Sv: Kontraktfråga
Hur då? Jag har letat efter folk på internet, jag har inte hittat dem hur jag än letat.
Hur då? Jag har letat efter folk på internet, jag har inte hittat dem hur jag än letat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man vill ju bestämma vem som säljaren ska sälja hästen till om den säljer hästen. Det är ju att vilja bestämma över en häst man sålt!
Då kan man ju lika gärna kräva hästen ska ha viss utrustning, stå uppstallad i ett visst stall osv.
Saker kan ju som jag sa hända när man köpt en häst som gör att man inte har möjlighet (eller vill) sälja tillbaka hästen till säljaren. Köparen kan ju ha upptäckt att hästen inte hade det så bra hos säljaren.
Så man kan undvika vederbörande vid ev advokatbehov.Men på vilket sätt spelar det någon roll vad juristen heter?
Man vill ju bestämma vem som säljaren ska sälja hästen till om den säljer hästen. Det är ju att vilja bestämma över en häst man sålt!Då kan man ju lika gärna kräva hästen ska ha viss utrustning, stå uppstallad i ett visst stall osv.
Saker kan ju som jag sa hända när man köpt en häst som gör att man inte har möjlighet (eller vill) sälja tillbaka hästen till säljaren. Köparen kan ju ha upptäckt att hästen inte hade det så bra hos säljaren. Man kanske måste sälja fort och får en spekulant som är den perfekta till hästen, då vill man ju sälja till den i stället.
Men om man får en klausul i kontraktet om återköpsrätt där det inte står någon summa, då är det ju bara att erbjuda säljaren att köpa tillbaka hästen till ett pris skyhögt över marknadsvärdet, då är ju problemet ur världen.
*kl*
Till er juridikkunniga har jag en fråga.
Vad hade ni rekommenderat om det hade varit andra vägen? Ifall TS var den som fått veta att hästen var såld och h*n haft förköpsrätt enligt det kontrakt som nämnts i tråden?
Hade ni med det kontrakt som finns, rekommenderat henne att gå vidare med ärendet?
Jag sålde då hästen för 0:- (noll kronor) till en veterinär. I kontraktet skrev vi in (på köparens inrådan) att hästen inte skulle säljas vidare, ville/kunde inte köparen ha hästen kvar skulle den slaktas.
Det för att hästen var så svår i psyket och kunde skada någon om han kom till "fel" folk, dessutom hade han ju en diagnos som man var tvungen att följa upp.
Endast under förutsättning att hon kunnat påvisa ekonomisk skada.Hade ni med det kontrakt som finns, rekommenderat henne att gå vidare med ärendet?
Häst 1 var ju bara att köparen erbjöd dig att köpa tillbaka hästen. Ser jag inte som något konstigt, det skulle jag också kunna göra om jag sett att säljaren var någon som brydde sig om hästen och var en vettig hästmänniska!
Häst 2 löste sig ju ändå i och med priset, så där blev det ju inga problem. Men i TS fall blev det ju problem, något pris var ju inte med i kontraktet!
Jättebra inlägg tänkte precis samma när jag läste kopparbergs inlägg.Frågan är hur giltigt det är ? Det torde ju bara vara och skita i det och sälja vidareDessutom kan ju köparen tjäna en slant
![]()
Det skulle du då tycka är helt okey ? För du har ju sålt hästen och därmed förlorat ägande rätten på hästenOch då kan köparen faktiskt göra precis vad den vill med SIN häst !
Är det inte så du resonerat under diskussionen om kontraktet sålt är sålt eller har jag missuppfattat något ?
Mia
Mia
Ang häst 1: Hade du också erbjudit hästens förra ägare att köpa tillbaka hästen för ett pris som låg 92´under det du hade blivit erbjuden från annat håll?![]()
Jag kan förstå båda sidor. Att hamna i en sjukdomssits och därav inte kunna ta hand om sitt djur kräver ju en drastisk lösning för att hästen inte skulle fara illa. Du verkar ha sålt den till ett bra ställe med omtanke och det ska du ha beröm för.
Däremot tror jag nog att det är ett kontraktsbrott som du kommer få konsekvenser av....
Vi har vid ett par tillfällen sålt egna uppfödningar (unghästar), men då velat bli kontaktade om de ska säljas vidare, eftersom jag själv tävlar och utbildar, men inte kan spara på allt. Ges jag då möjlighet att ta tillbaka hästen och fortsätta jobbet så vet jag att den inte hamnar hos någon som inte tar hand om den.
Nu har jag köpt tillbaka en 4 åring som visade sig inte bli tillräckligt stor till köparen. Jag hade blivit smått förbannad om de inte kontaktat mig, för den var liksom guldklimpen i mängden.
Men främsta anledningen till att skriva in ett sånt tillägg är säkerligen att man inte vill att kusen ska hamna hos någon där den vansköts, och det är väl hedervärt.
Men främsta anledningen till att skriva in ett sånt tillägg är säkerligen att man inte vill att kusen ska hamna hos någon där den vansköts, och det är väl hedervärt.