Vart finns tävlingarna?

F

froggy

Vart finns galopptävlingar? Finns det ens några i sverige? Och om det nu gör det,hur gammal få en stor häst vara för att få vara med(vad är den högsta åldern).
Och hur många meter,km springer man? Vill veta lite allt möjigt om galoppen,så berätta allt du vet :)

Sv: Vart finns tävlingarna?

Vart finns galopptävlingar? Finns det ens några i sverige? Och om det nu gör det,hur gammal få en stor häst vara för att få vara med(vad är den högsta åldern).
Och hur många meter,km springer man? Vill veta lite allt möjigt om galoppen,så berätta allt du vet :)

Nu blir jag lite förvirrad...
Undrar du om det finns galoppsport ÖVERHUVUDTAGET i sverige, eller om det finns för ex. halvblod?

Om du menar överhuvudtaget så; JA, det finns galoppsport i Sverige, de största banorna är Täby Galopp och Jägersro.
Startar gör engelska fullblod och araber.
Vet faktiskt inte om det finns en ÖVRE åldersgräns för att få starta ( även om det är ganska ovanligt med hästar som är äldre än 10... då har de oftast lagt tävlingsskorna på hyllan för avel, eller har de gått till ridhäst.)
Dock finns en UNDRE gräns, en häst får inte kvalificeras ( måste löpa en viss distans inom en viss tid- för att bevisa att den "kan" springa) förrän den är två år gammal.

Distanser; det finns många olika distanser... men de vanligaste ligger väl mellan 1050 m och 2400-2800 det FINNS både kortare och längre löp, men de är lite ovanligare...( ex. går hinderlöp oftast över längre distanser.)

... det finns JÄTTEMÅNGA fler saker att ta upp och ex. Annika Källse eller Ninniw här på buke brukar vara mkt pedagogiska och kunniga ;)

Det finn säkert hur många gamla trådar som helst på det här ämnet! Det går bara inte att skriva en sammanfattning på hela galoppsportne här, finns så mycket att ta upp.

har för mig att det inte finns någon övre åldersgräns...

Det stämmer inom travet finns åldersgränser (10 för ston och 12 för hingstar tror jag) men inom galoppen är det ingen gräns. Dock finns det bara ett fåtal aktiva galopphästar som är 10+.

Galoppsporten finns i sverige, den är dock inte i närheten så stor som travsporten.
(Tråkigt, tycker jag som föredrar galopp före trav) :smirk:

Ibland anordnar man s.k ridhästgalopp, där får ridhästar deltaga och det är oftare en kortare distans än vanliga löp.

Galopptävlingarna går på gräs eller grus (dirttrack). 2400 m är en vanlig distans, likaså 1600 m.
Finns även så kallad Steeplechase där man hoppar över hinder.

Det finns betydligt fler distanser än så, man löper i Sverige från 400 till 2800 på de släta banorna, hinderloppen är betydligt längre. Vanligaste distanserna ligger dock mellan ca1200m och 2400m. Lite beroende på banans utformning brukar loppen ligga runt 1200m, 1350m, 1600m, 2000m och 2400m .Dessa exempel Täby Galopps dirttrack bana, banan som har flest löpningar och löpningsdagar i Sverige. Men lokala variationer finns som sagt, gillar Jägersros 1730m…

Banorna som har lopp för fullblod är Täby Galopp i Stockholm, Jägersro i Malmö, Blommeröd i Skåne, Strömsholm på Strömsholm och Göteborg inte helt otippat, lite utanför Göteborg…

Välkommen att besöka oss!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 425
Senast: Jahopp
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka