mentala jag vill ge henne.

Det beror på hästen..

en ung/ick eigångsatt häst som är lite "slö" skulle jag inte pressa i värmen med risk att den tycker ridning är jobbigare än vad det är. och försöke rjag väl rida på sena kvällar.

hästarna som tävlar varierar jag med, har en nu som blir lite "somamrslö" när han även går på bete (och jo han kan tävla ändå). så ibland får han gå på kvällarna för att dte är svalare men samtidigt är det lika bra att vänja/träna dem att gå i hetta också för så kan dte ju va på tävlingar också *minns nån gång då jag o min förr apolle hoppa 2 klasser mitt på dan i säker över 30grader värme i solen och utan nån skugga, men det gick bra dte med.

Genom åren har jag no gfaktiskt bara mött några enstaka som visat obehag av värmen, de flesta bryr sig inte.
i sådan fall för knot to flugor, men dte är ju bara att gör avad man kan åt dme ändå, för dem finns ju på betet också.

Sådana hagar som du beskriver här är sällsynta. Den beteshagen jag har mina i på somararna är inga brutala backar i, men visst är det backar. De måste gå nedför en brant för att komma till sjön och dricka. Sen galopperar de ofta där det sluttar, men inga brutala backar. De strövar däremot mycket.

Det låter inte så illa ändå ;) Roligare än om flyttlasset hade gått till skåne iaf...

Min häst tränas och tävlas som vanligt under sommaren. Det är då det finns bäst möjligheter till träning och tävling och det vill jag utnyttja. Hästarna kan bli lite lojare när det verkligen är stekhett men det påverkar inte träningen avsevärt. De går på bete dygnet runt men den lilla har betesbegränsare på nätterna för att inte bli för fet. Just med tanke på fång och andra fetma-relaterande sjukdomar tycker jag det är särskilt viktigt att hålla igång hästarna på sommaren, om man nu inte har "svårfödda" hästar på naturbete ;).

Min häst får oftast vila några veckor under vintern, lite beroende på väder. Men är det omväxlande minusgrader, regn, blåst och snö så brukar det inte gå att hålla igång ridning (vi har inte ridhus) och då kan hästen får vila ett par veckor. Det är inte för att hästen ska "slippa" ridas och hanteras av mig, mina hästar tycker det är roligt! Utan det är helt och hållet för det inte är möjligt med vettig träning. Hästarna går i lika stora hagar på vintern som på sommaren men ibland är det ju inte möjligt för dem att "rejsa" och röra sig så mycket där, då brukar jag släppa dem på lämpligt ställe ett par timmar per dag så de kan röra sig ordentligt.

På sommaren tycker jag det är viktigt att se till att hästarna får i sig tillräckligt mycket salt och vätska - i övrigt kör vi på som vanligt.

Jo!

Min häst är precis tvärtom. Jag har fått ösa på massor av ensilage och proteinfoder i vinter för att få henne att hålla hull.
Men nu är hon ändå heffaklump ;)
Hon blir tjock av gräset helt enkelt.

Har två andra mer lättfödda hästar i hagen, och de har inte blivit feta än. Så det är nog min som är lite konstig ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka