Diplomaten
Trådstartare
Fler människor blir hjälpta med tidigare barnlöshet. Teknik och kunskap har spridit sig i stort format runt omkring i delar av världen där det tidigare 'inte varit möjligt'. Människor har lidit, blivit utstötta och sett sina drömmar försvinna om barn och familj. Att kliniker har spridit sig har hjälpt flertalet par att känna glädje över att få uppleva graviditet och utökad familj. Människor som arbetar med hjälpen, tjänar också mycket pengar på detta.
Jag såg en dokumentär på NRK för några dagar sedan, som tog upp detta temat. Vi fick besöka Indien där klinker nu hjälper allt fler kvinnor att bli gravida. Den äldsta kvinnan som nu var med barn, var 67 år. Det hade givit henne, mannen och fru nr 2 en helt annan status i samhället och bidragit till att hjälpa dem oerhört.
I Expressen tas det också upp att vi faktiskt inte behöver stressa med att skaffa barn. Forskare menar att vi inom 'en snar framtid' kommer att kunna föda barn oavsett om vi är 100 år.
ur: http://www.expressen.se/halsa/1.1242597/stressa-inte-bli-gravid-oavsett-alder
Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?
Mitt inlägg tar upp problematiken om ålder och gräns, det finns givetvis andra aspekter om vad fler där ute anser som 'moraliskt riktigt' .....
Bara skjut ut era åsikter och tankar!
Jag såg en dokumentär på NRK för några dagar sedan, som tog upp detta temat. Vi fick besöka Indien där klinker nu hjälper allt fler kvinnor att bli gravida. Den äldsta kvinnan som nu var med barn, var 67 år. Det hade givit henne, mannen och fru nr 2 en helt annan status i samhället och bidragit till att hjälpa dem oerhört.
I Expressen tas det också upp att vi faktiskt inte behöver stressa med att skaffa barn. Forskare menar att vi inom 'en snar framtid' kommer att kunna föda barn oavsett om vi är 100 år.
... Vill du bli förälder, men inte just nu?
Du behöver inte känna någon stress. Enligt forskarna ska alla - oavsett ålder - inom en snar framtid kunna få barn.
Forskarna är övertygade om att de i framtiden ska kunna framställa sperma och ägg från hudceller, och sedan kunna kombinera dem för att bilda embryos. Föräldrar kan då själva välja vilka egenskaper barnet ska ha – allt från hårfärg, längd till intelligens.
– Det betyder att varje person, oavsett ålder, kommer att kunna skaffa barn. ...
ur: http://www.expressen.se/halsa/1.1242597/stressa-inte-bli-gravid-oavsett-alder
Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?
Mitt inlägg tar upp problematiken om ålder och gräns, det finns givetvis andra aspekter om vad fler där ute anser som 'moraliskt riktigt' .....
Bara skjut ut era åsikter och tankar!