Vart går gränsen på sommaren?

Roucle

Trådstartare
Hoppas kunna få lite kloka svar av er bukare:bow:

Satt och funderade lite här medans jag åt frukost. Var ska man dra gränsen för ridning på sommaren? Det jag menar är liksom, hur mycket ska man rida och när på dygnet.
Känner flera stycken som verkligen hårdtränar sina hästar med 2 pass/dag i stekande värme. Personligen tycker jag inte om att rida när det är för varmt pga att det blir jobbigt för både mig och hästen. Jag anser också att hästen bör få några veckors vila på bete. Själv rider jag tidigt på morgonen eller efter klockan 18 . Dock förstår jag tävlingsryttarna när det är säsong. Men ett hårdpass mitt på dagen i 20+ och stekande sol?:crazy:

Vart drar ni eran gräns?

Sv: Vart går gränsen på sommaren?

Jag har aldrig upplevt att hästen besväras av värmen, snarare att ryttaren gör det. Det som jag upplevt som mest störande är alla insekter som kommer med värmen. Så antingen på med bra flugmedel eller rida i ridhuset.
Jag har inte någon av mina hästar på bete, har dom dock på gräs på sommarna men inte i något som kan kallas för sommarbeteshagar och dom står inne på natten. Någon längre vila ger jag inte heller, tvärtom försöker jag träna extra hårt, vill inte ha feta hästar med risk för fång och andra skador som kan komma pga för mycket extra vikt.

Däremot brukar jag ge lite vila på vintern, 2-4 veckor lite beroende på väder och vind (har dock ridhus så kan rida oberoende av vädret om det skulle vara så), det passar bättre in i träning och tävlingsplaneringen.

Och ang. vilka tider på dagarna jag rider; Det blir när det passar :)

Jag rider så sent som möjligt, för min egen skull, jag avskyr värme och sommar :mad: min lilla påni(eller ja, häst, men hon är rätt liten ändå :p)tycks inte alls vara lika besvärad som jag när det råkar bli en dressyrträning i tryckande värme.

Hästen kommer att få gå hela sommaren utan någon längre viloperiod, hon är ändå 19 år, och då känns det som att det är viktigt att hon får gå kontinuerligt för att förebygga stelhet.

Våra hästar rids/tränas/tävlas också hela sommaren. För min egen skull försöker jag rida på morgon/kväll när det är lite svalare. Men på tävling får man ofta rida när det är som varmast, så det kan vara bra att träna på det med;)
Våra tävlingshästar går alltid på gräs dygnet runt under sommaren. Trots tävling på hög nivå.
Hästarna "plågas" inte av värmen på samma sätt som vi gör. Åtminstone kommer vi mycket sällan upp i de temperaturerna här i Sverige.

Jag rider inte i stekande sol, och "måste" jag göra det så blir det en tur till sjön, eller en lugn tur inne i skogen.
Tycker det är oschysst att träna hästen i stekande värme, och gör man det måste man ju se till att hästen får i sig x antal liter vatten både innan och efter, vilket inte är lätt alla gånger. Det är ju inte bara att rida och slänga ut hästen i hagen.
JAG har däremot inga problem med värmen så nej det är inte därför. :p

Jag brukar försöka rida tidig morgon eller lite senare på kvällen beroende på vad som passar bäst med tanke på jobbet.
Undviker dock att rida FÖR sent eftersom det är värre med alla störiga mygg (för hästen också) än med värmen. :cool:

Ställer av en ridbar häst på sommaren gör jag inte. Dels för att jag inte vill ha en fet häst, och dels för att det är bästa perioden att rida. Och dels för att de ändå måste stå halva vintern pga brist på ridhus.
Däremot brukar hästarna få ett par kortare vilor på några dagar.

Jag rider inte när det är hett och stekande sol. Men jag rider gärna klockan sex på morgonen eller efter tio på kvällen sådana dagar, då är det riktigt behagligt.

Jag rider gärna i stekande sol på sommaren, går det tävlingar när det är så varmt så måste ju hästen klara av att springa x antal mil i värmen, och de har inte några problem med det, mer än att det svettas mer och dricks mer, så man får ju vara noga med att ge hästen ordenkligt mer elektrolyter helt enkelt.

Jag tror inte att hästen besväras särskilt mycket utav värmen.. snarare kanske utav alla flygfän, men dem finns det lika mycket utav fast hästen står i hagen. Blir hästen svettig efter ridpasset tycker jag att man kan ta sig tid och duscha av hästen och se till att hästen har tillräckligt mycket vatten i hagen -då kan man bara släppa ut och hästen dricker om den behöver/är törstig.

Jag tycker att det egentligen är bättre att rida på sommaren, speciellt på hästar som lätt lägger på sig, pga. all gräs. Låter man hästen bara stå och käka hela dagarna så går den lätt upp i vikt.. så har man en häst som lätt lägger på sig så tycker jag att man kan överväga att låta hästen vila på vintern istället, då man kan ha lite mer koll på vad hästen stoppar i sig.
Jag själv har en häst som är ganska tunn i typen, plus att han är bara 4år, så han får vila både några veckor på sommaren och några veckor vintern.

Jag försöker motionera mina hästar så mycket som möjligt på sommaren för att de inte ska se ut som uppblåsta badbollar. Så blir det hellre lite mindre ridning på vintern när det är halt och mörkt. Och värmen är jobbig ja, men insekterna är allra värst. Så det blir till att försöka kliva upp tidigt och direkt ut och rida efter morgonkaffet. Fullblodsstoet har i år föl men annars brukar jag ha flugtäcke över sadeln och huva på henne för hon blir alldeles sjövild av bromsarna.

Det där är ju människan som tycker det är jobbigt, inte hästen : )
de klarar värme utmärkt bra : )

de flesta hästar mår bra av motion dagligen - särskilt på sommaren då de annars ofta blir mkt feta och dästa.

Jag rider morgnar eller kvällar, för min egen skull, inte hästens.

Hoppas kunna få lite kloka svar av er bukare:bow:

Satt och funderade lite här medans jag åt frukost. Var ska man dra gränsen för ridning på sommaren? Det jag menar är liksom, hur mycket ska man rida och när på dygnet.
Känner flera stycken som verkligen hårdtränar sina hästar med 2 pass/dag i stekande värme. Personligen tycker jag inte om att rida när det är för varmt pga att det blir jobbigt för både mig och hästen. Jag anser också att hästen bör få några veckors vila på bete. Själv rider jag tidigt på morgonen eller efter klockan 18 . Dock förstår jag tävlingsryttarna när det är säsong. Men ett hårdpass mitt på dagen i 20+ och stekande sol?:crazy:

Vart drar ni eran gräns?

Min häst går inte på bete utan vilar på vintern när det ändå suger att rida

Vad gäller värme så är det nog jag som far illa när det är för varmt inte hästen

Oj, är det bara mina hästar som påverkas av värmen?! Inte så att de kanske direkt far illa av det,men visst märker jag skillnad på dem när termometern börjar dra sig upp på 25-30 grader. I hagen står de då mest och hänger/havsover. När jag rider så är de lojare än vanligt. När det är så varmt undviker jag att rida rejäla pass mitt på dagen. Ska jag rida på dagen så tar jag en lite lugnare tur i skogens skugga. Annars rider jag gärna tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Och mina vilar inte på sommren, då är det ju underbart att rida! Vila får de göra några veckor under den mörka, trista vintern istället.

Jag rider hela sommaren:D
Pollen har nyss haft en kortare vila, men nu ska han ridas och tränas hela sommaren... Helst 2ggr/dag. OBS att nåt av dom passen alltid är en skogs/uteritt:)
Däremot får han vila ca 1 månad på vintern:bump:

Är det 25-30+ tar man det lugnt eller rider tidigt på morgon eller sent på kvällen.
Rider annars hela sommaren, anars blir hästen för tjock när han går på gräs (o jag vill ha honom på gräs när det funkar bra, det är billigt och enkelt för mej och skönt för honom).
Lugnare blir han men han blir aldrig så trött att ja inte kan rida. Snarare JAG som är så trött så jag inte kan rida :D

Han får vila 1-2 mån på den värsta vintern i stället då är det bekvämt att vila hästen o man kan reglera foderintaget enklare.

Senast ändrad av en moderator:

Varken jag eller min häst gillar att arbeta i stekande värme, så är det riktigt varmt rider jag vid 21-22 tiden på kvällen. Någon gång rider jag på morgonen.
Men samtidigt är det upp till var och en tycker jag. Man får ta hänsyn till sin häst i första hand och sig själv i andra hand. gillar häst och ryttare att träna när det är väldigt varmt så är det deras sak. Bara man är noga med att hästen dricker tillräckligt och att man anpassar träningen så att man ger akt på hästen ordentligt.
Mina hästar har en månads totalvila under sommaren när de får gå i storflock med andra hästar. De tas inte in eller hanteras alls under den tiden om inget särskilt inträffar. De får bara vara hästar och mår så himla gott. Under höst eller vinter vill jag inte vila dem för då har de inget bete och rör sig inte mycket i hagen. Jag vill ge dem vila när de kan få ut något av det.
Men så länge man tar hänsyn till hästen och ger den vad den behöver så måste man inte att det kan se rätt olika ut. alla har ju olika förutsättningar.

När har vi stekande värme i det här landet? Inte så värst ofta. Här i västsverige har vi ca 14 grader just nu och det är mitten på juni :cool:.

I dessa fångtider tycker jag att det är extra viktigt att hästen hålls gång och inte lägger på sig massa extrakilon. Jag tar hellre lite viloperioder under andra tider på året, dock ställs min häst aldrig av helt och hållet. Det lugna perioderna blir skrittturer och promenader för hand.

Jag anser också att hästen bör få några veckors vila på bete.
Håller med om detta. :bow:Så långt det är möjligt borde alla hästar få minst ett par veckor om sommaren när de går på bete och slipper hanteras av människor. Bara vara hästar helt enkelt. Det går lika bra för tävlingshästar som för hobbyhästar.
Vila på höst och vinter ger inte det samma. Då har de inget att äta, strövar inte med flock, går inte ute dygnet om (om de inte står på lösdrift) osv. När det är regningt och blåsigt brukar de inte röra sig alls nästan. Att då inte träna/rida blir inte bra. Det kan bli fysist vila och psykisk frustration istället. Den mentala vilan de kan få i en flock om sommaren kan man inte uppnå genom att vila från träning på höst eller vinter. Vila från fysiskt arbete kan man ju ge, men om sommaren kan man ge båda delarna. Tror den mentala vilan är viktigast för de flesta hästar, (om vi inte pratar tävlingshäst i elitklass)
Vila häst och vinter är oftast något som är bekvämast för hästägaren/ryttaren, men inte för hästen. Önskar fler tänkte på det. (blir väl halshuggen nu, men jag står för vad jag tycker)

Håller med om detta. :bow:Så långt det är möjligt borde alla hästar få minst ett par veckor om sommaren när de går på bete och slipper hanteras av människor. Bara vara hästar helt enkelt. Det går lika bra för tävlingshästar som för hobbyhästar.
Vila på höst och vinter ger inte det samma. Då har de inget att äta, strövar inte med flock, går inte ute dygnet om (om de inte står på lösdrift) osv. När det är regningt och blåsigt brukar de inte röra sig alls nästan. Att då inte träna/rida blir inte bra. Det kan bli fysist vila och psykisk frustration istället. Den mentala vilan de kan få i en flock om sommaren kan man inte uppnå genom att vila från träning på höst eller vinter. Vila från fysiskt arbete kan man ju ge, men om sommaren kan man ge båda delarna. Tror den mentala vilan är viktigast för de flesta hästar, (om vi inte pratar tävlingshäst i elitklass)
Vila häst och vinter är oftast något som är bekvämast för hästägaren/ryttaren, men inte för hästen. Önskar fler tänkte på det. (blir väl halshuggen nu, men jag står för vad jag tycker)

*Hallshugger* :) skojja bara. Jag håller inte med om att det bara är på sommaren som hästen kan få mental vila med en flock. Har erfarenhet av fång och mina hästar tränas som mest på sommaren av den orsaken (islandshästar). Vila blr naturligt på vintern pga underlag och väder. Dock går de på lösdrift och har flera foderplatser i hagen med fri tillgång även vintertid. Så de både kan ströva och umgås med flocken :)

Oj, är det bara mina hästar som påverkas av värmen?! Inte så att de kanske direkt far illa av det,men visst märker jag skillnad på dem när termometern börjar dra sig upp på 25-30 grader. I hagen står de då mest och hänger/havsover. När jag rider så är de lojare än vanligt. När det är så varmt undviker jag att rida rejäla pass mitt på dagen. Ska jag rida på dagen så tar jag en lite lugnare tur i skogens skugga. Annars rider jag gärna tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Och mina vilar inte på sommren, då är det ju underbart att rida! Vila får de göra några veckor under den mörka, trista vintern istället.

Precis :)

Jag personligen rider helst när solen inte står som högst!
så blir förmiddagen eller eftermiddagen.
Jag rider som vanligt med min donna, trots sommaren, med vilodagar och visst mysdagar med endast promenad. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka