Sv: Kontraktfråga
*KL*
Egentligen skulle det faktiskt vara bra om det fall just exakt som det som TS gick till rätten. Så att det slogs fast vad det egentligen är som gäller.
Jag har inget att tillägga ang det juridiska, men mår illa över det moraliska, just som flera sagt så ett seriöst kontrakt innehåller personnummer och det tar bara några minuter att få fram aktuell folkbokföringsadress då. Att en häst lodade i hage när den såldes, har inget att göra med personens situation X år senare.
När jag köpte D så vi hade inget förbehåll i kontraktet, men äg bad mig muntligen att gärna höra av mig om jag skulle sälja, eftersom då kanske hennes livssituation såg annorlunda ut, dottern skulle vara äldre etc. Dvs den tidsbrist som var anledningen till försäljningen kanske skulle ha förändrats då. För mig skulle det vid en försäljning varit självklart att kontakta henne och fråga om hon ville köpa tillbaka - till marknadsvärde. Trots att det inte ens stod i kontraktet och var en 'du får gärna'-formulering muntligt.
Men, en rättslig dom på dels vad som gäller ang om klausulen överhuvudtaget är rimlig, dels hur mycket tid man anses ska lägga ner på att jaga en tidigare ägare (om den t ex inte går att lokalisera via folkbokföringen) och vad som händer om man ignorerar en sådan klausul, en sådan dom skulle jag välkomna att se. Just nu tycks och tros otroligt mycket från väldigt många, inte just/bara i tråden utan rent generellt, man hör ju om diverse mer eller mindre innovativa kontraktsformuleringar.
Sen som någon sagt - kan man inte tänka sig att helt följa ett kontrakt så ingår man inte det avtalet. Så enkelt är det. Ingår man ett avtal anstränger man sig för att följa det, även de moraliska aspekterna i det. Tycker jag.