Värt att ta med gammelpollen??

K

KEL

Ska på arbetsintrevjuliknande i London kanske om det ter sig rätt.
Har sökt ett hästskötarjobb närheten av London och saken är att jag har egen häst hemma. Hon är okänd och jag vet inte riktigt hur gammal hon är och vet. tippar på 16 år och det står i hennes "nya" papper så att säga, men hon är 19 år tydligen enligt en tjej som ridit henne innan jag köpte henne.

till frågan, om det blir att jag får jobbet i England är det då värt att flyga över Gammelpollen? jag vill ju inte lämna henne i sticket efetr det hon vart med om innan....:confused:

hur hade ni gjort?

Sv: Värt att ta med gammelpollen??

borde väl inte vara några problem att ta med över.
Det går 24 timmars färja från göteborg-newcastle, går säkert direkt till London också, så slipper polle flyga...

Kan ju vara trevligt, men tänk på att det kostar en hel del och det är inte alla hamnar/flygplatser som du kan föra in hästen genom. Så det är väldigt mkt att tänka på och läsa igenom innan.
Tror nog att du kan få lite info om vilka regler som gäller via jordbruksverket.

borde väl inte vara några problem att ta med över.
Det går 24 timmars färja från göteborg-newcastle, går säkert direkt till London också, så slipper polle flyga...

Har inte dom färjorna slutat gå? Har för mej att det bara går att flyga över nu.

Har inte dom färjorna slutat gå? Har för mej att det bara går att flyga över nu.

Jag skulle inte utsätta en häst för en 24timmars färja. Hästar tål inte kraftig sjögång. Blir de sjösjuka är det risk att de dör.

Ställ den istället på en hästbuss som kör till england. Kom ihåg att billiga transportörer ofta inte är de bästa. Håkans Hästtransporter är dyra men jäkligt bra.

Kan den lastbilen gå på vatten också? Färja eller flyg måste ju vara de enda alternativen, finns ingen bro till london!

Fast det finns visst en tunnel från Frankrike....

Jag skulle inte utsätta en häst för en 24timmars färja. Hästar tål inte kraftig sjögång. Blir de sjösjuka är det risk att de dör.

Då är det ju bra att färjorna eller iallafall den färjan slutat att gå. Om den nu gjort det. Har för mej det.

jaa de beror ju på hur mycket pengar du är redo att lägga ner på att flytta hästen dit, det värkar ju som att det är problemet med. annars skulle nog pollen trivas i england, om du ska jobba med hästar där & få ha din häst i närheten/samma stall så är det ju jätte bra :)

Kan den lastbilen gå på vatten också? Färja eller flyg måste ju vara de enda alternativen, finns ingen bro till london!

Sov du på geografilektionerna i skolan?

Man KÖR lastbilen ner till färje läge i Holland, Belgien eller Frankrike och färjar över till Dover exempelvis. De förjorna tar 1,5 - 3 timmar, beroende på vilken man tar.

Flyga över kostar en halv förmögenhet.

Jag har kört hästar och annat den vägen.

Tunnel finns men den kör man inte igenom. Man ställer bil/lastbil på en tågvagn och så åker den tåg igenom. Tror inte djurtransporter är tillåtna på tåget.

Senast ändrad:

jaa de beror ju på hur mycket pengar du är redo att lägga ner på att flytta hästen dit, det värkar ju som att det är problemet med. annars skulle nog pollen trivas i england, om du ska jobba med hästar där & få ha din häst i närheten/samma stall så är det ju jätte bra :)

I runda slängar kostar det 10-12 tusen enkel väg med lastbil. Hänger på var i Sverige man åker ifrån. Det finns billigare men som sagt, lita inte på dessa.

Tänk också på att om du inte trivs och slutar eller skulle få sparken så står du med häst i ett land där det inte är speciellt billigt att ha häst runt London. Jag kikade på uppstallning runt London inför ett jobb där och det låg på £800 per månad. Åker du hem skall ju hästen hem med.

Mycket att tänka på.

I runda slängar kostar det 10-12 tusen enkel väg med lastbil. Hänger på var i Sverige man åker ifrån. Det finns billigare men som sagt, lita inte på dessa.

Tänk också på att om du inte trivs och slutar eller skulle få sparken så står du med häst i ett land där det inte är speciellt billigt att ha häst runt London. Jag kikade på uppstallning runt London inför ett jobb där och det låg på £800 per månad. Åker du hem skall ju hästen hem med.

Mycket att tänka på.

Jo det är ju det, så fall skulle det optimala vara att man åker ner jobbar 3 månader och ser om man trivs sen flyttar ner hästen.
Många av stallen erbjuder uppstallning till billigare pris för att man jobbar på stället. och även boende. Det är ju perfekt, vad jag har läst så kostar det ju ca 30 tusen att flyga över hästen, så det är ju inte kul omman ångrr sig en vecka efter hehe. Men nu har jag i alla fall bestämt att det inte blir nått förrän till hösten, ska ha "tävlingsår" detta året innan jag åker :P

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha med hästen? Vill du träna o tävla henne i England eller är det bara för ditt eget nöjes skull?
Personligen hade jag inte tagit med en så gammal häst. Hade jag haft en yngre häst och fick chansen att träna o utvecklas så hade jag såklart tagit med den.

ill frågan, om det blir att jag får jobbet i England är det då värt att flyga över Gammelpollen? jag vill ju inte lämna henne i sticket efetr det hon vart med om innan

Vad tror du hästen tycker om att flyga och få ett så stort miljöombyte? Kanske bättre att finna en fodervärd eller att hon får bli pensionär och någon bara "tar hand" om henne?

hehe jo jag har ju funderat och därför jag frågar er bukefolk vad ni har för åsikter om detta.
Men det är för min lilla polle har varit vanskött innan jag köpte henne och har det inte haft det bra alls och jag vill inte lämna henne i sticket...
Jo det är sant det du säger med att om jag hade haft en unghäst hade det vart bättre så man kunde satsa på ett annat sätt. Jag har nu funderat och funderat och kommit fram till att jag inte tar med henne utan min medryttare jag har haft nu 5 år kanske kommer ta henne på foder så fort hon fått jobb och när det blir aktuellt att jag åker dvs till hösten istället då jag vill ägna detta året till sista tävlingar med gammelhästen :P
Vill inte överge henne egentligen, lämnade över henne en vinter till min syster och det gick inge bra alls :( så det är blandade känslor Hon är ju trots allt min bästa vän och inte bara en Häst!

Vad tror du hästen tycker om att flyga och få ett så stort miljöombyte? Kanske bättre att finna en fodervärd eller att hon får bli pensionär och någon bara "tar hand" om henne?

Jo precis, jag tänker i dom banorna med och som jag har skrivit kommer hon få åka med mig :/ men det är klart det hade vart kul, men har en medryttare på foder när/om jag åker och det blir ju till hösten i så fall...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar