@Voff När människor är såhär pass korkade för att inte förstå era (för mig rätt tydliga) hintar, så måste ni bli mer formella. Jag hade nog gjort nåt liknande:
Besök grannen i syfte enkom att ta upp detta, förbered dem på att ni kommer över nån dag för att diskutera "trivseln här där vi lever så tätt inpå". Människor tenderar att hamna mindre i försvar om de kan förbereda sig. Att dessutom involvera dem i lösningarna brukar även det göra folk mindre benägna att bli tvärtemot.
Jag tror det bästa är om du och maken går dit samtidigt, då blir det liksom ett "områdesmöte".
Jag hade inlett med att beskriva min syn på grannsämja samt alla ge eftergifter ni gjort för att poängtera denna, tex låna ut mark för parkering, hjälp med vatten etc etc. På ett trevligt sätt, i bästa fall förstår de att ni är välvilligt inställda samt att dessa saker inte är självklarheter hos människor utan att Ni bidrar med det ni har för att underlätta för Dem.
Jag hade sedan haft en punktlista där jag tar upp det som är viktigt för mig ang hundarna, som diskussionspunkter, tex:
*Hundarna stör genom att bete sig som de gör - vad gör vi åt det beteendet? Vad har ni själva för förslag? Vad har vi för förslag? Kan vi enas/hjälpas åt/vara behjälpliga i att hitta adekvat hjälp utifrån tex hundtränare?
*Kan vi komma överens om att dessa veckor/dagar/tider hålls hundarna inomhus alt rastas enskilt ute om de är tystare då? Dvs när din son är hos dig och/eller sambon jobbar natt. Är det några speciella önskemål De har om hur de vill att Ni kan agera för att underlätta?
*Har De några skaker med Er som de anser att ni kan ta upp när ni ändå samlats kring dessa frågor? Vem vet, de kanske har saker med er som de också stör ihjäl sig på. Lika bra att ta upp detta då.
De ggr jag fått ta såna liknande diskussioner som lätt blir känslomässiga och/eller är infekterade så är det a och o att vara förberedd. Så att man håller sig till en checklista, är saklig och inte skenar iväg i känslor och glömmer viktiga saker. Iaf för mig.
Här före jul störde jag tex mig mkt på att vissa av mina grannar verkade ha nåt emot min hundvalp (bor i lgh) och att hon skällde när jag ensamhetstränade eller när hon lekte. Kan säga att hon skäller inte mkt för att vara hund, för jag avskyr skällande inomhus och avstyr allt sådant i den mån det går med en valp. Men ensamhetsträna måste jag liksom kunna göra på ett städat sätt inför framtiden (även för grannarnas skull). Så jag skrev helt enkelt ett brev som jag delade ut till alla grannar som är berörda, där jag förklarade att min hundvalp är 5 månader och de är som småbarn, dvs vana att alltid vara med familjen. Det är onaturligt för dem att lämnas och det måste tränas, i tid för att inte få livslånga problem. Det kommer bli bättre med tiden, men det kommer låta illa tills dess att hon vant sig. Men att jag förlägger denna träning till dagtid och tidiga kvällar för att störa så lite som möjligt. Jag poängterade att jag obbar skift och har full förståelse för att man kan vilja ha tyst även dagtid, och att man då är välkommen att kontakta mig om vilka daga roch tider man har behov av detta. Och slutligen att jag bad dem ha överseende med oljudet tills dess att vi tränat in momentet.
Jag träffade sedan den mest berörda grannen i tvättstugan och tog upp detta ang hunden, om det är så att de störs av den. Fick då mkt tack för hur jag formulerat mig, och att de nu fått förståelse. De busvisslar inte längre och "skäller tillbaka" när hunden skäller. Vilket givetvis underlättar för mig att träna hunden. Grannen sa att de stört sig i början, men att de nu insåg att deras 4 barn varav 3 med npf-diagnos, även de levde om en hel del... Och vi var överens om att visst oljud får man stå ut med när man bor i lägenhet, men att man kan ha en dialog så inget bli olidligt