Värt att ta med gammelpollen??

Sv: Värt att ta med gammelpollen??

Med en bra transportör så far hästen inte alls illa. Hur tror du majoriteten av elitryttarnas hästar åker europa runt?

hah ne det är snat inte fan flyger domomkring, skulle kosta skit mycket.
Jag menar inte att hästen far illa, men hennes ben svullnar under natten :/ när hon står så länge, dvs typ 8 timmar....så därför är flyg kanske ett bättre alternativ

Oj, du har en del att lära dig.

En hästbuss rör på sig, den svänger, kränger, guppar och vibrerar. Hästen jobbar hela tiden för att hålla balansen, parrera svängar etc. Den står alltså inte alls helt still.

De flesta transportörer vill inte att man använder transportskydd men kan acceptera att man använder stora paddar och lindor + gummiboots. Utifall hästen skulle svullna så hjälper detta. Men de kan lika väl stasa om h'sten svullnar.

Min pålle svullnar om han inte får röra mycket på sig (står på box ett dygn eller mer). Han har gjort två vändor runt europa, 24timmar och mer per resa på bussen, bägge gångerna utan skydd eller lindor och inte en gång varit svullen i benen utan torr och fin som om han gått ett ridpass.

Var inte orolig för att hästen inte skulle klara en transport. Jag skulle aldrig flyga min till UK. Troligtvis måste du ändå transportera den till Köpenhamn ändå och då har du ju kommit en tredjedel av vägen redan, ungefär.

Oj, du har en del att lära dig.

En hästbuss rör på sig, den svänger, kränger, guppar och vibrerar. Hästen jobbar hela tiden för att hålla balansen, parrera svängar etc. Den står alltså inte alls helt still.

De flesta transportörer vill inte att man använder transportskydd men kan acceptera att man använder stora paddar och lindor + gummiboots. Utifall hästen skulle svullna så hjälper detta. Men de kan lika väl stasa om h'sten svullnar.

Min pålle svullnar om han inte får röra mycket på sig (står på box ett dygn eller mer). Han har gjort två vändor runt europa, 24timmar och mer per resa på bussen, bägge gångerna utan skydd eller lindor och inte en gång varit svullen i benen utan torr och fin som om han gått ett ridpass.

Var inte orolig för att hästen inte skulle klara en transport. Jag skulle aldrig flyga min till UK. Troligtvis måste du ändå transportera den till Köpenhamn ändå och då har du ju kommit en tredjedel av vägen redan, ungefär.

Varför inte flyga hästen? vad är för fel med det?
Jo att hästen rör sig och så i transport och buss, så kanske det är bra. vad vet jag, har ju aldrig gjort det. men känns endå som att det är bättre att flyga då det inte tar så lång tid .... hur lång tid tar det att komma till UK med transportbuss?
det är ju inte så att jag ska åka europa runt och tävla direkt utan bara enkel väg med hästen så åter igen varför inte flyga?

Har du 30-40 tusen för att flyga enkel väg och sedan hem igen så kör hårt. Jag tycker det är fullständigt onödigt. För dom pengarna kan man transportera hästen med en välrenommerad transportör fram och tillbaka flera gånger. En risk som finns med flyg är luftgropar. En polare flög mycket med galopphästar och han har varit med om flera avlivningar i planen just på grund av luftgroparna. Vill det sig riktigt illa krossas kotorna på hästarna när planet når botten av luftgropen. Av just de anledningarna avlivades hästarna. Skulle hästen dessutom få panik i planet så vad gör du då? Eller ja du gör inte så mycket för det är YTTERST sällan man får åka med som hästskötare åt den egna hästen.

De kan stå länge på en buss men det finns de som stannar, lastar ur och låter de stå på box också. En chaufför MÅSTE stanna efter 4,5 timmar. Varje 4,5 timmar för att pausa. Då står bussen still och hästen kan vila.

Jag har kört unga, dräktiga, gamla hästar runt europa. Görs det vettigt så tar de ingen som helst skada alls. Min var ett aber att lasta innan han fick resa och nu går han på vad som helst jätte snällt. Han mognade också väldigt mycket av flyttandet.

låter som att du blir upprörd. Herregud.
Jag la ut den här tråden för att få tips och råd, inte massa gnäll av en besservisser:mad:
Jag frågade bara varför man inte ska flyga, ta det lungt va fan.
Den här sidan är ju till för att hjälpa och få tips och råd eller hur? inte hacka..:cool:

Men alla har olika åsikter och jag tycker man ska framföra dom på ett hövligt sätt.

Jo luftgropar förekommer ju en hel del och det är risk med att flyga, och jag vet att man inte alltid kan åka med som ägare till hästen.
Jag tänkte mer praktiskt att flyga för det går ju något fortare, än att köra.
Ska man då lasta ut hästen va 4:e timma tar det ju ett par dagar att komma ner. Men om det skulle vara ett mycket säkrare sätt och en risk att bli av med hästen(vilket oxå förekommer) så visst. Det finns många för och nackdelar med båda sätt.

Men tråden handlade ju inte riktigt om det men tack för "tipsen".

Jag är inte det minsta upprörd. Jag är för gammal för att bli upprörd.

Jag har heller aldrig sagt att man lastar ur var fjärde timme.

Om besserwisser är samma sak som erfarenhet så visst, så är jag väl det.

Du ville ha tips. Tipset är att skicka hästen med transportör.

Du har snöat in på att flyga dit hästen och det gör du ju precis som du vill. Har du råd så flyg på.

Min pålle flyger inte inom europa. Förhoppningen är att han skall korsa atlanten, vad det lider, och då blir det i ett flygplan med alla kostnader och risker det innebär. Troligtvis åker han på en lastilsresa till Amsterdam innan han lastas på ett plan. Går inte så mycket hästfrakflyg från Sverige till andra sidan pölen.

Tror inte det går så många från sverige över till england heller.

strunta i england. skulle aldrig i livet utsätta en 19 år gammal häst för en sån resa, särskilt inte när det gäller så kort tid! finns massa hästjobb i sverige ju, om det är så att du vill jobba som hästskötare. tänk på din häst!

Jag skulle inte utsätta en häst för en 24timmars färja. Hästar tål inte kraftig sjögång. Blir de sjösjuka är det risk att de dör.

Ställ den istället på en hästbuss som kör till england. Kom ihåg att billiga transportörer ofta inte är de bästa. Håkans Hästtransporter är dyra men jäkligt bra.

Förlåt, kan inte låta bli...
Hur tror du bussarna gör då... De åker ju färja dem med...:D

Att åka stor färja i bra väder är inga problem, vi åker 2 timmars varje gång vi ska till sverige, har aldrig vart problem de gånger det gungar. Inte värre än att man kör, då gungar det ju också...

Såg nu att du beslutat att lämna henne hemma. Det kanske är lika bra om du har en bra medryttare. Om det går på tok kan du ju alltid åka hem eller fixa transport senare...

Senast ändrad:

Att åka stor färja i bra väder är inga problem, vi åker 2 timmars varje gång vi ska till sverige, har aldrig vart problem de gånger det gungar. Inte värre än att man kör, då gungar det ju också...

Såg nu att du beslutat att lämna henne hemma. Det kanske är lika bra om du har en bra medryttare. Om det går på tok kan du ju alltid åka hem eller fixa transport senare...

Det är ENORM skllnad på 2 timmar och 24 timmar på färja. Exempelvis kan vädret bli plötsligt sämre på en 24 timmars tur... Och jag undrar hur mycket det har gungat när du har åkt... Jag har åkt 2 timmar när det varit på gränsen att de släppt på hästar. Jag spenderade hela överresan nere i lastbilen och sjöng hos hästarna för att dom tyckte det var obehagligt när det gungade. Jag hade bara tänkt övervaka dem inifrån bodelen, men märkte efter ett tag på dem att gungandet påverkade dem... Då hade samtliga hästar åkt färja förut utan att oroa sig och 3 av 5 var mycket vana att åka färja.

TS: Och på tal om flyg... :crazy: Hade ALDRIG i mitt liv fått för mig att flyga en häst från Sverige till England (Menar du att möjligheten finns?) Risken för allmänpåverkan... Stressen som riskerar att uppkomma vid lastning... Den mycket ovana situationen att lyfta... Koncentrationen som krävs av hästen vid landning... Uscha... Jag hade förvisso en (enligt andra) dålig första upplevelse av att flyga hästar men jag sitter mycket hellre och sjunger för lite oroliga hästar på en båt än att jag följer dem på lastning och flyg (och även om den andra gången inte var lika illa så var det knapapst roligt).

Är hästen resvan hade jag inte oroat mig för att låta den åka lastbil över till England, men åker den inte ens transport hemma så hade jag nog funderat fler gånger.

Om du läste vidare bland mina svar så såg du att jag skrev att de går färja de med. Jag beskrev t.o.m. vägen. Skillnaden mellan ett par timmar och 24 timmar är att det går fasiken så mycket snabbare att komma till hjälp. På en stor 24 timmars färja tar det lite tid innan man kommer i hamn och får veterinärhjälp.

Så nej, jag skulle inte utsätta en häst för en 24 timmars färja. Det längsta jag stått med häst på båt är mellan sverige och finland och det var tillräckligt nervöst.

Skulle som barn på tävling på Gotland. Tyvärr fick pålle lymfangit ett par dagar innan så det var att avanmäla som gällde. Fick senare veta att hästbussarna och transporterna (vi var ett gäng som skulle åka) blev ståendes på fastlandet ett extra dygn då de vägrades att köra på - just för att det var sjögång och rederiet ville inte riskera hästarnas hälsa.

Ja nu har jag kommit fram till vad jag kommer att göra, hon får inte åka med :/ hon är gammal och jag har fixat så hon kan vara här i sverige, fast först ska vi ut och tävla detta året pigg som hon är ser inte äldre ut än 10 :D
så kanske nästa år blir det bara jag som reser :) tack för alla tips

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar