Vart finns det???

Misiaczek

Trådstartare
Nu blir jag galen snart:mad: Min hunds mat är snart slut och jag tänkte köpa nytt idag, så jag lånade bil, vilket inte händer ofta att jag får...så det var ju så jäkla typiskt att jag inte kunde hitta det fodret någonstans!! :crazy: Vart kan man få tag på Doggy Professional valpfoder??? Det är ju det uppfödaren skickat med när jag köpte honom, och eftersom han äter det så bra så vill jag gärna fortsätta med det. Jag kollade på fodrets hemsida och där står det att det ska säljas i de flesta välsorterade livsmedelsaffärer...men vilka är det då?? Jag har kollat willys, Ica stormarknad, Ica Maxi, Coop och coop forum..... och ingen säljer det :crazy:
Jag försökte få tag på uppfödaren men fick inget svar idag, har även mejlat dom nu..så förhoppnigsvis får jag svar ganska snabbt.. Men tänkte kolla här om någon kanske vet vart det fodret går att köpa.. (Förutom från Foderbilen då, vill helst inte betala 69kr i frakt för att få det.....:cool:)

Sv: Vart finns det???

Köper du en 18kg-påse på foderbilen så blir det ju bara 19kr frakt. Har du kollat vanliga djuraffärer?
Annars är det väl bara att byta foder till något bättre? Jag bytte foder till min unga direkt när hon var valp, just för att hon skulle äta ett foder som jag faktiskt kunde få tag på.

Jo jag såg det, men jag vill köpa en mindre säck just nu.
Bättre? Är inte det fodret bra? Jag är väldigt dålig på det där med foder, vilket som är bra och så..därför litade jag på att uppfödaren ändå rekommenderade ett bra foder..
Djuraffärer säljer inte det

Tja, jag tycker inte det ser så lockande ut med "spannmål" som första ingrediens. Står inte ens vad det är för spannmål, så det är säkert en hel del vete eftersom det är så billig utfyllnad. Det betyder ju inte att fodret är direkt dåligt för alla hundar osv, men det kan säkert finnas foder som fungerar ännu bättre. Om du söker efter "foder" här i forumet så ser du en enorm mängd trådar om just "vad är ett bra foder, och vad är inte bra" osv och många kunniga brukar skriva i dem. Helt klart läsvärt :)

Tja, jag tycker inte det ser så lockande ut med "spannmål" som första ingrediens. Står inte ens vad det är för spannmål, så det är säkert en hel del vete eftersom det är så billig utfyllnad. Det betyder ju inte att fodret är direkt dåligt för alla hundar osv, men det kan säkert finnas foder som fungerar ännu bättre. Om du söker efter "foder" här i forumet så ser du en enorm mängd trådar om just "vad är ett bra foder, och vad är inte bra" osv och många kunniga brukar skriva i dem. Helt klart läsvärt :)

Jo jag läste precis i tråden under..och ser nu ut såhär:eek::eek:
Det var just det jag fruktade..att jag en dag ska stå där och känna precis lika vilsen i foderjungeln.. :crazy: Jag har alltid annars litat på mina uppfödare och gett det de rekommenderade, just för att jag är så himla dålig på att förstå det där med ingredienserna och vad som är "bra" och "dåligt" osv....
Och det känns ju ganska så lönlöst att starta ännu en tråd om vilket foder bukare rekommenderar....

Kan väl bara passa på att fråga då, är det okej för en valpmage att helt plötsligt byta till annat foder? :/
Sen vilket foder det nu blir...är verkligen den stora frågan... :(

Att plötsligt byta foder är aldrig någon bra idé, oavsett ålder på hunden. Däremot att långsamt fasa över dem på nytt foder brukar fungera fint oavsett ålder :) Köp ett foder du tror på, ta och byt ut en liten del av gamla fodret mot nya, efter ett tag när du ser att det fungerar så byter du en del till osv tills att det nya fodret är helt invant.

Många(!) gillar standardt, för att det är fritt från vete och annat tjafs samt är svensktillverkat. Vet dock inte hur det är med att ge deras foder till valpar, tror dock att det står något om det på deras hemsida. Sök på google efter "standardt foder" så får du fram det.

Nu hittade jag en riktig lista på innehållet i ditt Doggy-foder (jag blev så nyfiken att jag var tvungen att kika närmare på det :p)

Fullkornsvete, Kycklingköttmjöl, Rismjöl, Färsk lax, Laxmjöl, Animaliskt fett, Potatisprotein, Kycklingbuljong, Betfiber, Morötter torkade, Majsgroddar, Heläggspulver, Linfrökaka, Foderkalk, C-vitamin, Mineraler, Vitaminer.

Det innehåller alltså vete, mjöl, mjöl, lite lax, mer mjöl, animaliskt fett, potatis (inte konstigt att de får bra proteinhalt på fodret då :p), buljong och lite olika typer av utfyllnad. Kalk, vitaminer och mineraler är väl iof riktigt nödvändigt, men jag undrar hur mycket annat av det där innehållet som verkligen borde höra hemma i ett hundfoder.

Kött- och fiskmjöl tycker jag iofs inte är något konstigt i ett hundfoder(Standardt innehåller ju också köttmjöl), särskilt inte om hunden i fråga fungerar bra på det, men i övrigt var det väl mycket slask.

Okej, tack för svaret!
Då är det bäst att jag snabbt hittar nytt foder då, för det han äter nu har han inte mycket kvar av (för att hinna blanda med nytt) :crazy:

Då är jag lite inne på Standardt nu då, men är inte det typ lika svårt att få tag på? Det är mest Foderbilen som kommer upp när jag googlar på det.

Jag hittar då inget köttmjöl här:
"ris, lamm, gris, animaliskt fett, nöt, blodmjöl, näringsjäst, morot, mjölksyra, vitaminer, ben/broskmjöl, mineraler, spårämnen"

blodmjöl och ben/broskmjöl ja, men inte köttmjöl.

Standardt Original innehåller: Rismjöl, köttmjöl, animaliskt fett, kycklinglever, ägg, näringsjäst, mjölksyrekultur, benmjöl / broskmjöl, vitaminer, mineraler / spårämnen.

Jag vet att Standardt generellt sett är snäppet bättre än Doggy Professional men jag är tveksam till att det är så stor skillnad som vissa vill få det till.

Hm, jag måste hittat en gammal sida. Å andra sidan, vad klassificerar du blodmjöl och benmjöl som?

Å andra sidan skriver faktiskt inte Standardt på sin hemsida att det är färskt kött de använder nu - har de ändrat tillverkningsmetod sedan 2010(det var från då min lista var)? Är det någon som vet?

Ärligt talat hade jag inte garanterat koll på blodmjöl och benmjöl, men, jag sökte på blodmjöl och fick det jag tänkte bekräftat:
"proteinrikt fodermedel som framställs genom torkning och efterföljande pulvrisering av blod från slaktdjur."

Att göra om blodet till mjöl istället för att ha i rent blod i fodret (vilket verkar vara det man gör? eller?) är ju inget konstigt. Inte heller att mala ner benen till mjöl istället för att ge hela ben.

Nej, jag tycker inte heller det är konstigt, precis som jag inte tycker det är konstigt att göra om köttet till mjöl när det ska användas i torrfoder. :laugh: Jag försöker alltså inte få Standardt att framstå som ett dåligt foder!

Och justja, jag har inte provat att ge mina hundar något doggy-foder, men jag har provat ett gäng andra foder. Vissa med en hel del vete i, andra med mindre, vissa som brukar ses som "bra foder" och vissa som brukar ses som dåliga foder.

Jag upplever helt klart en skillnad på mina hundar sen jag bytte till standardt och de fungerar bättre på det än något annat jag provat. Likadant har det varit för en vän som bytte från eukanuba till Standardt, hon upplevde en klar förbättring. Bättre päls, bättre trampdynor, mindre mängd och fastare skit och hennes kräsna hund åt dessutom bättre. Det var inte som att få nya hundar, så megaenorm förändring var det inte, men det var tillräckligt mycket som blev bättre för att jag ska känna mig mer nöjd med Standardt än de andra fodren jag provat.

Fast vad jag hört om köttmjöl, så är det att man tar lite "vadfansomhelst" från djuret och mal ner till något som kallas för köttmjöl. Det ska tydligen inte behöva betyda att det är rent kött. Har dock inga riktiga källor på det, men alla som förespråkar foder utan köttmjöl brukar säga just det.

En annan sak som kan vara intressant, är att kolla hur väl det deklarerade innehållet stämmer överens med det faktiska innehållet :p Nu är det här visserligen en gammal undersökning, så kanske har fodertillverkarna bättrat sig, men jag tycker ändå det är lite skrämmande att iaf två fodersorter som brukar klassas som bra har ett vitamininnehåll som skiljer mycket från vad det sägs innehålla.

Titta på den här länken: http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11442.ece/BINARY/11601.pdf

Jag anser iofs att det är rätt stor skillnad på de vanliga Doggy-fodren och Professional-serien. Anledningen till att jag tycker att det är ett bra foder är naturligtvis att jag är väldigt nöjd med det, precis som du är med ditt foder. Jag använder själv Aktiv fodret som innehåller snäppet mer kött än spannmål(även om fullkornsvete står först i innehållsdeklarationen - det är nämligen den enda spannmålskällan medan det animaliska innehållet är uppdelat på kycklingköttmjöl och färsk kyckling). Jag har prövat andra foder tidigare men ser ingen anledning till att byta och trixa när Rover är fin i pälsen, bra i magen och pigg och glad på detta. Jag ser heller ingen anledning att undvika vete när hunden inte är allergisk mot det.

Min anledning till att undvika foder med vete i, är för att min unga dåre blev tjock av de fodren. Hon åt 3dl per dag, blev tjock om jag gav mer och byggde inga muskler, trots att vi höll igång bra på dagarna. Sedan bytte jag foder, gjorde ingen annan förändring och plötsligt började hon bygga muskler och blev smalare. Helt klart trevlig förändring för oss :)

Att inte byta när hunden fungerar bra på ett foder har jag full förståelse för, däremot om man ändå ger ett foder som är svårt att få tag på där man bor och ändå ska byta, så kan man ju kolla om det inte kan finnas något som skulle kunna passa bättre än det man ger i nuläget. Där måste du väl ändå hålla med?

Det finns ganska strikta regler även för djurfoderproduktion här i Sverige(en av anledningarna till att det är bra att välja ett svenskt foder!) och HÄR kan du se klassificeringen av animaliska biprodukter - det är bara vissa produkter i klass 3 som får förekomma i djurfoder.

Absolut, jag anser bara inte att Standardt är så vida överlägset Doggy Professional som många andra gör. För mig är just det faktum att det är så lättillgängligt också ett plus.

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 531
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Misiaczek
·
Ekonomi & Juridik För 2,5 år sen köpte jag en häst av säljare A. I kontraktet skrev vi att A skulle ha "första tjing" om jag nångång säljer hästen, men vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 898
Senast: horselife2000
·
Övr. Hund Just nu äter min hund (chihuahua 1,5kg) Doggy professional Extra active. Förr har han varit stor i maten (kunde lätt trycka i sig 2dl då...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: kicki71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka