Vart går gränsen på sommaren?

Sv: Vart går gränsen på sommaren?

Snowball: Tack för tipset! Det ska jag prova i vinter. Tror dock det blir lite tjockare saker på benen i år... fan så ont jag hade ett tag.

Jag vet det är så hemskt. Regnbyxorna hade jag oftast när det inte var jättekallt utan runt nollan, för då blev det för varmt med tjockare byxor. Men runt nollan och regn och blåst blir köldeffekten mycket större än vad man tror och man märker inte att man fryser förrän man kommer in och då är det ju så dags. Då var regn byxorna super

I en stor kuperad hage med magert bete blir lättfödda hästar inte tjocka och får muskelträning. Det gäller att hitta ett passande bete. (vilket inte alltid är så himla lätt förstås)

Bullshit. :p
Vi har visserligen inte jättekuperad hage, men betet är så magert det kan bli och min häst ser redan ut som en heffaklump! :crazy: :cool:

Skulle inte en häst på stall kunna ha flockliv? Mina hästar är ute 16h/dygn och har inget galler mellan boxarna vilket innebär att de kan vara mkt sociala även inne om de väljer det. Hagarna är dessutom stora och det finns alltid mat utöver höet, under snön, massor träd osv osv.

Mina hästar står på vintern för att jag har dålig blodcirkulation och förfryser låren och rumpan redan vid -10 om jag har otur.

Du har nog missat min poäng.
Jag skrev att det jag är emot är när hästägaren medvetet väljer att vila hästen på höst eller vinter och den får gå i en relativt liten hage under dagen där den inte har något bete att äta av och heller inte rör sig speciellt mycket utan mest står stilla och väjer för väder och vind. Vi sådana förhållanden får hästen större aktivieringsbehov istället (eftersom den inte får det i hagen) och när den då ska vila blir det ofta helt fel. Under sommaren/betesperiod kan hästen tillgodogöra sig vila på ett helt annat sätt. Den strövar, betar och vandrar med flocken. Får fysisk rörelse i en stor och bra hage och samtidigt den psykiska vilan från människors önskningar, utrustning osv.
Självklart finns det många faktorer att ta hänsyn till. Det är inte alltid möjligt (vilket jag också skrev). Min poäng är att hästens behov ska komma i första hand.
Det är när det handlar om ryttarens/ägarens bekvämlighet istället för hästen behov som jag vill protestera.

Allt över 20 grader ÄR stekande värme. Men det beror väl på vem man frågar, allting är relativt. ;)

Haha, ja så kanske det är. Själv bor jag ju i Sveriges regnigaste stad så jag ser inte solen så ofta. Kanske är därför jag inte tycker att värmen är nåt stort problem :p.

Nej
Min häst är lättfödd som attan. Hon står på minimängd hö eftersom det är så svårt att hitta hö med lågt energivärde här. Hon är alltid lite mullig, men inte fet. Men som sagt,. Hon kan nästan leva på luft. Hon går på bete varje sommar och blir inte tjock av det. Det är magert naturbete och en stor kuperad hage. Det är hästar av alla möjliga slag i hagen. små ponnyer, föl, fölston, unghästar, travare, fullblod, arabet, quartrar osv. En väldig blandning
helt enkelt. Har fortfarande inte sett en häst bli tjock där.
De hästar som promenadrids i vanliga fall kommer alltid därifrån i bättre fysiskt skick än de var innan.
Er hage kanske tex inte inbjuder till rörelse tillräckligt? Det finns ju många olika orsaker förstås, men år efter år har detta varit jättebra för våra hästar av väldigt olika sorter.

Men... nu skrev jag ju att det jag protesterar mot är de hästägare som sätter sin egen bekvämlighet före hästens. Det låter inte som om du hör till dem. Hästens behov i första hand tycker jag. :)

Varför skulle det var sämre för hästen att vila på vintern och inte låta den ströva i flock utan människohantering på sommaren?
Titta på skillnaden på hur en häst rör sig i en beteshage jämfört med en mindre hage när det regnar och blåser. Det är enorm skillnad på aktivitet.
Jag kan inte se att det är bra att ställa av en häst på bete bara sådär i några veckor för att sedan komma igång och tävla igen.
Man tar det ju lite lugnare innan och efter. På en eller två veckor tappar hästen inte i kondition heller. En bra tillräckligt stor beteshage inbjuder till mycket rörelse och hästen får sin fysiska aktivitet och sin mentala vila.
Finns ju dessutom dom som väljer att ge sina hästar vila på sommaren för att dom själva vill göra något annat då, det är ju också en aktivt val för människans bekvämligheter så jag förstår inte varför det skulle vara hemskt att låta sin häst vila när det passar ägaren bäst.
Vad man tycker är ju upp till var och en. Jag tycker hästens behov ska sättas först. Vi människor kan välja. Det kan inte hästen.
Jag väljer att ställa av min häst på vintern eftersom det passar bättre in i tävlings- och träningsplaneringen.
Ja det är ditt beslut. Jag sommarvilade även när jag tävlade.
Brukar hålla igång till slutet av november, sedan tar jag ett par veckors nedtrappning och sen ca: 3 veckor där hästen rids väldigt lätt (kanske bara skritturer i skogen) och sedan trappar vi upp igen och är redo för en ny säsong i början av februari.
Fysisk vila är egentligen en annan sak än psykisk. Det jag vill åt är att låta hästarna få gå i flock och slippa människans krav/önskningar. De ska bara få vara hästar ett tag. Tycker det är mina hästars rättighet.
Annat om det är en unghäst, en treåring som gått treårstestet kan ju behöva lite vila för att smälta allt den lärt sig, men en vuxen häst tror jag inte behöver den typen av "mental vila".
Vi har väl olika erfarenheter helt enkelt.

Men om man har en stor vinterhage då? Den är så pass stor att jag skulle kunna använda den året runt, men för att minska parasittrycket så går de på bete i en annan hage. Detta gör att det finns väldigt mkt att pilla med även under vintern, och de är med andra ord inte ett dugg understimulerade trots det, om inte hästen är i tävlingskondition, för de tycker jag alltid blir rastlösa när de står, oavsett när det är.

Visst handlar det om min bekvämlighet när jag väljer att hästarna ska stå. Hade det inte varit för att jag är ego så hade jag inte haft hästar, inte ridit överhuvudtaget. Allt vi gör gör vi ju för att det känns bra för oss, för att vi tror på det vi gör.

Sedan har man ju väldigt olika åsikter om vad som är bra för hästen, (och därmed känns bra att göra) och därför kan hästhållningen bli väldigt olika.

Min häst är normalfödd men han skulle säkert kunna lägga på sig om jag tillät det....vilket jag inte gör eftersom det kan ge en ökad risk för fång. Något som fler hästägare bör vara medvetna.

Dessutom går han i flock i stor hage året om för det är så jag tycker att en häst ska ha det.

:bow:
Du tar ju hänsyn till hästens behov. Det är dit jag vill att flera ska komma. Det finns många (tyvärr) som sätter sina behov först och skjuter hästens åt sidan.
Min stora häst är lättfödd som 17. Hon kan leva på luft nästan. Hon skulle bli jättetjock om jag inte var noga med hennes foderstat. På betet blir hon dock inte tjock eftersom det är magert bete och så stort. Kuperat och lockar till mycket rörelse.

KL
Nu ska jag inte bli långrandig, för jag märker att det blir flera likadana svar. Det verkar som om det blev en del missuppfattningar av mitt inlägg.
De som tar hänsyn till hästens behov har jag aldrig sagt någonting om. Det är inte ni som ska ta åt er. Det är de som sätter sina egna behov och sin egen bekvämlighet i första rummet och skjuter hästens behov åt sidan, som jag protesterar emot. Ja, det finns många sådana. Träffar dem titt som tätt. Det är i grunden en kunskapsbrist och i vissa fall kombinerat med ett kontrollbehov.
Både häst och ryttare har behov och båda ska tillgodoses så långt det är möjligt. Det är många faktorer att ta hänsyn till och jag tycker man ska göra det bästa möjliga i förhållande till omständigheterna. Hästen tjänar oss nästan året runt så en eller ett par veckor i flock förtjänar de. (utan vår inblandning om det går) Det mår så synbart gott av det. På vissa hästar gör det underverk mentalt.

Du har ju bara sunda åsikter om detta. (Låter det som) Det är de som INTE tar hänsyn till hästens behov jag pratar om.
Här har vi ingen betestillväxt alls från okt-april ungefär. Det kan ju se annorlunda ut längre söderut förstås.
Här har heller inte tävlingshästarna inte varit rastlösa. Storleken på hagen brukar heller inte spela någon roll. Även om den är jättestor står de oftast stilla och kurar när det regnar och blåser snålt på hösten.
Det verkar som om det blandas ihop lite i tråden när det gäller vila från fysisk träning och mental vila. Jag pratar om den mentala vilan)

Senast ändrad:

Hästar klarar kyla bättre än männiksor, männiksors lungor tar mycket snabbare stryk än hästars. Hästar har så lång hals att hinna "värma upp" luften i innan den når lungorna.

Värme är inte heller särskilt stort problem, orkar ryttaren ett tungt träningspass klarar nog hästen det också. Tror inte det det är skadligt. Nog kan hästen vara tröttare men blir inte sjuk.

Vatten salt och avspolning efter!

Travhästar klarar att gå lopp i hetta, och vanliga dressyr och hopp pass blir aldrig så hårda och ansträngande att hästarna tar ut sig till max, så känn lugnet ;)

Det fungerar utmärkt att ha hästen i flock och dygnet runt bete och rida den samtidigt. Rider man en timme per dygn har den ju 23h hästliv sedan.

:bow:
Du tar ju hänsyn till hästens behov. Det är dit jag vill att flera ska komma. Det finns många (tyvärr) som sätter sina behov först och skjuter hästens åt sidan.

Eller så är det helt enkelt så att folk har lite olika perspektiv vad som är sin egena hästs behov och vad som är bäst för den.
Tror nog de allra flesta ser till sin egens hästa bästa faktiskt. Vad som är bäst för din häst kanske inte passar min o.s.v.

Tack för svaret ! ;) Dock fick jag höra av många i vinter att det var skadligt eftersom vi har haft en rekordkall vinter i år. Men men, alla har olika åsikter och man bör väl lita på sin instinkt :)

Fysisk vila är egentligen en annan sak än psykisk. Det jag vill åt är att låta hästarna få gå i flock och slippa människans krav/önskningar. De ska bara få vara hästar ett tag.

Det beror ju helt och hållet på vad din häst får utföra "normaltvis" och inte. Har du t.ex en elithopphäst som tränas 1timme varje dag och som knappt får vara ute bland sina kamrater/står installad större delen av dagen kan det vara skönt för den att få stå med sina kompisar och bara vila.

Har du däremot te.x en häst som står i lösdrift med flera kompisar året runt, rids 3-4gånger i veckan väldigt lugnt(mest skritt och trav) så tror jag inte den hästen mår dåligt av att få bli motionerad även under sommarbetet. :)

Sen såsom min häst har det. 23timmar av dygnet står hon på sommarbete den andra timmen rids hon. Hur ansträngande är det på en skala om man tänker på hur mycket i jämförelse hon får vara "ifred" ? :grin:

Om jag hade varit en morgonmänniska hade jag nog för det mesta ridit tidigt på morgonen! Är som allra svalast då och jag som har en lite för lugn häst är oftast piggast tidigt på morgonen.

MEN, nu är jag mer en kvällsmänniska och får då lägga träningen på kvällen.
Tränar en del uppe på ridbanan och jag rider bara inte där mitt på dagen då det inte är någon skugga där över huvud taget!

men måste jag rida under dagen så blir det skogen, där är det inga helst problem även om det är 20-25+ för det är skugga och svalare i skogen.

Brukar ibland lägga träningen på unghästen när det är lite varmare under dagen, för då är han inte överallt och far haha!

Hästarna tror jag inte reagerar över lag så mycket på det, man får bara tänka på att ge dom mer salt då dom oftast svettas mer om man hårdtränar dom mitt på dagen

Jag tror man får skilja på kuperad och kraftigt kuperad om man ska få effekt på hästen, så den inte blir tjock trots bete. Jag har hittills bara befunnit mig i en enda hage som var helt brutal när det kom till backarna. Grinden var högst upp och längst ner fanns en å där de drack vatten. Backarna där emellan var löjligt branta, jag var helt slut efter att ha gått ner och upp en gång.

Jag kan förstå att hästar som rör sig i sådan miljö gör av med lite energi. I kombination med näringslågt bete kan det ju bli riktigt bra. Men hur många har sådana hagar? Vi har kuperade hagar men det kan aldrig jämföras med vilken motion hästarna fick i de där backarna.

Jag hade varit superglad för sådan terräng till min tjockis, vi ska flytta till dina trakter så jag hoppas hitta trevligt bete ;)

tränar hästarna som vanligt under sommaren, jag rider för en travtränare och tävlandet är i full gång. så hästarna får ingen vila på sommaren. däremot så lägger vi ju alltid rid eller körpassen då det passar, så när det är varmt så är det tidig morgon eller sen kväll, men är det inte så varmt eller regnar så kan vi fara ut på dagarna också.

märren jag rider får en vinter vila på runt 3-4 veckor, men hon ställs aldrig av helt utan under hennes vila så ridtränar jag henne bara lite enkelt. ett par gånger i veckan. då blir det inga snabbjobb, eller starter utan mys i skogen under ryttare.

personligen ger jag häldre hästarna vila på vintern när det ändå är lite omotiverat kallt och ruskigt, än på sommaren då det är varm och trevligt att både rida och köra.

Senast ändrad:

Både häst och ryttare har behov och båda ska tillgodoses så långt det är möjligt. Det är många faktorer att ta hänsyn till och jag tycker man ska göra det bästa möjliga i förhållande till omständigheterna.

Instämmer helt i detta och för mig är det självklart att hästens behov får komma före mina egna om jag måste välja. Det går oftast att hitta lösningar som passar båda ;).

Hästen tjänar oss nästan året runt så en eller ett par veckor i flock förtjänar de. (utan vår inblandning om det går) Det mår så synbart gott av det. På vissa hästar gör det underverk mentalt.

Jag köper det här argumentet fullt ut för t ex ridskolehästar. De går ett antal lektioner varje dag och har ständigt en massa folk springandes omkring sig. I det fallet anser jag att en totalvila är snudd på livsnödvändigt.
Min häst, och säkert många fler privathästar, lever däremot ett helt annat vardagsliv och då finns inte riktigt samma behov av mental och fysisk vila under nån lång sammanhängande period.

Min häst står i ett litet, lugnt stall med totalt fyra hästar, går den största delen av dygnet i hagen med sina polare, rids/arbetas ca en timma om dagen 6 dagar i veckan varav ett av dessa är medeltufft (hoppträning) och resten är lätt (dressyr, skogsridning, tömkörning). Vid behov får han lugnare perioder med enbart skritt, uppsuttet eller för hand, men som sagt ställs aldrig av helt (så länge han är frisk) eftersom jag anser att daglig motion är bra. Min häst mår mentalt sämre av att inte få röra på sig. Sen får man anpassa aktiviteten till hur hästen känns för dagen.

I grund och botten har vi nog ganska lika syn på det här men det är ju alltid roligt att argumentera lite. :D

Jag köper det här argumentet fullt ut för t ex ridskolehästar. De går ett antal lektioner varje dag och har ständigt en massa folk springandes omkring sig. I det fallet anser jag att en totalvila är snudd på livsnödvändigt.
Min häst, och säkert många fler privathästar, lever däremot ett helt annat vardagsliv och då finns inte riktigt samma behov av mental och fysisk vila under nån lång sammanhängande period.

:bow::bow::bow:

Rider helst senare på kvällen om det är riktigt varmt men är det träning, tävling eller om man av annan orsak inte har något val så får det bli mitt på dagen också.
För hästen spelar det egentligen inte så stor roll, det är mest för min egen del eftersom jag inte gillar värme så värst.
Kan tillägga att jag just nu inte har något ridbart eftersom gammletanten inte är fräsh och antagligen aldrig kommer att bli det heller igen och Fröken Fräken är ju bara 1 år....;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka