Vart går gränsen på sommaren?

Sv: Vart går gränsen på sommaren?

När har vi stekande värme i det här landet? Inte så värst ofta. Här i västsverige har vi ca 14 grader just nu och det är mitten på juni .

Här i Linköping har jag iallafall upplevt stekande värme på sommaren med upp mot 30 +. Men hur vi två definerar stekande värme är ju en helt annan historia :p

Håller med om detta. Så långt det är möjligt borde alla hästar få minst ett par veckor om sommaren när de går på bete och slipper hanteras av människor.

Dock måste hästarna kollas till varje dag så att de har tillgång till vatten, inte har skador mm. Sen tycker jag att de kan få ha vila från hårdare träning och istället bara skrittas ut eller leka lite, så det inte bara blir att stå halva sommaren. ;)

Sen är det ju som vissa skriver att man får känna av sin häst, vilket jag tycker låter hima vettigt. Min medryttarhäst blir jätteslö på sommaren och som en bomb på vintern, så vi får anpassa oss lite efter honom. Därför behöver jag rida sent på kvällen eller på morgonen, då går han som bäst. :)

Jag har turen att ha en häst som lätt blir överviktig, speciellt på sommaren.. ;)

Så jag väljer att rida precis som vanligt året runt. Rider oftast efter 16.00 ibland tidigare. Beror på väder/insekter samt ifall jag har tid eller inte.
Hästen får en vilodag i veckan dock. :)

Edit: Vill tillägga att jag bor extremt nära havet, närmare 1km för att vara exakt så här blir det aldrig så stekhett som i inlandet då det blåser så mycket från havet. :)

*Hallshugger* :) skojja bara. Jag håller inte med om att det bara är på sommaren som hästen kan få mental vila med en flock. Har erfarenhet av fång och mina hästar tränas som mest på sommaren av den orsaken (islandshästar).
Nej det funkar inte för alla. Det var därför jag skrev "så långt det är möjligt". Det är inte möjligt för alla i och med medicinska problem eller annat. Det jag inte gillar är när hästägaren gör ett aktivt val att vila på höst eller vinter istället för sommaren pga att de själva tycker det är trevligare att inte rida då.
Vila blr naturligt på vintern pga underlag och väder. Dock går de på lösdrift och har flera foderplatser i hagen med fri tillgång även vintertid. Så de både kan ströva och umgås med flocken :)
Ja hästar på lösdrift får flocklivet hela tiden och det är ju ännu bättre tycker jag. :)

I dessa fångtider tycker jag att det är extra viktigt att hästen hålls gång och inte lägger på sig massa extrakilon. Jag tar hellre lite viloperioder under andra tider på året, dock ställs min häst aldrig av helt och hållet. Det lugna perioderna blir skrittturer och promenader för hand.
[/QUOTE]
I en stor kuperad hage med magert bete blir lättfödda hästar inte tjocka och får muskelträning. Det gäller att hitta ett passande bete. (vilket inte alltid är så himla lätt förstås)

Skulle inte en häst på stall kunna ha flockliv? Mina hästar är ute 16h/dygn och har inget galler mellan boxarna vilket innebär att de kan vara mkt sociala även inne om de väljer det. Hagarna är dessutom stora och det finns alltid mat utöver höet, under snön, massor träd osv osv.

Mina hästar står på vintern för att jag har dålig blodcirkulation och förfryser låren och rumpan redan vid -10 om jag har otur.

Fast det går ju inte jämföra det arbetet med ett dressyrpass. ;)

Mina hästar påverkas inte av värmen, jag rider oavsett temperatur.
De vilar några veckor på vinterna istället då det är mörkt o dystert.

Jag tränar som vanligt på sommaren - eller jag tränar troligen mer än under smällkalla vintern snarare, för att det är behagligt att vara i stallet och jag behöver inte tre lager kläder.

Men visst, om det är 30 grader i skuggan så väljer jag att inte rida mitt på dagen, och inte heller mitt i solen om det går att undvika. Det känns inte riktigt juste emot hästen som blir helt sjöblöt av svett. Han arbetar fint oavsett, men svettas enormt mycket, hela schabraket kan bli genomsurt. Han blir inte trött och slö, tvärtom jobbar han på bättre och bättre ju mer han svettas, men jag känner mig faktiskt lite grym när jag kommer tillbaka till stallet och han ser ut som om jag rågalopperat 2 timmar i sträck... löddrig och dann.

Jag rider helst inte när det är galet varmt, för det tål inte jag. Hästen tuffar dock på som vanligt.
Min häst får aldrig gå på "sommarbete". Om hon någon gång ska få föl så kan hon få gå på bete, annars är det inte lämpligt alls för henne.

Senast ändrad:

Men är det bevisat på något vis att hästen inte far illa? Skulle vara intressant att veta om det påverkar hästen negativt på något sätt. Dock ifrågasätter jag inte alls er som rider på som vanligt på sommaren. Tänkte bara eftersom det inte är bra för hästarnas lungor att bränna på i 20- grader så kanske det finns någon likhet i värme? Ingen som har en susning? :)

Nej det funkar inte för alla. Det var därför jag skrev "så långt det är möjligt". Det är inte möjligt för alla i och med medicinska problem eller annat. Det jag inte gillar är när hästägaren gör ett aktivt val att vila på höst eller vinter istället för sommaren pga att de själva tycker det är trevligare att inte rida då.

Varför skulle det var sämre för hästen att vila på vintern och inte låta den ströva i flock utan människohantering på sommaren?
Det enda jag kan komma på är att hästen kanske bli stelare på vintern om den inte rör sig, men har man möjlighet till hagar där hästarna kan rör sig så känns inte det som ett problem.
Jag kan inte se att det är bra att ställa av en häst på bete bara sådär i några veckor för att sedan komma igång och tävla igen.
Finns ju dessutom dom som väljer att ge sina hästar vila på sommaren för att dom själva vill göra något annat då, det är ju också en aktivt val för människans bekvämligheter så jag förstår inte varför det skulle vara hemskt att låta sin häst vila när det passar ägaren bäst.

Jag väljer att ställa av min häst på vintern eftersom det passar bättre in i tävlings- och träningsplaneringen.
Brukar hålla igång till slutet av november, sedan tar jag ett par veckors nedtrappning och sen ca: 3 veckor där hästen rids väldigt lätt (kanske bara skritturer i skogen) och sedan trappar vi upp igen och är redo för en ny säsong i början av februari.

Annat om det är en unghäst, en treåring som gått treårstestet kan ju behöva lite vila för att smälta allt den lärt sig, men en vuxen häst tror jag inte behöver den typen av "mental vila".

Jag brukar göra iordning betfor med salt och mycket vatten som jag ger efter ridning/körning på sommaren när det är varmt.

Om hästen är svettig kan man ju spola av den efter träning och låta den stå inne i stallet ett tag där det är svalare.

Har man en häst som behöver vila upp sig (less, knackig, stel?)är sommarbete med vila perfekt, de trivs utmärkt och vandrar runt och är i rörelse hela dygnet, samt att de inte kräver mkt skötsel.

Jag rider normala pass och försöker undvika när det är som varmast eller mest insekter bara.

Här i Linköping har jag iallafall upplevt stekande värme på sommaren med upp mot 30 +. Men hur vi två definerar stekande värme är ju en helt annan historia :p:)

Jo, vi kan visst ha stekande värme här också men dom dagarna är ganska lätträknade på ett år. En hel sommar med stekande värme är väldigt ovanligt. Om vi har tur får vi två veckor totalt men för det mesta ligger väl temperaturen på runt 20-23 grader om vi har tur....säger jag som älskar att sola och bada och gärna vill ha lite värme på somaren ;).

Dock måste hästarna kollas till varje dag så att de har tillgång till vatten, inte har skador mm.

Instämmer fullt i detta. Skulle aldrig kunna tänka mig att lämna min häst utan daglig tillsyn med tanke på att han lätt får småsår lite varstans och dessa har en tendens att utvecklas till lymfangit om de inte rengörs ordentligt.

I en stor kuperad hage med magert bete blir lättfödda hästar inte tjocka och får muskelträning. Det gäller att hitta ett passande bete. (vilket inte alltid är så himla lätt förstås)

Min häst är normalfödd men han skulle säkert kunna lägga på sig om jag tillät det....vilket jag inte gör eftersom det kan ge en ökad risk för fång. Något som fler hästägare bör vara medvetna.

Dessutom går han i flock i stor hage året om för det är så jag tycker att en häst ska ha det.

Mina hästar står på vintern för att jag har dålig blodcirkulation och förfryser låren och rumpan redan vid -10 om jag har otur.

OT men jag har förfrusit min lår och får problem redan när temperaturen sjunker under +5. Det som funkar för mig är att ha ett par regnbyxor över ridbyxorna. Regnbyxorna skyddar mot vind och väta samt att det blir ett isolerande luftlager som gör att jag kan vara ute nästan lika mycket som vid mer behagliga temperaturer

Jo, vi kan visst ha stekande värme här också men dom dagarna är ganska lätträknade på ett år. En hel sommar med stekande värme är väldigt ovanligt. Om vi har tur får vi två veckor totalt men för det mesta ligger väl temperaturen på runt 20-23 grader om vi har tur....säger jag som älskar att sola och bada och gärna vill ha lite värme på somaren ;).

Allt över 20 grader ÄR stekande värme. Men det beror väl på vem man frågar, allting är relativt. ;)

Själv är jag mindre förtjust i värme och håller på att avlida varje sommar. :p Det är varmt och äckligt med ridbyxor, hjälm och ridskor och hästen är slö och väldigt irriterad på insekterna som finns överallt. Jag brukar försöka rida på morgonen (om jag är ledig) eller på kvällen (om jag jobbar). Insekterna är värst på kvällen, men att rida innan jobb är inget alternativ.

Jag håller igång hästen hela sommaren, han är en sån där lättfödd typ som brukar lägga på sig en del på betet. Han går dessutom på ett bete som brukar behöva stödfodring av lusern från slutet på juni. (Men det tar emot att stödfodra när han är extra rund...) Är det riktigt varmt så blir det en del lugnare ridturer eller extra vila, men ingen planerad "semester" för hästen. Jag tar alltid in honom varje dag för att kolla sår, leta fästingar osv, så helt utan mänsklig hantering är han aldrig.

Nej, det är inte bara dina hästar. Det beror väl också lite på vilken ras man har. Kallblod och liknande är mer gjorda för att klara av vintern bra med tjock päls och mycket hunderhudsfett. Fullblodshästar har tunn hud och ytliga blodkärl för att lättare bli av med överskottsvärme, därför klarar de hetta mycket bättre.

Min nordsvensk har varit mer loj än vanligt hela juni och då har det ändå inte varit så värst varmt. De dagar han har jobbats hårt i solsken och max 15 plusgrader blev han helt sjöblöt av svett, hela hästen från mule till svans. När det är riktig sommarvärme jobbar jag honom inte mitt på dagen, det skulle i så fall vara en lugn ridtur i tät skog/skugga.

Själv motionerar jag helst mycket och lite till på sommaren för att det är trevligare än vintern, och för att slippa tjocka hästar! Mina hästar får kontinuerligt vila under hela året pga väder, sjukdom, tidsbrist etc. De går alltid i stora hagar så skillnaden på sommaren är att det finns gräs och flygfän :p

Ingen anning igentligen, men.

Distans går ju även i öknen i/utanför Dubai tex, då galopperar hästarna 16 mil i sträck mer eller mindre (obligatoriska pauser är det förvisso men).

Det är för det mesta araber där, och de är givetvis vana vid klimatet, men de klarar ju av det, så jag kan inte tänka mig att det är skadligt.
Bara man är noggrann med att ersätta elektrolyter och vatten.

Snowball: Tack för tipset! Det ska jag prova i vinter. Tror dock det blir lite tjockare saker på benen i år... fan så ont jag hade ett tag.

Jo, vi kan visst ha stekande värme här också men dom dagarna är ganska lätträknade på ett år. En hel sommar med stekande värme är väldigt ovanligt. Om vi har tur får vi två veckor totalt men för det mesta ligger väl temperaturen på runt 20-23 grader om vi har tur....

Fast det beror på hur man ser på det, ofta så är det ju 20 grader kanske i skuggan, att då stå mitt i solen så blir det lätt upp till 25 27 grader minst.

Däremot så är det ovanligt med 30 grader i skuggan här, det har vi däremot inte många veckor på året.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka