Om det är en fisk vi vet/misstänker/inser inte kommer fungera, då blir det ingen fisk, och det är såklart inte alltid populärt.
Refererar till den här meningen och den tycker jag att man bör utgå från oavsett vad för något i sortimentet i en djurbutik, ting eller levande..
Jag tycker att det är helt okej i en djurbutik att säga "nej jag tänker inte sälja xxx åt dig eller det djuret åt dig, jag anser att du/det är olämplig"..Det kanske inte är någon vidare säljteknik, men en seriös butik tar också ansvar på så sätt för djurens bästa, i mina ögon mycket seriöst faktiskt att vägra en kund i det läget i stället för att stödja oseriösa köp av både djur och produkter.
Jag ser inte heller något fel som du nämnde tidigare, att i vissa fall faktiskt tala om för kunden helt ärligt att de är fel ute - att vara ärlig mot en kund eller medmänniska är helt rätt och ibland går det inte att vara ärlig på ett helt bara genompositivt sätt - i er butik ska ni vara experter, vill de ha råd av sina puckon till kompisar lär de vända sig till dem ändå liksom..
Ett eget exempel jag har är min mamma som haft en överviktig hund..alla närstående som påstod att hunden var fet ville hon avrätta typ..Men när hon skulle handla nytt foder så säger faktiskt butiksbiträdet helt ärligt "din hund är väldigt överviktig, behöver banta och ett annat foder". Förns då föll polletten ner för att hon såg trovärdigheten i det samt fick råd om rätt foder, motion etc. - Alltså, att vara ärlig behöver inte innebära att man är vidare trevlig i tonen men det kan helt klart hjälpa om kunden väljer att vara mottalig..är kunden inte det tror jag det kvittar vad man säger eller vad man rekommenderar faktiskt för de har redan bestämt sig.
Utifrån ditt första inlägg - brukar ni anordna gratis aktiviteter med ex tränare, veterinärer eller liknande som kommer och har föreläsning i butiken? Det kan ju vara ett sätt ..typ "tips på hur du får hunden att sluta dra", "hur får jag hunden att sluta skälla?" osv