Vart får man ta med sig hunden?

"Hundar får medfölja om man har den i en väska" Tja då kan ju Monstermom stoppa sin CC i en Hockey trunk o knata runt i affärerna med.;)
Det har jag gjort. På en buss, när en busschaufför hittade på någon egen regel om att hundar skulle vara i en väska för att åka buss. Som tur var råkade vi ha en säck med oss. Och en doberman!
Ni skulle ha sett minen. För att inte tala om skrattet jag fick när jag ringde bussbolaget och upplyste dem om vad som hänt

Fortsättningen kommer att bli så himla rättsfilosofisk... Och ohyggligt långt. Får se om jag någonsin lyckas renskriva det så att det går att posta. Lyckas jag komma så långt är det tveksamt om någon orkar läsa.

Det finns inga avgöranden vad jag vet, men kanske kan @Tassetass göra lite sökningar.

Tack för passningen men jag har huvudet fullt med PIL just nu så jag tror jag avstår. :D

Fast du kan inte jämföra att en rökare blåser rök i ansiktet på någon och att en hund är med i en affär. Däremot kan du jämför att sätta en hund i någons knä trots att denne inte vill och att blåsa rök i ansiktet på någon.
Givetvis ska människor få röka ute om de vill, precis som att folk ska få ha med sig sina djur ifall de vill. Men man får ju se till så att man gör det man gör med hänsyn till andra. Hunden får givetvis inte hoppa eller ens röra vid andra människor, precis som att rökaren inte ska blåsa ut röken på någon.

Sen kanske det inte finns ett syfte för dig att någon har en hund i en affär, men för ägaren och för hunden kanske det finns flera hundra anledningar. Miljöträning är en anledning, hunden kanske ska bli tjänstehund, polishund, jobba med gamla eller handikappade, osv. En annan anledning är att lägenheten är nymålad och det är farligt för både människor och djur att vistas hemma medan det torkar, men man var tvungen att köpa någonting. En tredje anledning är att ägaren lider av extrem panikångest, och hunden lugnar, så att ta med hunden ut på stan är betydligt bättre än att ha en panikångestattack på stan. Det finns lika många anledningar att ta med hunden dit man går som det finns ägare och hundar.

Då borde det vara okej att röka inomhus också, eller? Eller luktar det för äckligt?

@Julienne , förvisso kan de bli skadade på backen, men dom klarade sig för bara några år sedan alldeles utmärkt utan att bäras omkring.

Och när man fått hunden trampad på, påkörd av folk med barnvagn och barn som rusar fram och kastar sig över hunden så skiter man i om "dom klarar sig alldeles utmärkt" när dom går. Man stoppar dom i en väska så man kan åka tåg utan trubbel.

@Julienne , förvisso kan de bli skadade på backen, men dom klarade sig för bara några år sedan alldeles utmärkt utan att bäras omkring.

Fast bara för att det funkade förut så kan det ju faktiskt finnas "uppfinningar" som gör saker och ting lättare och bättre.

Och när man fått hunden trampad på, påkörd av folk med barnvagn och barn som rusar fram och kastar sig över hunden så skiter man i om "dom klarar sig alldeles utmärkt" när dom går. Man stoppar dom i en väska så man kan åka tåg utan trubbel.

Precis så jag tänker också :)

Det är inte mer än rimligt tycker jag! @Monstermom lova att du tar bild om du och din hund går och shoppar!

Du, det vet man aldrig! Hörde om en rottisvalpköpare som fått rådet att inte låta valpen gå i trappor. De bodde i hyreshus utan hiss... Lösning: klipp fyra hål i en IKEA-kasse och bär "valpen" tills den är över året! :idea: :rofl:

Men nja, får kanske bli två kassar åt Monster... :cool:

Så som @landsbygdsbo skriver så är det domstolen som tolkar lag. Så riktigt, riktigt bestämt vad regeln faktiskt innebär blir det först när vår prejudikatinstans (här HD) har uttalat sig i frågan.

Fram tills dess får vi försöka vaska fram gällande rätt genom andra rättskällor. För att anses vara ett uttalande om gällande rätt som är värt att beaktas måste källan till uttalandet ha status som rättskälla. Myndighetsuttalanden är ingen accepterad rättskälla... utan någon form av åsiktsyttring som inte är av större vikt än godtycklig person på gatans. (Tillspetsat, eftersom myndigheter ofta har bättre kunskap i frågor de behandlar.)

Förarbeten har däremot status som rättskälla så det som sägs i propositionen och utskottsbetänkandet till 6 § jaktlagen @Inte_Ung länkade till är auktoritativa uttalande om vad som är gällande rätt.

Det verkar råda lite olika kultur mellan städerna?
Jag var nyligen i Stockholm och noterade att det på en del uteserveringar fanns små hundskålar. Det är för mig ingen vanlig syn.
På natten tog vi vägen förbi ett ställe som hette "Grodan", syftet var att ta en drink.
Det var fullt med folk och hög musik.
Vid baren satt det två personer, ej i sällskap med varandra, med var sin hund. Den ene i koppel och den andre okopplad. Det kändes helt klart udda.

Jag stötte också på en hel del hundar i stockholmsbutikerna, dock bara den mindre varianten av hund.

Kan inte påstå att jag noterat samma sorts hundliberalism i någon annan stad i Sverige. Dock utomlands.

Personligen har jag aldrig tagit med mig hunden till så "intima" stadsmiljöer. Den har fått ligga hemma och sova istället.

Jag har verkligen ingen aning, problemet med hästar i butiker borde vara ganska litet, men även detta är vad jag vet upp till den som bedriver verksamheten. Du får väll fråga om du vill ta med hästen när du ska ut på stan och shoppa eller fika.
Ta med hamb..hästen till hamburgarställena typ McDonalds :D

• Gilla
Reactions: No1

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 496
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 675
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar